  • 1. Data: 2006-01-16 18:53:19
    Temat: rach. prawdopod. ?
    Od: "bzdreg" <zmylka@bzdreg_malpa_op_kropka_pl.null.com>

    Witam!
    Nie jest to pytanie czysto bankowe, może bardziej "informatyczne" - ale jak
    najbardziej ma związek z bankami z internetowym dostępem
    Liczył to ktoś?
    Albo podpowie jak to policzyć?
    (Ja do szkoły chodziłem bardzo dawno temu... ;) )

    Jeśli mam hasło złożone z N=10 znaków (litery i cyfry - czyli spośród N1=36
    znaków), system bankowy przy każdym logowaniu pyta o wybrane losowo L=4
    znaki - to:

    - ile logowań trzeba podsłuchać trojanem-keylogerem, aby z zadanym
    prawdopodobieństwem (np. P, P=0.95) poznać całe hasło?
    (albo -łatwiej) - jakie jest prawd. (P1) . poznania K (K=9) znaków hasła po
    wykonaniu L2=20 losowych podsłuchów?
    - (najtrudniej) - jeśli już znam (z podsłuchu) np. L1=6 znaków hasła, to ile
    logowań muszę wykonać, aby z P2=0.99 zalogować się poprawnie?

    - albo inny wskaźnik, łatwy do wyliczenia, który da pojęcie o skuteczności
    tego rodzaju zabezpieczenia...

    Dziekuje. Pozdrawiam. BZ.

  • 2. Data: 2006-01-16 19:19:11
    Temat: Re: rach. prawdopod. ?
    Od: mm <m...@m...com>

    Jeżeli hasło wprowadzasz od lewej do prawej do koń trojański przechwyci je
    za pierwszym razem. Jeśli korzystasz z niepewnego komputera to wprowadzaj
    hasło przez jego permutację Wtedy szansa odkrycia hasła jest 1/n! gdzie n
    jest liczbą znaków w haśle (długością). Całkowitą losowość wpisywania
    można uzyskać tak:
    Napisz hasło na kartce papieru a następnie w losowej kolejności przypisz
    każdemu znakowi hasła kolejną liczbę np:
    o t o m o j e h a s l o
    12 11 2 4 9 1 5 7 3 8 6 10

    Wpisujesz znak nad cyfrą jeden (j)i wykreślasz go. Następnie określasz
    miejsce wpisania znaku nad pozycją dwa (o)licząc ile jest wykreśleń na
    prawo od niego. Jest jedno więc znak wpisujesz na drugiej pozycji od
    prawej i wykreślasz. Dalej w ten sam sposób znak z pozycji trzy wpisujesz
    na pierwszej pozycji od prawej, znak cztery na trzeciej pozycji od prawej
    itd aż do ostatniego znaku. Pamiętaj o tym żeby przesuwać pozycję karetki
    przy pomocy myszy a nie klawiatury bo inaczej ta metoda nic nie pomoże!

  • 3. Data: 2006-01-16 19:46:42
    Od: "bzdreg" <zmylka@bzdreg_malpa_op_kropka_pl.null.com>

    Użytkownik "mm" <m...@m...com> napisał w wiadomości
    > Jeżeli hasło wprowadzasz od lewej do prawej do koń trojański przechwyci je
    > za pierwszym razem.

    Nie, bo system pyta o losowo wybrane 4 znaki z hasła.
    Np 3., 4., 6., 7. Przy kolejnym logowaniu o inne losowe cztery.

> [...]
    > itd aż do ostatniego znaku. Pamiętaj o tym żeby przesuwać pozycję karetki
    > przy pomocy myszy a nie klawiatury bo inaczej ta metoda nic nie pomoże!

    Tak, tę metodę (dużo lepszą) realizują niektóre serwisy oferując "wirtualną
    klawiaturę" na której myszką naciska się literki.

    Niestety - poważną przeszkodą w stosowaniu długich haseł jest trudność w
    policzeniu w pamięci jaki znak jest na której pozycji. Dopóki starcza
    palców, to jakoś idzie... ;)

    Dziekuje. Pozdrawiam. BZ.

  • 4. Data: 2006-01-16 20:10:21
    Od: mm <m...@m...com>

    Bo nie zrozumiałem dobrze. Systemowi wystarcza do zalogowania cztery znaki
    z hasła w dowolnej kolejności ? No to koń trojański wchodzi na konto za
    pierwszym odczytaniem hasła bez żadnego wyliczania.

    > Niestety - poważną przeszkodą w stosowaniu długich haseł jest trudność w
    > policzeniu w pamięci jaki znak jest na której pozycji. Dopóki starcza
    > palców, to jakoś idzie... ;)

    Przecież pisałem że to się zapisuje na kartce przed logowaniem i liczy
    pozycję z kartki. Po zalogowaniu kartkę można zniszczyć.

