  • 51. Data: 2014-12-27 21:03:08
    Temat: Re: Anonimowe platności
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    Tak przy okazji to ktoś się orientuje czy te karty prepaid BZ WBK można
    zasilać we wpłatomatach?

  • 52. Data: 2014-12-27 21:06:08
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    >>> http://tinyurl.com/42gd4hv

    > Praktycznie każdy sklep internetowy wymaga podania danych odbiorcy (imię,
    > nazwisko, adres) nawet jak przesyłka jest adresowana do paczkomatu, więc
    > niespecjalnie widzę różnicę między złożeniem zamówienia na np. mydło i
    > podania fałszywych danych a złożeniem zamówienia na kartę i podania
    > fałszywych danych odbiorcy (o którym wiadomo, że jest tylko odbiorcą i nie
    > musi być użytkownikiem karty)

    Różnica jest zasadnicza, bo podpadasz pod kodeks karny, a przy sklepach
    niekoniecznie (liczy się jeszcze zamiar oszustwa itp).
    http://www.arslege.pl/wyludzanie-kredytu/k1/a339/

    -----
    §1. Kto, w celu uzyskania dla siebie lub kogo innego, od banku lub jednostki
    organizacyjnej prowadzącej podobną działalność gospodarczą na podstawie
    ustawy albo od organu lub instytucji dysponujących środkami publicznymi -
    kredytu, pożyczki pieniężnej, poręczenia, gwarancji, akredytywy, dotacji,
    subwencji, potwierdzenia przez bank zobowiązania wynikającego z poręczenia
    lub z gwarancji lub podobnego świadczenia pieniężnego na określony cel
    gospodarczy, instrumentu płatniczego lub zamówienia publicznego,
    przedkłada podrobiony, przerobiony, poświadczający nieprawdę albo
    nierzetelny dokument albo nierzetelne, pisemne oświadczenie dotyczące
    okoliczności o istotnym znaczeniu dla uzyskania wymienionego wsparcia
    finansowego, instrumentu płatniczego lub zamówienia, podlega karze
    pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    -----

    Pech chciał, że karta, nawet przedpłacona jest "instrumentem płatniczym".
    Ale jak to mówią. Każdy odpowiada za siebie.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 53. Data: 2014-12-27 21:18:54
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Rafal Jankowski, 27 gru 2014 w
    isiz.edu.pl
    napisałeś/aś:

    > -za przesylke takiej karty trzeba z g˘ry zaplacic (ok, mozna
    > przelewem na poczcie, ale ktos musi na ta poczte isc, nie jestem
    > pewien czy przy robieniu takiego przelewu pokazuje sie jakies
    > dokumenty, ale trzeba wyjsc z domu i przy okienku pocztowym dochodzi
    > do wiekszej interakcji miedzyludzkiej niz np. przy kupowaniu
    > doladowania albo karty podarunkowej w supermarkecie)
    > -osobisty odbi˘r od listonosza przez zywa osobe i podpis

    Na początku pisałeś o płatnościach internetowych, a do tego żaden
    plastik nie jest potrzebny - wystarczy wirtualka jak w linku.
    Poza tym jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby listonosz albo kurier(innej
    opcji oprócz odbioru w banku nie ma) sprawdzał dowód przed wydaniem
    przesyłki. Poste restante odpada, ale skrytka pocztowa jak najbardziej
    się nadaje ewentualnie.
    Używam takiej karty do zakupów przez internet,a założyłem ją na
    fikcyjne dane, bo taki mam nawyk testowy. I tak już zostało - odtąd
    kupuję za jej pomocą w internecie bez żadnych obaw. Tylko że wpłacałem
    na nią pieniądze przelewem internetowym z mojego legalnego konta, więc
    nie trzeba żadnych specsłużb żeby to wykryć. Nie przeszkadza mi to, bo
    przecież nic nie zbroiłem. Uważam, że za jej pomocą da się wysoko
    zanonimizować transakcję - po prostu idąc na pocztę załóż perukę i
    doklej wąsy :))) Przydadzą się jeszcze w kiosku, kiedy będziesz kupował
    kartę sim - jakiś numer jest potrzebny do rejestracji(otrzymanie kodu
    CVV). Chociaż...jakby się uprzeć, to znajdzie się możliwość odebrania
    sms na jakimś wirtualnym numerze w internecie he he.

  • 54. Data: 2014-12-27 21:34:41
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Sat, 27 Dec 2014, Wojciech Bancer wrote:

    > Pech chciał, że karta, nawet przedpłacona jest "instrumentem płatniczym".
    > Ale jak to mówią. Każdy odpowiada za siebie.

    Na szczęście nie jestem prawnikiem i mogę się mylić, ale ja bym na obronę
    zastosował:

    -------
    § 3. Nie podlega karze, kto przed wszczęciem postępowania karnego
    dobrowolnie zapobiegł wykorzystaniu wsparcia finansowego lub instrumentu
    płatniczego, określonych w § 1, zrezygnował z dotacji lub zamówienia
    publicznego albo zaspokoił roszczenia pokrzywdzonego.
    ------
    Nie podlega karze kto przed wszczęciem postępowania karnego zaspokoił
    roszczenia pokrzywdzonego, a w przypadku karty prepaid takie roszczenia
    nawet niespecjalnie mają szansę wystąpić.

