  • 1. Data: 2011-01-02 10:46:37
    Temat: Długi ZUS-u, jeszcze raz .....
    Od: "Endriu" <n...@i...pl>

    Rzoumiem, że na grupie pl.biznes.wgpw mamy doczynienia ze spryciarzami
    którzy nie są zainteresowani emeryturami z ZUS-u (potrafiąc zabezpieczyć
    sobie przyszłość na stare lata samemu), ale mimo wzystko chciałbym jednak
    ponowić pytanie o dług ZUS-u.

    Czy panowie z grupy dyskusyjnej zajmującej się szeroko rozumianymi
    finansami - równiez i publicznymi - orientują się ile długu ma ZUS ?.

    Pytam, gdyż usłyszałem tą kwotę w Radiu Maryja w "Rozmowach Niedokończonych"
    (w której to audycji padło również stwierdznie iż dług ZUS-u to w
    publicznych mediach temat tabu) to trochę "włos mi się na głowie zjeżył",
    stąd chciałem ją skonfrontować na tej grupie.

    Pytanie, kto więc wie ile liczy dług ZUS-u ?.

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

  • 2. Data: 2011-01-02 14:10:05
    Temat: Re: Długi ZUS-u, jeszcze raz .....
    Od: s...@p...onet.pl

    O ile ja się orientuję, to ZUS nie miał i nie ma żadnych długów. Ustawa z dnia
    13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. (Dz. U. z dnia 10
    listopada 1998 r. ściśle określa zadania i rolę ZUS-u. Myślę, że w przerwach gdy
    nie słuchasz Radia Maryja powinieneś ją przeczytać!!!
    Dług ma stworzony przez tą samą ustawę Fundusz Ubezpieczeń Społecznych. No ale
    jego konstrukcja i sytuacja demograficzna naszego kraju sprawia, że rentowny być
    nie może ;((. ZUS ma zarządzać tym funduszem i z tego co wiem robi to całkiem
    nieźle i w dodatku o wiele taniej niż np. OFE. Zawsze mi się wydawało, że cała
    ta krytyka Zus-u to właśnie sponsorowana była przez Fundusze emerytalne, ale
    jaki ma w tym interes Ojciec Dyrektor to nie wiem ;((

  • 3. Data: 2011-01-02 14:24:56
    Od: "Endriu" <n...@i...pl>

> [...]
    > ale
    > jaki ma w tym interes Ojciec Dyrektor to nie wiem ;((

    Spokojnie kolego StachW. Ja jeszcze nikogo nie krytykuję, pytam tylko o
    długi .... jak się okazało FUS (a nie ZUS). Koryguję więc więc i pytam - ile
    długów ma FUS ?.

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

  • 4. Data: 2011-01-02 19:47:35
    Od: s...@p...onet.pl

    Ile długu ma FUS to ja nie wiem, zresztą jakie to ma znaczenie. Rząd może go
    dotować, może jak poprzedni rząd zabrać z FUS kilkanaście milionów i przeznaczyć
    na Świątynię Opatrzności Bożej, więc moim zdaniem ta cyfra nie ma większego
    znaczenia. To cześć finansów państwa, która może być prawie dowolnie przez rząd
    modyfikowana...

  • 5. Data: 2011-01-02 20:17:12
    Od: "Endriu" <n...@i...pl>

    > Ile długu ma FUS to ja nie wiem,

    No dobrze, skoro kolega StachW nie wie, to może ktoś inny wie ?.

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

  • 6. Data: 2011-01-02 20:45:55
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    Użytkownik "Endriu" <n...@i...pl> napisał w wiadomości

    > No dobrze, skoro kolega StachW nie wie, to może ktoś inny wie ?.

    Dług FUS równa się wszystkim przyszłym zobowiązaniom z tytułu należnych
    świadczeń emerytalnych i rentowych oraz (chyba) zasiłków pogrzebowych - w
    zależności od przyjętego horyzontu czasowego praktycznie można podać dowolną
    liczbę.

    Anatol

  • 7. Data: 2011-01-02 22:56:50
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    Zdefiniuj pojęcie "dług FUS".
    Nie bardzo wiadomo o co ci biega, o jaki dług.
    Doprecyzuj.

    A jak SP dawał kase OFE, te brały prowizję po czym kupowały obligi to ta
    kasa stawała się długiem, czy nie?
    I niby dlaczego nie?
    (Pieniądze przeznaczone na składki wracały do SP z przwznaczeniem na dowolne
    rozdysponowanie, tylko nienażarte pasibrzuchy kosiły swoją działkę ZA NIC)

  • 8. Data: 2011-01-03 08:12:44
    Od: "Emeryt" <w...@p...onet.pl>

    >O ile ja się orientuję, to ZUS nie miał i nie ma żadnych długów.

