  • 1. Data: 2005-01-13 10:01:40
    Temat: wizzair - ponownie
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Poruszę wątek który parę razy już się tutaj pojawiał, ale jeszcze chyba
    ani razu nikt nie doszedł do jakichś logicznych wniosków. :-)

    Parę dni temu zakupiłem bilet Wizzair płacąc kartą inteligo. Ostateczna
    cena biletu wykazana przez Wizzair to 144 PLN i na tyle opiewała
    płatność kartą. UWAGA: cena pokazana była jak najbardziej w PLN.

    Blokada założona na identyczną kwotę 144 PLN.

    Po paru dniach blokada rozliczona. Zaksięgowano ją na kwotę 147,17 PLN
    (czyli więcej niż blokada). Powód: różnice kursowe. Ale nie dlatego, że
    transakcja została wykonana w innej walucie niż PLN (dokładny opis
    transakcji wyraźnie pokazuje, że transakcja miała miejsce właśnie w PLN
    i to dokładnie w kwocie 144 PLN). Przewalutowanie przez USD miało
    miejsce dlatego, że obciążenie nastąpiło poza granicami Polski - i
    faktycznie, bo Wizzair obciąża z Węgier, choć naprawdę obciąża w PLN.

    I sam fakt, że obciążenie nastąpiło w PLN nie jest jeszcze
    wystarczającym powodem do tego, żeby ominąć przewalutowanie, które i tak
    występuje, gdyż jest to transakcja zagraniczna.

    To mniej więcej tyle na ten temat. :-)

  • 2. Data: 2005-01-13 10:46:19
    Temat: Re: wizzair - ponownie
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

    > To mniej więcej tyle na ten temat. :-)

    Dziwaczne trochę.
    A nie wynika to przypadkiem z jakichś uregulowań Visy?
    ZTCP to był podobny problem i wątek z wypłatą w _Polsce euro_ z eksperymetalnych
    bankomatów BPH - chodziło o prowizje.

    Jacek

  • 3. Data: 2005-01-13 11:41:33
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Jacek napisał(a):

    > Dziwaczne trochę.
    > A nie wynika to przypadkiem z jakichś uregulowań Visy?
    > ZTCP to był podobny problem i wątek z wypłatą w _Polsce euro_ z eksperymetalnych
    > bankomatów BPH - chodziło o prowizje.

    Tam chodziło o skopany system mBanku, który nie rozumiał, że Euro można
    wypłacić z polskich bankomatów i kasował opłatę jak za operację za
    granicą (po prostu programiści przywalili warunek na walutę zamiast na
    lokalizację bankomatu).

    W Polsce można wypłacić Euro, z kolei za granicą można dokonać operacji
    w PLN. Jednak operacja zagraniczna z tego co widać musi przejść przez
    przewalutowanie przez walutę rozliczeniową karty (w przypadku inteligo -
    przez USD).

    Ciekawi mnie jak miała by się sytuacja, gdyby za bilety zapłacić kartami
    Millennium - te są rozliczane od razu przez Visę na PLN, bez
    pośrednictwa USD, czy Euro. Stąd wydaje mi się, że jeśli zapłacimy
    Millennium - kwota powinna być identyczna, bo nie ma z czego zrobić
    przewalutowania.

    Ale faktycznie sytuacja jest specyficzna. Standardowy klient na 100%
    będzie przekonany, że skoro Wizzair pozwala mu obciążyć kartę w PLN to
    dokładnie taką kwotą powinien zostać obciążony. I w sumie ma prawo tak
    sądzić, i ma prawo być zdziwiony, gdy dostanie na wyciągu taką
    transakcję: wizzair HU, kwota transakcji: 144 PLN, wartość transakcji:
    147,17 PLN.

    Pozostaje wątpliwość - po co Wizzair na siłę chce obciążać w walucie
    lokalnej, skoro robi to i tak z zagranicy, więc i bez przewalutowania
    się nie obędzie...

  • 4. Data: 2005-01-13 12:43:59
    Od: Piotr \"Kazimierz\" Kuźmiak <u...@u...net>

    "Wojciech Nawara" <u...@n...WYTNIJ.info> wrote in message
    > Pozostaje wątpliwość - po co Wizzair na siłę chce obciążać w walucie
    > lokalnej, skoro robi to i tak z zagranicy, więc i bez przewalutowania
    > się nie obędzie...

