  • 71. Data: 2022-01-05 23:32:15
    Temat: Re: polski ład a kredyty?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert_DF <k...@r...pl> writes:

    > w zamian kredyt ze zmiennym, ale za to bez wkładu własnego, w UE 20%
    > to norma

    Jeśli ktoś z ~ 10 kzł miesięcznie (~ 2keuro) to jest bogacz, to nie ma
    się co dziwić podobnym różnicom.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 72. Data: 2022-01-05 23:42:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:

    > Ale tu mowa o funduszach emerytalnych przede wszystkim.
    > One mają hajs i (mało bo mało) dla swoich udziałowców zarabiają.

    Problem jest też taki, że ludzie nie zauważają prawdziwej inflacji,
    prawdziwej utraty wartości pieniądza (inflacja to nie jest idealne słowo
    tutaj). Owszem, wiele rzeczy tanieje, np. ze względu na postęp
    technologiczny (elektronika, przemysł) lub na gorszą jakość towaru
    (np. żywność). Ale jakby tak porównać towary, które produkuje się tak
    samo od dawna (takim samym nakładem pracy itd), to inflacja jest
    znacznie wyższa niż jakieś tam jednocyfrowe procenty. I to nie zaczęło
    się wcale teraz.

    Tyle że większość ludzi takich towarów (ani usług) absolutnie nie
    kupuje. Ale jak już się tak zdarzy, że jednak kupią, to dopiero
    zauważają problem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 73. Data: 2022-01-06 11:24:02
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 05.01.2022 o 23:28, Krzysztof Halasa pisze:

    > Inną sprawą jest edukacja ekonomiczna samych rządzących.

    mierny, ale wierny...to określenie jeszcze z czasów socjalizmu, ale
    obecnie pasuje idealnie

    mam takiego pecha, że w rodzinie jedno wujostwo to zwolennicy
    najlepszego ładu, partii rządzącej itp...

    rozmowa z nimi (na tematy inne niż pogoda) nie jest możliwa

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    robertsierant.pl

  • 74. Data: 2022-01-06 11:26:25
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 05.01.2022 o 23:30, Krzysztof Halasa pisze:

    > Wątpię. Ale po prostu akceptowali ryzyko.
    > Kiedyś ludzie doskonale wiedzieli, że waluty mogą mocno skoczyć - ale
    > nie było innego wyjścia. Zresztą to nie waluty skakały, a złoty - w dół.

    nie akceptowali, oni go po prostu nie chcieli zauważać, to takie
    myślenie życzeniowe, poza tym to co i teraz:

    klient patrzy na 30-letni kredyt przez pryzmat pierwszej raty, to jest
    nagminne, nawet po tych wszystkich doświadczeniach z frankami

  • 75. Data: 2022-01-06 11:29:38
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 05.01.2022 o 23:26, Krzysztof Halasa pisze:

    > Nie jest to takie jasne - marża oczywiście jest ważna, ale aktualne
    > oprocentowanie może być nawet ważniejsze (jeśli jest wysokie, np.
    > znacznie wyższe od marży). W szczególności jeśli mamy wybór, tak
    > niepopularnie napiszę, waluty (wiem, raczej sporadyczne ostatnio).

    aktualne oprocentowanie ma wpływ na zdolność kredytową, poza tym jak
    hipo miały oprocentowanie np. 5-7% to wszyscy byli do tego
    przyzwyczajeni, zwyczajnie brali mniejsze kredyty

    > Nie jest to problem, jeśli kredytobiorca jest przygotowany na wzrost.
    > Lepiej wziąć kredyt przy 0,2% i sensownej marży (tu może być problem),
    > i doczekać się zwyżki do np. 5% (czy dowolnie większej), niż od razy
    > wziąć przy docelowej stawce.
    >
    > Kwestia tylko tego przygotowania :-)

    mam klientów, którzy brali z marżą ok. 1% i oprocentowaniu prawie 4%, w
    najlepszym okresie mieli oprocentowanie jedynie ok. 1,2% a teraz im
    wraca do tych ok. 4%

    poza tym inflacja, 1000 zł raty teraz to nie to samo co np. 7 lat temu

  • 76. Data: 2022-01-06 13:58:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert_DF <k...@r...pl> writes:

    > mierny, ale wierny...to określenie jeszcze z czasów socjalizmu, ale
    > obecnie pasuje idealnie

    To po prostu określenie z czasów socjalizmu (nie "jeszcze").
    Ja to znam jako BMW - bierny, mierny ale wierny.

