  • Date: Sun, 11 Sep 2011 08:56:06 +0200
    From: Radex <r...@n...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: DB łamie ustawę antyspreadową

    Witam,

    w ubiegłym miesiącu kupiłem CHF-y w Ratomacie na spłatę kredytu
    mieszkaniowego w Deutsche Banku. Wszystko poszło OK, bank nie pobrał
    żadnej prowizji, gdyż przelew był wysłany opcją OUR (mają konto w DB).

    Natomiast teraz wypróbowałem Cinkciarza i bank pobrał prowizję 2,88 CHF
    za przyjęcie przelewu - przelew z opcją SHA z Bre Banku. Z resztą w TOiP
    znajduje się prowizja za przyjęcie przelewu 10 zł (mam Pakiet Inwestor).

    Tyle, że zapis ten jest niezgodny z ustawą Prawo bankowe (a więc aktem
    prawnym wyższego rzędu), jeśli rachunek służy do spłaty kredytu
    denominowanego do waluty obcej:

    Art 69 ust. 3:
    W przypadku umowy o kredyt denominowany lub indeksowany do waluty innej
    niż waluta polska, kredytobiorca może dokonywać spłaty rat
    kapitałowo-odsetkowych oraz dokonać przedterminowej spłaty pełnej lub
    częściowej kwoty kredytu bezpośrednio w tej walucie. W tym przypadku w
    umowie o kredyt określa się także zasady otwarcia i prowadzenia rachunku
    służącego do gromadzenia środków przeznaczonych na spłatę kredytu oraz
    zasady dokonywania spłaty za pośrednictwem tego rachunku.

    Art 75b ust. 1:
    Wykonanie uprawnienia, o którym mowa w art. 69 ust. 3, nie może wiązać
    się z poniesieniem przez kredytobiorcę dodatkowych kosztów.

    Zamierzam złożyć w tej sprawie reklamację, ale chciałbym się spytać czy
    ktoś już może przechodził podobną sprawę?