  • 5. Data: 2006-01-16 20:24:10
    Od: mm <m...@m...com>

    A jeżeli system sam wybiera pozycje z których należy podać znaki i za
    każdym logowaniem są inne pozycje to szansa dla ciągu 10-znakowego jest
    mniejsza niż (1/10)*(1/9)*(1/8)*(1/7), bo system naprzód musi zrobić z
    kilkkadziesiąt podglądnięć aż dostanie wszystkie litery hasła a potem
    odgadnąć ich kolejność z szansą którą podałem.

  • 6. Data: 2006-01-16 20:47:37
    Od: Marcin Kaminski <m...@g...art.pl>

    Uzytkownik bzdreg napisal dnia 2006-01-16 19:53:
    > Witam!
    > Nie jest to pytanie czysto bankowe, może bardziej "informatyczne" - ale jak
    > najbardziej ma związek z bankami z internetowym dostępem

    Faktycznie, pytanie nadaje się do grupy matematycznej raczej. Tutaj mogłoby być
    błędnie zrozumiane :)

    --
    /|_ /||__/ ______________________________
    / |_/ ||_/ Marcin Kamiński m...@g...art.pl

    "Technologia śledzenia i rejestrowania tłumów z wszczepionymi implantami już
    jest. Na razie stosuje się ją do ewidencjonowania świń idących do masarni."
    http://wiadomosci.onet.pl/1242189,242,2,kioskart.htm

  • 7. Data: 2006-01-28 13:22:00
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "bzdreg"
    > Jeśli mam hasło złożone z N=10 znaków (litery i cyfry - czyli
    > spośród N1=36 znaków), system bankowy przy każdym logowaniu pyta o
    > wybrane losowo L=4 znaki - to:

    to ze masz 36 mozliwosci jest tak samo istotne jak gdybys mial 100
    mozliwosci
    czyli uzywal znaczkow specjalnych (jesli mowimy o podsluchu hasla)

    > - ile logowań trzeba podsłuchać trojanem-keylogerem, aby z zadanym
    > prawdopodobieństwem (np. P, P=0.95) poznać całe hasło?

    trudno powiedziec, poniewaz mozesz wypelniac takie haslo w roznej
    kolejnosci
    np znak 4, potem 2, 1 i 3 na koncu
    i nawet jak system spyta sie nastepnym razem oi te same znaki
    to mozesz je wypelnic w innej kolejnosci

    > - albo inny wskaźnik, łatwy do wyliczenia, który da pojęcie o
    > skuteczności tego rodzaju zabezpieczenia...

    Niestety to zabezpieczenie ma inną wadę - takie hasło musi być w
    całości znane
    systemowi bankowemu czyli przechowywane tak,
    zeby mozna je w jawny sposob odczytac, natomiast hasło podawane w
    całości
    może być zaszyfrowane jednokierunkowo i żaden informatyk bankowy
    go nie pozna
    *** blad ***

  • 8. Data: 2006-01-29 23:00:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> writes:

> [...]
    > całości
    > może być zaszyfrowane jednokierunkowo i żaden informatyk bankowy

    Sugeruje wiekszą ostroznosc w takich stwierdzeniach: hasla o ilosci
    bitow rzedu 40 (np. praktycznie wszystkie PINy, kilkuznakowe hasla
    "duze i male litery + cyfry" itp.) sa lamalne naprawde domowymi
    metodami.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 9. Data: 2006-01-30 22:00:31
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa"

> [...]
    > bitow rzedu 40 (np. praktycznie wszystkie PINy, kilkuznakowe hasla
    > "duze i male litery + cyfry" itp.) sa lamalne naprawde domowymi

    chodzi o porownanie trzymania w banku hasla zaszyfrowanego
    jednokierunkowo lub w sposob odwracalny a nie o dlugosc hasla

    takie banaly o 5 zniakowych haslach mozesz do kazdego posta
    o haslach dokladac - nic nie wnoszą
    *** blad ***

  • 10. Data: 2006-01-30 23:45:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> writes:

    > chodzi o porownanie trzymania w banku hasla zaszyfrowanego
    > jednokierunkowo lub w sposob odwracalny a nie o dlugosc hasla

    A jak stwierdzasz ze haslo jest zaszyfrowane w sposob nieodwracalny?
    Dla uproszczenia przyjmijmy ze sam jestes "informatykiem bankowym",
    zeby nie bylo zbyt wielu niewiadomych.

    > takie banaly o 5 zniakowych haslach mozesz do kazdego posta
    > o haslach dokladac - nic nie wnoszą

    Jasne, twierdzenia typu "hasło podawane w całości może być zaszyfrowane
    jednokierunkowo i żaden informatyk bankowy go nie pozna" wnosza.

    Wiesz co wnosza? To, ze ktos moze w nie uwierzyc, i potem moze sie
    mocno zawiesc.

    Mysle ze w uproszczeniu mozna przyjac ze wszystkie hasla przechowywane
    w banku sa przez ten bank odwracalne - i raczej nie bedzie to zbyt
    duze uproszczenie.
    --
    Krzysztof Halasa