    Oczym Wy piszecie szanowni specjaliści od finansów. Jesteście tak naiwni,
    czy udajecie naiwnych?
    Jak w 1998 r opracowywano reforme ubezpieczeń społecznych to wpływy ze
    składek do ZUS równoważyły się w wydatkami na emerytury i renty. Różnica
    była niewielka i nie miała wpływu na stan finansów ZUS. W wyniku reformy
    kazano ZUS przekazywać prawie połowe wpływających składek do OFE. A skąd ZUS
    miałby brać brakującą kase na emerytury i renty do 2014 r. (Dlaczego do 2014
    r, bo od tego roku na emeryture zaczną przechodzić osoby urodzone po 1
    stycznia 1949 r, czyli ich emerytura z ZUS będzie o połowe niższa od tych
    przyznawanych obecnie.) Twórcy reformy wymyślili (co wcale nie było takie
    trudne) że ZUS do 2014 r w dalszym ciągu będzie wypłacał emerytury i renty z
    wpływających składek, a kasa dla OFE będzie przekazywana z budżetu państwa,
    żeby zmiejszyć obciążenie to 60% tej kasy miało wracać jako wykupione
    obowiazkowo obligacje.No ale żeby nie podniósł się straszny krzyk że z
    podaków obywateli finansuje sie prywatne OFE to wymyślono że kasa z budżetu
    będzie przekazywana do ZUS a ten dalej do OFE. Teraz tą otrzymaną z budżetu
    kase można śladem ojca Dyrektora zsumować i ogłosić jako dług ZUS idący już
    chyba w ponad pół biliona zł.
    Autorzy reformy robili symulację wydatków zarówno ZUS jak i budżetu,
    niestety ich wyliczenia już od 2005 r są niezgodne z rzeczywistymi
    wydatkami. Wcale nie są one mniejsze pomimo to że dużo ludzi wyjechało na
    zachód i nie trzeba refundować ich składek do OFE. Po prostu założyli oni
    znacznie większą inflację.

    pozdr

  • 9. Data: 2011-01-03 15:38:49
    Od: "Greg" <p...@p...onet.pl>

    > długi .... jak się okazało FUS (a nie ZUS). Koryguję więc więc i pytam -
> [...]

    Sami dali dziś odp ile:

    03.01. Krynica (PAP) - FUS skończył 2010 rok bez zadłużenia w bankach
    komercyjnych - poinformowała PAP członek zarządu ZUS do spraw
    ekonomiczno-finansowych, Mirosława Boryczka. Dodała, że w 2011 roku FUS
    planuje zaciągnąć w bankach komercyjnych kredyty w wysokości 1,6 mld zł, zaś
    budżet państwa dofinansuje FUS kwotą 3 mld zł.

    "Rok zamknęliśmy z zerowym zadłużeniem w bankach komercyjnych. W budżecie
    państwa zadłużenie wynosi 10,8 mld zł" - powiedziała w poniedziałek PAP
    Boryczka.

    Dodała, że w 2011 roku FUS planuje zaciągnąć kredyty w bankach komercyjnych
    w wysokości 1,6 mld zł, zaś budżet państwa dofinansuje FUS kwotą 3 mld zł.

    "Otrzymaliśmy bardzo dobre warunki kredytu, oprocentowanie jest niższe niż
    przy 52-tygodniowych bonach skarbowych" - dodała. (PAP)

  • 10. Data: 2011-01-04 10:52:50
    Od: "olob kowalski" <b...@N...gazeta.pl>

    Endriu <n...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > stąd chciałem ją skonfrontować na tej grupie.
    >
    > Pytanie, kto więc wie ile liczy dług ZUS-u ?.

    powinienes zacząć nie od długu ZUSu a od długu państwa czym on jest i co
    jest zabezpieczeniem takiego długu bo w obecnym kapitaliźmie i demokracji
    okazuje się ze państwo to urzędnicy i ich budynki oraz tony papieru a którym
    drukuje się obligacje z cyferkami
    nawet jak dojdziesz do wielkości zadłużenia ZUSu to i tak niczego ci to nie
    da bo nie ma w obecnych finansach punktu odniesienia czyli punktu zero ale
    gwarantuję ci ze się znajdzie kiedy jeden z krajów przestanie finansować
    lenistwo innych :D