    > mam takiego pecha, że w rodzinie jedno wujostwo to zwolennicy
    > najlepszego ładu, partii rządzącej itp...
    >
    > rozmowa z nimi (na tematy inne niż pogoda) nie jest możliwa

    Mam podobne doświadczenia.
    Co ciekawe, to niekoniecznie są ludzie niewykształceni, biedni itd.
    Może być zupełnie odwrotnie. Paradoksalnie, to oni właśnie stali się
    typowymi ofiarami tego systemu, i co? I nic, a przynajmniej nic nie
    widać (z jednym częściowym wyjątkiem).
    Przypuszczalnie to dość złożone zjawisko psychologiczne, w którym
    człowiek wybiera zaprzeczanie rzeczywistości, bo jest to łatwiejsze
    niż przyznanie, że jednak to on nie miał racji (aczkolwiek tu nikt nie
    miał całkiem racji, bo nikt nie myślał, że to potoczy się aż tak).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 77. Data: 2022-01-06 14:02:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert_DF <k...@r...pl> writes:

    > nie akceptowali, oni go po prostu nie chcieli zauważać, to takie
    > myślenie życzeniowe,

    No tak, to jest coś takiego - można powiedzieć, że wiedzieli o ryzyku,
    ale tę wiedzę upychali na jakimś - możliwie głębokim - poziomie
    świadomości.

    > poza tym to co i teraz:
    >
    > klient patrzy na 30-letni kredyt przez pryzmat pierwszej raty, to jest
    > nagminne, nawet po tych wszystkich doświadczeniach z frankami

    Owszem.
    To może być też trochę na zasadzie "jakoś to będzie", "wszyscy będą mieć
    ten sam problem", "państwo będzie musiało coś z tym zrobić" - i jest
    w tym trochę racji zresztą (ale tylko trochę).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 78. Data: 2022-01-07 12:51:33
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 06.01.2022 o 13:58, Krzysztof Halasa pisze:

    > To po prostu określenie z czasów socjalizmu (nie "jeszcze").
    > Ja to znam jako BMW - bierny, mierny ale wierny.

    no, tego biernego mi brakowało

> [...]
    > niż przyznanie, że jednak to on nie miał racji (aczkolwiek tu nikt nie
    > miał całkiem racji, bo nikt nie myślał, że to potoczy się aż tak).

    ale oni wszyscy o 19.30 dowiedzą się, że to wszystko wina Tuska, Niemców
    lub zwyczajni winni są "oni", wróg czyha na naszą ojczyznę i patriotów,
    ale przecież się nie damy!

    proponuję (ale na własną odpowiedzialność) kiedyś wejść na jakieś forum
    zwolenników PAD, "tej" partii itp. tam jest dopiero jazda

  • 79. Data: 2022-01-07 14:56:10
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przedstaw nam świat alternatywny wg P0.
    Kolejka linowa nad Wisłą by już wisiała? Zamiast tej na Kasprowy i LOT-u? Byłby
    trzeci w mieście stadion Polsat (dawniej Polonia
    Warszawa)? Skrę już ogarnęli czy ciągle nie wiadomo kto ma wziąć i z kim się
    podzielić?

    -----

  • 80. Data: 2022-01-07 20:13:38
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Krzysztof Halasa napisał(a) :

    > Ależ da sie, i to nawet z dużym prawdopodobieństwem.

    I to nawet 138 razy pod rząd rozbić bank.

    > Chociaż oczywiście wartość oczekiwana jest ujemna.

    Nie w powyższym przypadku.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65