  • 1. Data: 2005-02-17 11:22:06
    Temat: Czy bank musi usunąć dane osobowe z BIK-u
    Od: "Monika" <j...@p...onet.pl>

    Na stronie GIODO jest Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
    Sygn. akt SA/Wa 547/04,z którego wynika,że bank ma obowiązek usunięcia danych
    osobowych ze zbioru danych Biura Informacji Kredytowej S.A, kiedy nastąpiła
    całkowita spłata kredytu i rachunek bankowy został zamknięty.W związku z tym
    zwróciłam się do banku o usunięcie moich wpisów znajdujących się w BIK-u,
    ponieważ widnieją tam jeszcze kredyty z roku 1997, 1998 i 1999, króre zostały
    już dawno regularnie spłacone.
    Otrzymałam odpowiedź na pismo ,że bank niestety nie ma możliwości usunięcia
    danych zgodnie z podpisaną umową z BIK ,że wpisy są tam przechowywane przez
    okres nawet do 7 lat, następnie powołują się na art.105 Prawa Bankowego, który
    im na to zezwala.
    Mam pytanie,Czy jeśli powołam się ponownie na Wyrok Sądu j/w ,to bank musi
    usunąć moje dane,a jeśli nie ,to gdzie mam napisać. Czy ten wyrok dotyczył
    tylko tej danej osoby ,która wystąpiła do GIODO, czy dotyczy wszystkich banków?
    Z wagi na to, że zajmuję się pośrednictwem finansowym, to wiem jakie czasami
    są nierzetelne informacje w Biku. Klienci już dawno spłacili kredyt, a dalej
    wiszą z liniami otwartymi. Następnie mają problem z otrzymaniem nowego kredytu,
    muszą brać zaświadczenie z banku o całkowitej spłacie kredytu, za króre muszą
    zapłacić,czasami nawet 50zł.Proszę o odpowiedź?

  • 2. Data: 2005-02-17 12:08:24
    Temat: Re: Czy bank musi usunąć dane osobowe z BIK-u
    Od: ocrushek <b...@r...pl.niespamuj>

> [...]

    > tylko tej danej osoby ,która wystąpiła do GIODO, czy dotyczy wszystkich banków?

    Wydaje mi się, że powołanie się na ten wyrok niewiele zmieni... Nie jest
    to wyrok w Twojej sprawie, więc też nie bardzo rozumiem takie
    uzasadnienie...

  • 3. Data: 2005-02-17 12:26:21
    Od: "Krab" <_...@k...pl__>

    Użytkownik "Monika" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tylko tej danej osoby ,która wystąpiła do GIODO, czy dotyczy wszystkich

    mimo ze wyrok wyrazil sie ogolnie :-) to dotyczyl tylko tej 1 sprawy, tym
    niemniej - jest juz jakby przetarty szlak dla kolejnych, ktorym banki
    odmowia i w zasadzie prawie pewna wygrana dla nastepcow
    czyli znajac ten wyrok - bank powinien usznaniwac prawo - ale jak sama
    zanzaczylas, nie ma na to ochoty, wiec zostaje Ci droga sadowa.
    swoja droga - ten wyrok i jego upowszechnienie, znacznie zmniejszaja zakres
    uzyskiwanej informacji z biku

  • 4. Data: 2005-02-17 12:27:44
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Monika <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Informacji Kredytowej S.A, kiedy nastąpiła całkowita spłata kredytu i
    > rachunek bankowy został zamknięty.W związku z tym zwróciłam się do

    Chodzi Ci o to?
    http://www.giodo.gov.pl/data/filemanager_pl/620.pdf

    Odwolanie chyba bylo, bo ostateczny wyrok ma byc w przyszlym tygodniu
    podjety. Wiec na razie powolywac sie nie mozesz.
    Zreszta dzisiaj mialo byc (nie wiem czy bedzie) glosowanie nowelizacji
    ustawy o ochronie informacji niejawnych, zmieniającej m.in. niektóre
    przepisy prawa bankowego, w tym art. 105 ust. 4. Przetwarzanie informacji
    stanowiących tajemnicę bankową ma być dopuszczalne do 5 lat od dnia
    wygaśnięcia zobowiązania.

    A swoja droga - moze sie pozniej okazac, ze przez to, ze w BIKu cie nie ma
    zaplacisz znacznie wiecej z czysta kartoteka niz majac dobra (jak mniemam?)
    historie kredytowa.

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 5. Data: 2005-02-17 13:43:37
    Od: "qv." <q...@o...pl>

    > mimo ze wyrok wyrazil sie ogolnie :-) to dotyczyl tylko tej 1 sprawy, tym
    > niemniej - jest juz jakby przetarty szlak dla kolejnych,

    Szlak nie zostal przetarty. Dla Sadu nie ma znaczenia jak byly rozpatrywane
    inne takie sprawy. Dlaczego? w Polsce nie dziala prawo precedensowe.
    Moze sie to wydawac dziwne i nielogiczne, ale tak jest.

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-02-17 20:11:20
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    qv. napisał(a):
    > Szlak nie zostal przetarty. Dla Sadu nie ma znaczenia jak byly rozpatrywane
    > inne takie sprawy.

    teoretycznie nie ma, ale...

    KG