  • 21. Data: 2016-03-20 15:29:54
    Temat: Re: Ciekawe orzeczenie - bank ma oddać kasę
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-03-20 15:12, Marek wrote:
    > (autoryzowany) użytkownik. W przypadkach spornych to problem stron sporu
    > aby wykazać/udowdnić czy transakcja była autoryzowana czy nie.

    No właśnie. Po zastosowaniu prostackich środkow technicznych problem
    udowaniania nie istnieje. Bo problem malware, złodziei, wyłudzania nie
    istnieje. Tadaaaam!

    Bicie piany w tym wypadku jest zasadniczo istotne: ludzie nie mają
    pojęcia że ich banki wcale nie stosują zaawansowanych srodkow
    technicznych a jedynie kupe gówna nazywaną security a tak naprawdę
    przerzucają co moga ze swojej odpowiedzialności na klienta w posob
    często ordynarny. Być może ta świadomość wygeneruje kiedyś zwrot w
    kierunku prawdziwego security. Ale nie, nie jestem aż tak głupi żeby
    zakładać że kiedyś debilomanagerzy zostaną zwolnienie z pracy, więc to
    utopia.

  • 22. Data: 2016-03-20 16:06:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 20 Mar 2016 15:29:54 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    problem
    > udowaniania nie istnieje. Bo problem malware, złodziei, wyłudzania

    Kraje cywilizowane dawno z tym sobie poradziły stosując chargeback
    dla transakcji nieautoryzowanych. I żadnych wyrafinowanych środków
    technicznych do tego nie trzeba.

> [...]
    żeby
    > zakładać że kiedyś debilomanagerzy zostaną zwolnienie z pracy, więc

    Więc jaki sens jest wyrażanie konkluzji utopijnych, co ostatnio się
    Ci dość często zdarza :)? Nie, nie zostaną zwolnieni z pracy i będą
    za wszelką cenę próbować przy każdej okazji przerzucać
    odpowiedzialność na klienta.
    Dlatego prawo powinno chronić obywateli przed banksterami, bez
    względu jak wyrafinowane technicznie metody stosują.

    --
    Marek

  • 23. Data: 2016-03-20 16:16:41
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/20/2016 4:33 AM, Rafal Jankowski wrote:
    > swoją drogą to uzasadnienie jest wadliwe, bo żaden popularny program
    > pocztowy ani przeglądarka nie umożliwiają zainstalowania czegokolwiek
    > przez kliknięcie na zdjęcie.

    ty tak na serio?

  • 24. Data: 2016-03-20 16:19:04
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-03-20 16:06, Marek wrote:
> [...]
    > Kraje cywilizowane dawno z tym sobie poradziły stosując chargeback dla
    > transakcji nieautoryzowanych. I żadnych wyrafinowanych środków

    One nie są *wyrafinowane*. To kawałek krzemu za $0.1 i kawałek
    wyświetlacza z klawiaturą za $0.5 + opakowanie za $1. Sprzedawane
    oczywiście za $100 ale to kwesia dania właściwej osobie po mordzie i
    rozkręcenia produkcji w chinach.

    > Więc jaki sens jest wyrażanie konkluzji utopijnych, co ostatnio się Ci
    > dość często zdarza :)?

    Zabawne. Dwa zdania wczesniej wyjasniłem że czasem warto budować
    świadomość. Natomiast ja jestem niepoprawnym pesymistą. Jedno drugiemu
    nie przeszkadza.

    > Dlatego prawo powinno chronić obywateli przed banksterami, bez względu
    > jak wyrafinowane technicznie metody stosują.

    Ale dlaczego nie powinna robić tego technologia? Kiedyś mój znajmy
    powiedział że jak by uszczelnić prawo to te dziesiątki tysięcy prawników
    musialo by kopać rowy bo nic innego nie potrafią. Dlatego prawo nigdy
    nie zostanie uszczelnione, nawet jesli istnieje oczywista możliwość
    techniczna. I to jest pesymizm ktory prezentuje. Ale jednocześnie niose
    kaganek oświaty mówiąc: da się inaczej. Nie dziw sie, pesymizm też buduje.

  • 25. Data: 2016-03-20 16:33:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <f...@f...com> writes:

    > Kraje cywilizowane dawno z tym sobie poradziły stosując chargeback dla
    > transakcji nieautoryzowanych. I żadnych wyrafinowanych środków
    > technicznych do tego nie trzeba.

    Chargeback nie rozwiązuje żadnego problemu, przerzuca go tylko w inne
    miejsce.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 26. Data: 2016-03-20 16:35:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > wyświetlacza z klawiaturą za $0.5 + opakowanie za $1. Sprzedawane
    > oczywiście za $100 ale to kwesia dania właściwej osobie po mordzie i

    Bez przesady, tak "na oko" koszt produkcji urządzenia z kamerą
    i klawiaturą ekranową to przynajmniej z $15, przy seryjnej produkcji.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 27. Data: 2016-03-20 17:01:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 20 Mar 2016 16:33:31 +0100, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    wrote:
    > Chargeback nie rozwiązuje żadnego problemu, przerzuca go tylko w
    inne
    > miejsce.

    Zależy z jakiego punktu widzenia ropatrujemy problem. Zakres tej
    konkretnej dyskusji dotyczy wyłącznie z pkt. widzenia klienta i to mi
    wystarcza..

