  • 1. Data: 2002-03-01 21:42:04
    Temat: Banki będą mogły dokonywać korekt błędnie naliczonego podatku
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    Banki będą mogły dokonywać korekt błędnie naliczonego podatku

    Ministerstwo Finansów zezwoliło bankom na dokonywanie korekty błędnie
    naliczonego podatku od zysków z oszczędności. Nieuwzględnione w odliczeniach
    transakcje kartami płatniczymi będzie można rozliczyć miesiąc później.

    Jak poinformował w komunikacie resort finansów - błędnie naliczony podatek,
    banki będą korygować poprzez zmniejszenie o spóźnione odsetki kwoty od
    której naliczany jest fiskusowi podatek. Korekta będzie realizowana w
    następnym miesiącu. Dotyczy to przypadków, kiedy z powodu opóźnień w
    rozliczeniu transakcji dokonywanych kartami płatniczymi bank może naliczyć
    wyższy podatek.

    Informacje o transakcjach opłacanych kartami (w sklepach czy bankomatach)
    docierają do banków nieraz nawet z pięciodniowym opóźnieniem. W chwili
    naliczania podatku, jeśli bank nie będzie miał informacji o pobranych z
    konta pieniądzach, odliczy podatek od odsetek z wyższej kwoty.

    Związek Banków Polskich ostrzegał, że jeżeli Ministerstwo Finansów nie
    zezwoli bankom na dokonywanie korekt klienci banków będą musieli sami
    sprawdzać wyliczenia i błędy zgłosić w urzędzie skarbowym. O wątpliwościach
    związanych z naliczaniem podatku Związek Banków Polskich informował
    Ministerstwo Finansów już pod koniec ubiegłego roku.

    Piątkowym komunikatem ministerstwo odpowiedziało na wątpliwości banków.

    "Dzięki tej interpretacji banki uzyskały zgodę na poprawianie błędnych
    wyliczenia. Dzięki temu klient nie będzie musiał sam zgłaszać się do urzędu
    skarbowego. Bank nie będzie musiał przedstawiać klientom dokumentacji,
    wskazywać błędów. To bardzo upraszcza procedurę" - powiedział PAP doradca
    prezesa Związku Banków Polskich Mariusz Zygierewicz.

    Przyjęta pod koniec 2001 r. nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych wprowadza 20-procentowyt podatek od niektórych zysków
    kapitałowych, w tym od odsetek z lokat bankowych
    (onet)

  • 2. Data: 2002-03-03 10:04:14
    Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>

> [...]
    > naliczania podatku, jeśli bank nie będzie miał informacji o pobranych z
    > konta pieniądzach, odliczy podatek od odsetek z wyższej kwoty.

    Na dobrą sprawę nie ma tu niczego, co nie byłoby już na grupie obdyskutowane w
    innym watku. Wiadomo, że bank w opisanej wyżej sytuacji będzie musiał dokonać
    korekty i że to dla banku będzie droga przez mękę. Brakuje mi jednoznacznego
    stwierdzenia, czy ewentualnie banki będą miały uproszczoną procedurę korekty podatku
    za poprzedni miesiąc. A tylko wtedy możnaby uznać, że nastąpiła jakaś pozytywna
    zmiana i że informacja prasowa ma jakiś sens.

    > Związek Banków Polskich ostrzegał, że jeżeli Ministerstwo Finansów nie
    > zezwoli bankom na dokonywanie korekt klienci banków będą musieli sami
    > sprawdzać wyliczenia i błędy zgłosić w urzędzie skarbowym.

    A nie u płatnika?

> [...]
    > fizycznych wprowadza 20-procentowyt podatek od niektórych zysków
    > kapitałowych, w tym od odsetek z lokat bankowych

    Mnie w szkole uczyli, że wstęp umieszcza się na początku wypracowania.
    Dziennikarzy chyba jednak uczą inaczej. Wiem, czepiam się...

    --
    Lejak
    j...@p...onet.pl

  • 3. Data: 2002-03-04 18:02:25
    Od: "Witek" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > zezwoli bankom na dokonywanie korekt klienci banków będą musieli sami
    > sprawdzać wyliczenia i błędy zgłosić w urzędzie skarbowym.

    Podatnik sklada do US zadanie stwierdzenia nadplaty podatku - ordynacja
    podatkowa art. 79. Oczywiscie w przypadku gdyby platnik nie mogl (lub nie
    chcial) zrobic korekty...
    pzd

  • 4. Data: 2002-03-05 08:57:36
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Witek"

    > Podatnik sklada do US zadanie stwierdzenia nadplaty podatku - ordynacja
    > podatkowa art. 79. Oczywiscie w przypadku gdyby platnik nie mogl (lub nie
    > chcial) zrobic korekty...

    ale bank chyba moze wysuplac z wlasnej kieszeni blednie pobrany podatek i
    ci oddac ksiegujac to w straty. Tylko fiskus na tym wyjdzie dobrze bo
    nadplate o ktora nikomu nie bedzie sie chcialo szarpac.
    *** blad ***