  • 1. Data: 2009-02-05 22:10:07
    Temat: Czym jest państwo?
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    państwo
    wg http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3953945
    państwo, suwerenna organizacja polit. społeczeństwa zamieszkującego
    terytorium o określonych granicach, której gł. składnikiem jest
    hierarchiczna władza publiczna, dysponująca aparatem przymusu wobec
    jednostek i grup społ. nieprzestrzegających obowiązującego prawa oraz dążąca
    do monopolu w jego stosowaniu

    rząd wg http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3970609
    rząd, prawo nacz. organ władzy wykonawczej, kierujący całym aparatem
    administracji rządowej i zapewniający jednolitość jego działania; w Polsce
    nosi nazwę Rady Ministrów.

    społeczeństwo wg http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3978364
    społeczeństwo, ogół mieszkańców danego kraju; w socjologii - zorganizowana
    zbiorowość, którą charakteryzuje stosunkowo wysoki stopień złożoności,
    poczucie odrębności oraz względna intensywność oddziaływań wzajemnych
    pomiędzy jego członkami, połączonymi podobieństwem warunków życia, podziałem
    pracy, normami postępowania.

    społeczeństwo obywatelskie
    społeczeństwo obywatelskie, społeczeństwo cywilne, społeczeństwo, w którym
    jest ograniczona do minimum ingerencja władzy polit. w życie obywateli.

    społeczeństwo otwarte
    społeczeństwo otwarte, ang. open society, według K. Poppera społeczeństwo, w
    którym panuje wolność myśli, przekonań i działań, w przeciwieństwie do
    społeczeństwa zamkniętego, zwł. w ustroju totalitarnym.

    Jak moze przetrwac spoleczenstwo obywatelskie lub otwarte w panstwie ?

    niewolnictwo http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3947597
    niewolnictwo, stosunek zależności, w którym jednostka stanowi własność
    innego człowieka lub instytucji (świątyni, państwa, dodane banku); źródła
    niewolników: jeńcy i brańcy, sprzedaż i samosprzedaż (kredyt hipoteczny),
    niewola za długi, potomstwo niewolników. Niewolnicy istnieli we wszystkich
    cywilizacjach antycznych, gł. jako służba (niewolnictwo domowe).
    (..)
    W Grecji i Rzymie niewolnik był "rzeczą", obiektem sprzedaży, kupna, zastawu
    i darowizny; właściciel(bank) miał wobec niego prawo życia i śmierci
    (ekonomicznej); jednak niewolnik miewał ograniczone prawo własności, oparte
    na peculium, wkładzie otrzymywanym od właściciela na prowadzenie rzemiosła,
    handlu lub obrotu pieniędzmi. W Rzymie jego status był pierwotnie zbliżony
    do pozycji syna wobec ojca; toteż wyzwoleniec automatycznie uzyskiwał
    obywatelstwo rzymskie (kredyciarz ktory splacil dlug)
    Po upadku cesarstwa termin servus ['niewolnik'] zaczął oznaczać poddanego

    Niechce mi sie wiecej pisac ale wszyscy po tym tekscie wiedza o co chodzi.

  • 2. Data: 2009-02-06 09:21:58
    Temat: Re: Czym jest państwo?
    Od: adp <a...@p...onet.pl>

    > Niechce mi sie wiecej pisac ale wszyscy po tym tekscie wiedza o co chodzi.

    Tak. Z grubsza pokrywa sie to z wlasna intuicja i obserwacja.
    I co z tego wynika?

  • 3. Data: 2009-02-06 23:26:38
    Od: Aldik <b...@g...com>

    On 5 Lut, 23:10, "Kudlaty" <t...@n...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Niechce mi sie wiecej pisac ale wszyscy po tym tekscie wiedza o co chodzi.

    Państwo = legalny przymus

  • 4. Data: 2009-02-07 14:07:12
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Aldik" <b...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]