  • Date: Tue, 02 Sep 2003 10:51:37 +0200
    From: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Chwała PIN-owi

    Znana jest mi opinia większości grupy o PIN-ie (na kartach), że
    wprowadzono go dla bezpieczeństwa banku a nie użytkownika ale:

    używałem *za granicą* dwóch kart: Maestro ING (przedpłacona bezimienna)
    i VISA Elektron VWBD. Maestro wymagało autoryzacji PINem (z jednym
    wyjątkiem, o tym niżej) a VISA podpisem. *Nigdy*, ani razu nie
    sprawdzano mojego podpisu z wzorem na karcie VISA. Zazwyczaj oddawano mi
    ją zaraz po wczytaniu, potem dopiero podpisywałem to coś (slip?).

    ukradziono mi kartę Maestro, zastrzegłem ją po ok. dwóch godzinach, po
    powrocie do kraju odzyskałem całą kwotę.

    ze strachem myślę, że ukradliby mi VISĘ, kasy bym więcej nie zobaczył,
    przez 2 godziny można wszystko wyczyścić. Reklamacja na inny
    (grafologicznie) podpis nic by nie przyniosła, bo nie mam przecież wzoru
    jaki był na karcie bo mi ją ukradli.

    dzięki ci PINie.

    Ciekawostka z Maestro ING, w jednym punkcie spytano się mnie czym chcę
    autoryzować: PINem czy podpisam, odpowiedziałem, żeby sami wybrali,
    woleli PIN.

    - zagranica to Słowacja, Węgry, Chorwacja.

    - zatrzeżenie Maestro ING przedpłaconej anonimowej wymaga podania
    numeru karty *i* numeru konta do którego karta jest podpięta. Wg osoby z
    centrum kart ING. Akurat to miałem.

    andy_nek