  • 1. Data: 2005-02-17 10:42:15
    Temat: Gazeta Podatkowa: Błąd w poleceniu przelewu: Co robić gdy ...
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    za: http://www.bankier.pl/wiadomosci/article.html?articl
    e_id=1254683

    "Wypełniając polecenie przelewu podajemy nazwę odbiorcy i numer jego rachunku
    bankowego. Ciągle jednak sporo osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że
    realizując takie polecenie banki kierują się wyłącznie numerem rachunku i nie
    sprawdzają, czy rzeczywiście należy on do wskazanej w poleceniu przelewu
    osoby. Ponieważ o podanie błędnego, 26-cyfrowego numeru nietrudno, pieniądze
    mogą trafić na przypadkowe konto. Czy mamy wówczas szanse na ich odzyskanie?
    Winny Eliksir ..."

    ech, fahowcy ...

    (ortograf zamierzony)

  • 2. Data: 2005-02-17 11:01:33
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    S.T. napisał(a):

    > ech, fahowcy ...

    Odechciało mi się czytać jak napisali, że to "wina" Elixiru...

    A KIR to może powinien mieć pełne dane wszystkich klientów banków w
    Polsce, no no...

    O tym, że autor chyba nie wie o istneniu liczby kontrolnej już nie wspomnę.

  • 3. Data: 2005-02-17 11:18:07
    Od: Peet <j...@t...pbz>

    S.T. wrote:
> [...]
    > mogą trafić na przypadkowe konto. Czy mamy wówczas szanse na ich odzyskanie?

    To ja szara myszka która z bankowością ma tyle wspólnego że mam konta w
    bankach wiem że przelew nie zostanie wykonany jeśli będzie błąd w
    numerze rachunku. :)

    --
    Peet
    adres antyspamowy ROT 13

  • 4. Data: 2005-02-17 11:26:44
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    Peet wrote:

    > To ja szara myszka która z bankowością ma tyle wspólnego że mam konta w
    > bankach wiem że przelew nie zostanie wykonany jeśli będzie błąd w
    > numerze rachunku. :)

    jak wynika z tresci tego zdania autor mial na mysli podanie
    niewlasciwego rachunku (poprawnego dla systemy lecz nie nalezacego do
    wlasciwego bebeficjenta) a nie bledu w samym rachunku bo
    istotnie pomylka w numerze taka by zachowac zgodnosc liczby
    kontrolnej jest malo prawdopodobna

  • 5. Data: 2005-02-17 11:27:47
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    Peet wrote:

> [...]
    > numerze rachunku. :)

    jak wynika z tresci tego zdania autor mial na mysli podanie
    niewlasciwego rachunku (poprawnego dla systemu lecz nie nalezacego do
    wlasciwego beneficjenta) a nie bledu w samym rachunku bo

  • 6. Data: 2005-02-17 11:28:40
    Od: wizardx12 <R...@c...barg.cy>

    Dnia 2005-02-17 12:18, Użytkownik Peet napisał :

    > To ja szara myszka która z bankowością ma tyle wspólnego że mam konta w
    > bankach wiem że przelew nie zostanie wykonany jeśli będzie błąd w
    > numerze rachunku. :)

    To nie jest tak do końca. Przecież pomijając kwestię pomyłki w numerze
    rachunku można przecież tworząc przelew pomyłkowo przypisać np. osobie A
    numeru rachunku osoby B. Jeżeli ktoś ma wielu kontrahentów to takie
    rzeczy mogą się zdarzać.

  • 7. Data: 2005-02-17 11:40:48
    Od: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>

    > pomylka w numerze taka by zachowac zgodnosc liczby
    > kontrolnej jest malo prawdopodobna

    Przy zrobieniu dwóch błędół szansa około 1%. Całkiem spora.

    Był taki dość znany przypadek gdy babka spłacająca kredyt w PKO BP
    rąbnęła się właśnie w 2 cyfrach tak, że IBAN się zgodził.

  • 8. Data: 2005-02-17 13:03:03
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    Marcin Kasperski napisał(a):

    > Przy zrobieniu dwóch błędół szansa około 1%. Całkiem spora.

    Tak, ale dopiero po zrobieniu dwóch błędów. Te 1% procent trzeba jeszcze
    przemnożyć przez prawdopodobieństwo zrobienia tych dwóch błędów. W
    rzeczywistości wyjdą jakieś promile, więc IMHO nie jest tak źle.

    > Był taki dość znany przypadek gdy babka spłacająca kredyt w PKO BP
    > rąbnęła się właśnie w 2 cyfrach tak, że IBAN się zgodził.

    To się nazywa mieć pecha. :D

    Pozdrawiam!

  • 9. Data: 2005-02-17 13:19:04
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    Marcin Kasperski wrote:

    > Przy zrobieniu dwóch błędół szansa około 1%

    moglbys przedstawic jak doszedles do takiego wyniku ?

  • 10. Data: 2005-02-17 13:22:09
    Od: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>

    Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > jeszcze przemnożyć przez prawdopodobieństwo zrobienia tych dwóch
    > błędów. W rzeczywistości wyjdą jakieś promile, więc IMHO nie jest tak

    W praktyce to jeszcze większe jest prawdopodobieństwo przepisania nie
    tego numeru rachunku. A tu już żadne sumy kontrolne pomóc nie mogą.

    > To się nazywa mieć pecha. :D

    Dodatkowym pechem było, że odpowiedni rachunek istniał....