  • 1. Data: 2011-09-11 06:56:06
    Temat: DB łamie ustawę antyspreadową
    Od: Radex <r...@n...pl>

    Witam,

    w ubiegłym miesiącu kupiłem CHF-y w Ratomacie na spłatę kredytu
    mieszkaniowego w Deutsche Banku. Wszystko poszło OK, bank nie pobrał
    żadnej prowizji, gdyż przelew był wysłany opcją OUR (mają konto w DB).

    Natomiast teraz wypróbowałem Cinkciarza i bank pobrał prowizję 2,88 CHF
    za przyjęcie przelewu - przelew z opcją SHA z Bre Banku. Z resztą w TOiP
    znajduje się prowizja za przyjęcie przelewu 10 zł (mam Pakiet Inwestor).

    Tyle, że zapis ten jest niezgodny z ustawą Prawo bankowe (a więc aktem
    prawnym wyższego rzędu), jeśli rachunek służy do spłaty kredytu
    denominowanego do waluty obcej:

    Art 69 ust. 3:
    W przypadku umowy o kredyt denominowany lub indeksowany do waluty innej
    niż waluta polska, kredytobiorca może dokonywać spłaty rat
    kapitałowo-odsetkowych oraz dokonać przedterminowej spłaty pełnej lub
    częściowej kwoty kredytu bezpośrednio w tej walucie. W tym przypadku w
    umowie o kredyt określa się także zasady otwarcia i prowadzenia rachunku
    służącego do gromadzenia środków przeznaczonych na spłatę kredytu oraz
    zasady dokonywania spłaty za pośrednictwem tego rachunku.

    Art 75b ust. 1:
    Wykonanie uprawnienia, o którym mowa w art. 69 ust. 3, nie może wiązać
    się z poniesieniem przez kredytobiorcę dodatkowych kosztów.

    Zamierzam złożyć w tej sprawie reklamację, ale chciałbym się spytać czy
    ktoś już może przechodził podobną sprawę?

  • 2. Data: 2011-09-11 09:51:57
    Temat: Re: DB łamie ustawę antyspreadową
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-11 08:56, Radex wrote:
> [...]
    >
    > Zamierzam złożyć w tej sprawie reklamację, ale chciałbym się spytać czy
    > ktoś już może przechodził podobną sprawę?

    Gdybyś wybrał opcję OUR i coś by Ci doliczyli to byłoby niezgodne z
    ustawą. Jednak przy opcji SHA to przecież przenosisz na nich część
    *Twoich* kosztów związanych z realizacją przelewu.

    I IMHO to nie są żadne *dodatkowe* koszty o których mowa w art 75b ustęp 1.

    Hint: chyba nie oczekujesz, że jak dasz opcję BEN to bank-odbiorca
    przelewu pokryje w całości *Twoje* koszty realizacji przelewu.

    Piotrek

  • 3. Data: 2011-09-11 10:27:30
    Od: Radex <r...@n...pl>

    W dniu 2011-09-11 11:51, Piotrek pisze:

> [...]
    > *Twoich* kosztów związanych z realizacją przelewu.
    >
    > I IMHO to nie są żadne *dodatkowe* koszty o których mowa w art 75b ustęp 1.
    Moim zdaniem są - to nie są koszty banków pośredniczących, lecz opłata
    pobierana przez DB za otrzymanie przelewu w CHF. Gdybym przelał PLN to
    bank nie pobrałby prowizji za odebranie przelewu. A ustawa takiego
    działania zabrania...

  • 4. Data: 2011-09-11 11:03:19
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 11-09-11 12:27, Radex wrote:
> [...]
    > pobierana przez DB za otrzymanie przelewu w CHF. Gdybym przelał PLN to
    > bank nie pobrałby prowizji za odebranie przelewu. A ustawa takiego

    Zabrania pobierania plat za przyjecie waluty, tyle ze sa koszty przelewu
    - a te moga byc kosztami zewnetrznymi - skad wiesz, ze nie sa to koszty
    bankow posredniczacych, skoro przelew idzie przez taki bank, a wybrales
    opcje SHA, gdzie koszty bankow posredniczacych ponosi odbiorca - czyli
    Ty (a nie bank). Gdybys wybral OUR kostow nie byloby zadnych.
    Jednym slowem albo Ratomat, albo gotowka do oddzialu. Bank nie pobiera
    oplat za przyjecie gotowki na rachunek (a to bylo i czesto jecze
    niekiedy jest praktykowane), ale przeciez nie zaplaci za Twoj przelew...