    To po pierwsze. Po drugie tam wpisujesz jedynie *dane do wysyłki*. to dość
    istotne. Nie Twoje dane. A więc adres i dane osoby, która ma przesyłkę
    odebrać. O ile wpisanie fałszywych danych mogłoby ewentualnie podchodzić
    pod oszustwo (w co raczej też wątpię) to czy będzie oszustwem wpisanie
    imienia i nazwiska: Barack Obama? No bo przecież osobiście odbierać nie
    ma obowiązku, może Cię nie być w domu, więc możesz wpisać dane dowolnej
    innej osoby, która w danej chwili być może będzie się pod tym adresem
    znajdować, ale tego nie wiesz. To może być może być Twoja babcia, Twój
    chłopak albo prezydent Obama. No a że go akurat nie będzie i przypadkiem
    od listonosza odbierze przesyłkę ktoś inny?

  • 55. Data: 2014-12-27 21:42:29
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Sat, 27 Dec 2014, pueblo wrote:

    > Na początku pisałeś o płatnościach internetowych, a do tego żaden
    > plastik nie jest potrzebny - wystarczy wirtualka jak w linku.

    No ale ta karta jednak fizycznie do Ciebie przychodzi, nie dostajesz jej
    danych mailem ani w inny sposób online, prawda?

> [...]
    > opcji oprócz odbioru w banku nie ma) sprawdzał dowód przed wydaniem
    > przesyłki. Poste restante odpada, ale skrytka pocztowa jak najbardziej

    O pokazywaniu dowodu listonoszowi nic nie pisałem. Do skrytki pocztowej
    zakładam, że pewnie trzeba podać swoje dane (nie jestem pewien).

    Pisałem już, że karta BZWBK to względnie sensowna opcja ale wymieniłem
    ograniczenia, które istotnie wpływają na namierzenie właściciele i z tym
    chyba nie polemizujemy, zgadza się?

  • 56. Data: 2014-12-27 21:47:16
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-12-27, Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > roszczenia pokrzywdzonego, a w przypadku karty prepaid takie roszczenia
    > nawet niespecjalnie mają szansę wystąpić.

    Poszkodowanym w tym wypadku jest bank. I kluczowej jest "przed wszczęciem
    postępowania", bo w oczywisty sposób nie dowiesz się tego.

    > To po pierwsze. Po drugie tam wpisujesz jedynie *dane do wysyłki*. [...]

    A przepis różnicuje na dane ważne i nieważne?
    Pytałeś czym się różni podanie nieprawdziwych danych bankowi (w tym wypadku)
    od sprzedawcy, więc Ci podałem.

    W przypadku oszustwa kk wymaga "zamiaru", więc podanie fałszywych danych,
    ale odebranie oszustwem IMHO nie jest, bo miałeś/masz zamiar odebrać towar.
    W przypadku instrumentu płatniczego podanie fałszywych danych jest
    przestępstwem samo w sobie. Życie, co poradzić.

    I działasz na własną odpowiedzialność. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 57. Data: 2014-12-27 21:51:38
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-12-27, pueblo <n...@n...pl> wrote:

> [...]
    > opcji oprócz odbioru w banku nie ma) sprawdzał dowód przed wydaniem
    > przesyłki. Poste restante odpada, ale skrytka pocztowa jak najbardziej

    Jeśli nadasz polecony na skrytkę pocztową, to do skrytki trafia awizo
    i po list trzeba się pofatygować do okienka. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 58. Data: 2014-12-27 21:55:24
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Sat, 27 Dec 2014, Wojciech Bancer wrote:

    > Poszkodowanym w tym wypadku jest bank. I kluczowej jest "przed wszczęciem
    > postępowania", bo w oczywisty sposób nie dowiesz się tego.

    No właśnie ciężko się dopatrzeć jak bank może tu być poszkodowany skoro
    mamy do czynienia z kartą prepaid. Raczej nie może być.

> [...]
    > przestępstwem samo w sobie. Życie, co poradzić.
    >
    > I działasz na własną odpowiedzialność. :)

    Nie, przepis nie rożnicuje danych ważnych i nieważnych, ale dane do
    wysyłki to IMO to co ma być napisane na kopercie żeby dotarła do adresata
    i to wszystko a nie żadna deklaracja którą składasz bankowi dlatego
    uważam, że przepis który przytoczyłeś nie ma w tym przypadku zastosowania.

  • 59. Data: 2014-12-27 22:10:50
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-12-27, Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl> wrote:

    [...]

    > No właśnie ciężko się dopatrzeć jak bank może tu być poszkodowany skoro
    > mamy do czynienia z kartą prepaid. Raczej nie może być.

    Nie mnie to oceniać.

> [...]
    > i to wszystko a nie żadna deklaracja którą składasz bankowi dlatego
    > uważam, że przepis który przytoczyłeś nie ma w tym przypadku zastosowania.

    IMHO kwestia tego kto ma lepszych prawników ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 60. Data: 2014-12-27 23:12:37
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    > Jeśli nadasz polecony na skrytkę pocztową, to do skrytki trafia awizo
    > i po list trzeba się pofatygować do okienka. :)

    Nie.

    Kontakt: Wrocław +48 71 718 70 90