    Osmego stycznia zaplacilem za bilet karta Visa Classic Multi. Blokada byla
    na 306,00zł. Wczoraj operacje zaksiegowano. Szczegoly transakcji:

    ==
    Miejsce transakcji
    WWW.WIZZAIR.COM
    Miejsce transakcji
    VECSES
    Miejsce transakcji
    HU
    Kwota w walucie oryginalnej
    -306,00 PLN
    Kwota w walucie rozliczeniowej
    -76,89 EUR
    Kwota obciążenia PLN
    306,00 PLN
    ==

    I teraz nie wiem czemu przy platnosci karta Inteligo kwota sie zwiekszyla, a
    przy VC Multi nie.
    --

    Piotr "Kazimierz" Kuźmiak
    GG 1213856

  • 5. Data: 2005-01-13 12:52:46
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Piotr "Kazimierz" Kuźmiak napisał(a):

    > I teraz nie wiem czemu przy platnosci karta Inteligo kwota sie zwiekszyla, a
    > przy VC Multi nie.

    Zgłupiałem. Czy ktoś mądry potrafi to wyjaśnić? :-)

    Z jednej strony mógł to być przypadek i tak mogły się po prostu ułożyć
    kursy, ale - trzeba przyznać - jest to mało prawdopodobne.

    Z drugiej strony skoro ostateczna kwota zaksięgowana zależy od kursów -
    powinna istnieć szansa, że ostatecznie zapłacimy MNIEJ, niż
    autoryzowaliśmy. :-)

  • 6. Data: 2005-01-13 13:27:20
    Od: "topjes" <n...@d...rady>

    > Poruszę wątek który parę razy już się tutaj pojawiał, ale jeszcze chyba
    > ani razu nikt nie doszedł do jakichś logicznych wniosków. :-)

    IMHO były logiczne wnioski. Jeśli Ci to nie pasi to wg mnie masz jak
    najbardziej prawo reklamować taką płatność. Przypominasz sobie byś płacił w
    Wizz 147,17 PLN? BO chyba nie :) W zasadzie to Ty masz nawet obowiązek
    zgłoszenia tego - bo to jest niezgodność na wyciągu.

    pzdr
    topjes

  • 7. Data: 2005-01-13 13:35:50
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

    Mądry, to ja nie jestem, ale kto to napisał:

[...]

    Brrrrr, nawet nie dopuszczam myśli, że chodzi o to, że "Tu chodzi o skopany
    system I....." :-)

    Jezu, co ja najlepszego zrobiłem :-(

    Jacek

  • 8. Data: 2005-01-13 13:50:17
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    topjes napisał(a):

    > IMHO były logiczne wnioski.

    Wnioski były takie, że różnice wynikają z tego, że Wizzair obciąża w
    walutach innych, niż PLN. Jednak nie są one słuszne, gdyż obciążenie
    następuje w PLN.

> [...]
    > Wizz 147,17 PLN? BO chyba nie :) W zasadzie to Ty masz nawet obowiązek
    > zgłoszenia tego - bo to jest niezgodność na wyciągu.

    Paragraf 53 Ogólnych Warunków prowadzenia rachunków i świadczenia usług
    przez PKO BP SA dla Posiadaczy Kont Inteligo

  • 9. Data: 2005-01-13 13:52:23
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Jacek napisał(a):

> [...]
    > lokalizację bankomatu)."
    >
    > Brrrrr, nawet nie dopuszczam myśli, że chodzi o to, że "Tu chodzi o skopany

    Bo system nie jest skopany. Działa zgodnie z umową

    Paragraf 53 Ogólnych Warunków prowadzenia rachunków i świadczenia usług
    przez PKO BP SA dla Posiadaczy Kont Inteligo

    1 Transakcje dokonywane przy użyciu Karty poza granicami kraju
    rozliczane są w złotych.
    2 Transakcje zagraniczne zrealizowane w dolarach amerykańskich (USD)
    przeliczane są przez Bank na złote po kursie sprzedaży dewiz dla USD
    obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia transakcji.
    3 Transakcje zagraniczne zrealizowane w innej walucie niż dolary
    amerykańskie (USD) przeliczane są na USD. Kwota w USD wynika z
    przeliczenia stosowanego przez organizację rozliczeniową, której znak
    akceptacji jest uwidoczniony na Karcie, a następnie przeliczane przez

  • 10. Data: 2005-01-13 14:02:05
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > akceptacji jest uwidoczniony na Karcie, a następnie przeliczane przez
    > Bank na złote po kursie sprzedaży dewiz dla USD obowiązującym w Banku w

    Pozostaje tylko pytanie: co to jest transakcja zagraniczna...

    Jacek