    --
    Zapraszam na http://www.bankowymokiem.pl - blog PKO Banku Polskiego
    Zobacz jak wygladaja Szkolne Kasy Oszczednosci http://www.szkolneblogi.pl

  • 5. Data: 2011-09-11 12:26:57
    Od: Radex <r...@n...pl>

    W dniu 2011-09-11 13:03, Michał 'Amra' Macierzyński pisze:
> [...]
    > oplat za przyjecie gotowki na rachunek (a to bylo i czesto jecze
    > niekiedy jest praktykowane), ale przeciez nie zaplaci za Twoj przelew...
    Gdyby to były koszty banków pośredniczących to bank nie wpisywałby tego
    do TOiP, gdyż bank nie byłby w stanie przewidzieć ich wysokości. Skoro
    jest w TOiP to znaczy, że sam DB chce zniechęcić / sobie zrekompensować
    to, że klient spłaca bezpośrednio w walucie. A tego ustawa zabrania...

  • 6. Data: 2011-09-11 17:11:19
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-11 14:26, Radex wrote:
> [...]
    > jest w TOiP to znaczy, że sam DB chce zniechęcić / sobie zrekompensować
    > to, że klient spłaca bezpośrednio w walucie. A tego ustawa zabrania...

    Takie opłaty za przelewy walutowe przychodzące były w niektórych bankach
    zanim pojawiła się ustawa antspreedowa. Temat przećwiczony przy wyborze
    rachunku firmowego.

    IMHO obciążyli Cię kosztami banków pośredniczących.

    Zresztą zadzwoń na partyline to się dowiesz.

    Piotrek

  • 7. Data: 2011-09-11 18:49:13
    Od: Radex <r...@n...pl>

    W dniu 2011-09-11 19:11, Piotrek pisze:
> [...]
    > rachunku firmowego.
    > IMHO obciążyli Cię kosztami banków pośredniczących.
    > Zresztą zadzwoń na partyline to się dowiesz.
    Gdyby to było 100 zł to może bym uwierzył, ale 10 zł to na pewno nie są
    koszty banków pośredniczących. Na partyline nie mam co dzwonić bo będą
    bronić banku. Z resztą dzwoniłem wcześniej na partyline i twierdzili, że
    aneks podpiszę podczas jednej wizyty w oddziale, a tymczasem minęły 2
    tygodnie i aneks dalej jest nie gotowy. Złożę reklamację i zobaczymy co
    odpowiedzą...

  • 8. Data: 2011-09-11 19:39:31
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 11-09-11 20:49, Radex wrote:
> [...]
    > aneks podpiszę podczas jednej wizyty w oddziale, a tymczasem minęły 2
    > tygodnie i aneks dalej jest nie gotowy. Złożę reklamację i zobaczymy co

    Moze to usredniona oplata? Koszty takiego przelewu wcale nie musza byc
    jakies ogromne.
    Gdyby ciachali ja w obu przypadkach o ktorych piszesz - wtedy byloby to
    podejrzane, ale jesli tylko w tym drugim przypadku i to jeszcze wowczas,
    gdy wybrales taka opcje, to raczej wskazuje to na niewinnosc banku.
    Nie przesadzajac - daj pozniej znac jak sie reklamacja skonczyal

  • 9. Data: 2011-09-12 10:44:20
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Radex" <r...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Wykonanie uprawnienia, o którym mowa w art. 69 ust. 3, nie może wiązać się
    > z poniesieniem przez kredytobiorcę dodatkowych kosztów.

    Czy dobrze z tego rozumiem, że każdy kredyt walutowy nie może mieć prowizji
    za wcześniejszą spłatę?
    P.G.