    --
    Marek

  • 28. Data: 2016-03-20 19:28:55
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Sun, 20 Mar 2016, Sebastian Biały wrote:

    > Nie da się przedstawić alibi kiedy w gre wchodzi współczesny system
    > operacyjny z rodziny Windows. Da się przedstawić alibi kiedy kolega prawnik
    > widział mnie po wypadku trzeźwego. To *różne* sytuacje.
    >
    > Z punktu widzenia banku istnieje zasada domniemanego zarażenia malware. I
    > słusznie, klient nie ma jak udowodnić że malware nie było więc bank nie jest
    > nigdy stratny.

    To samo możesz powiedzieć o każdym innym systemie, który nie jest OS. A
    Twojego kolegi (czy to prawnik czy nie to akurat bez znaczenia) równie
    dobrze mogło nie być i wtedy wszystkie poszlaki świadczą przeciwko Tobie.

    > Da się. Transakcje da się wykonać wyłacznie kiedy robi to ktoś posiadający
    > fizyczny token. Możesz sobie kompromitować dowoli: obecność tokena (np.
    > wyświetlającego kwotę, konto i potwierdzającego pinem na jego własnej
    > klawiaturze) jest absolutnie nie do zlamania, choc należy wtedy zakładać
    > niedebilnośc inzynierów o co coraz trudniej. Mimo to można w sposob
    > absolutnie pewny powiązać obecność tokena, danych transakcji, upoważnionego
    > usera w jedność. Malware możesz mieć w dowolnej ilości, co najwyżej
    > transakcja nie zostanie zaakceptowana przez bank.

    Podany przez Ciebie przykład TPMa to tylko dodatkowa warstwa zabezpieczeń
    która rownie dobrze może być skompromitowana jak i OS, więc z tą
    "absolutną" pewnością to trochę pojechałeś. Nie mówiąc już o tym, że
    podobnie jak numer w totolotku można go "zgadnąć", chociaż w zależności od
    implementacji pewnie trochę więcej bitów jest do odgadnięcia.

    > Ależ są takie rozwiązania, TPM. Tylko że przygłupy bankowe jeszcze wiele
    > dziesięcioleci dzieli od zaczajenia co z tym można zrobić. Oni na razie
    > tworzą kolejny gówno warty portal bankowości opierający się o JavaScript i
    > studentów-programatorów kupowanych na rynku na kilogramy. "Więcej ikonek i
    > animacji, k..wa".

    Ja podałem przykład SGXa, Ty TPMa, jeden 8====o. To tylko różne
    implementacje sprzętowych DRMów, które stanowią dodatkowe zabezpieczenie,
    ale jeśli chodzi o absolutną pewność to dobrze wiesz, czego w życiu
    człowiek może być pewien.

    > Czekam na "dobra zmianę" ktora uniemozliwi zakładanie kont przelewami,
    > otwieranie kredytu smsami, realizowanie kasy kresokopia dowodu. Ale się nie
    > doczekam. Wyraźnie widać że nie ma nikt w tym interesu.

    Nie mam nic przeciwko kontom zakładanym na SMSa, mogą być nawet anonimowe
    dopóki tylko na takim koncie nie może powstać debet czy inne zobowiązanie
    po stronie klienta.

  • 29. Data: 2016-03-20 19:32:11
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-03-20 16:35, Krzysztof Halasa wrote:
    > Bez przesady, tak "na oko" koszt produkcji urządzenia z kamerą
    > i klawiaturą ekranową to przynajmniej z $15, przy seryjnej produkcji.

    Mamy inne i raczej wirtualne doswiadczenia. Ale token nie przekracza
    poziomem komplikacji zabawkę chińską grającą melodyjki za $0.5. Nie
    bardzo widzę powód dla którego mialo by to być specjalnie lepiej
    wykonane niż chiński szit. Ostatecznie dla jakiś debili w garniturach
    przygotuje się wersję pakowaną w szczotkowane aluminium z identycznym
    wsadem.

    Kto mówi o klawiaturze ekranowej? To zwykła pojemnosciowa już nie
    wystarczy? Kosz produkcji oscyluje w okolicy $0 bo jest częścią obudowy.
    Jest wieczna bo nie zawiera mechaniki. Skąd się wzieło $15 przy
    produkcji idacej w milionach sztuk?

  • 30. Data: 2016-03-20 19:37:04
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Sun, 20 Mar 2016, Marek wrote:

    > Oczywiście, że jest. Nie rozumiem do czego pijesz.

    Jak rozumiem to do czego się odnosisz to definicja tego kto to jest
    płatnik i co to jest zlecenie (art 2 pkt 22 i 36). Tylko po pierwsze to
    nie zdejmuje z klienta obowiązku nieudostępniania danych autoryzacyjnych,
    bo po co wogóle byłby ten artykuł 42? Po drugie gdyby nawet było to takie
    "proste i logiczne" jak piszesz to użytkownik nie miałby dokładnie żadnego
    interesu w pilnowaniu dostępu do swojego konta, bo zawsze można zgłosić
    chargeback i wtedy całe to uzasadnienie wyroku powinno zawierać max. trzy
    zdania odnosząc się do tej właśnie części ustawy. Podobnie w sumie
    działają karty kredytowe, które z technicznego punktu widzenia nie mają
    właściwie żadnych zabezpieczeń tylko weź pod uwagę jakie są prowizje za
    ich korzystanie. To chyba coś ok 1-2% za transakcję karcianą. Nie wiem czy
    byśmy chcieli tyle płacić za przelewy.