  • 1. Data: 2003-02-07 17:39:00
    Temat: operacje kartą kredytową w internecie - pytanie
    Od: j...@p...onet.pl

    Witam,
    Czy ktoś wie jak to jest z bezpieczeństwem transakcji przy płaceniu kartą w
    sklepie internetowym.
    Zrobiłem ostatnio zakup w takim sklepie. Wszystko niby OK, ale mam pewne
    wątpliwości. Czy do obciążenia mojego konta potrzebny jest tylko numer
    wytłoczony na karcie. Ten numer wpisuje się w formularzu zamówienia i wysyła
    do jakiegoś anonimowego operatora.

    Pozdr
    Jurek

  • 2. Data: 2003-02-07 17:59:55
    Od: "miskazajac" <m...@p...onet.pl>

    powiem szczerze-niby placenie karta jest bezpieczne-ale w internevie-jak
    jestem pracownikiem banku i sprzedaje karty-powiem szczerze balabym sie
    pozdrowienia monika

  • 3. Data: 2003-02-07 18:10:03
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    miskazajac wrote:
    > powiem szczerze-niby placenie karta jest bezpieczne-ale w
    > internevie-jak jestem pracownikiem banku i sprzedaje karty-powiem
    > szczerze balabym sie pozdrowienia monika

    Jak jestem szarym uzytkownikiem i kupuje w internecie karta od roku
    tak ok. 2000 - i robie to dosyc czesto, nigdy nic mi sie nie stalo...

    Teraz uzywam wirtualnej karty, wczesniej korzystalem z VC Multi,
    jeszcze wczesniej z VE Inteligo, VC BZWBK, kiedys z VC Pekao...

    Jednym slowem - zero problemow... Jesli jest dostep przez Inet -
    zawsze moge sprawdzi czy wszystko jest OK...

  • 4. Data: 2003-02-07 18:45:04
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    Użytkownik "miskazajac" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > powiem szczerze-niby placenie karta jest bezpieczne-ale w internevie-jak
    > jestem pracownikiem banku i sprzedaje karty-powiem szczerze balabym sie
    > pozdrowienia monika

    Heh, i jak ma nam sie rozwijac rynek kart platniczych i platnosc nimi w
    Internecie, skoro bankowcy sami odradzaj placenia w Internecie :-/

    Ale widac ze kolezanka nie jest przedstawicielem Citka ;)

    --
    JaKi

  • 5. Data: 2003-02-07 19:04:05
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    j...@p...onet.pl napisal w

> [...]
    > numer wytłoczony na karcie. Ten numer wpisuje się w formularzu
    > zamówienia i wysyła do jakiegoś anonimowego operatora.

    Ilu uzytkownikow kart, tyle opinii na temat placenia nimi w Internecie.

    Tak na prawde to bezpieczenstwo zalezy od systemu, w jakim obslugiwana
    jest platnosc.

    Jezeli numer karty kredytowej przesylany jest do sklepu, to
    bezpieczenstwo jest (scisle rzecz ujmujac) zadne, bo polega na
    uczciwosci obslugi sklepu (a to jest wielka niewiadoma). Oczywiscie
    zakladam, ze numer nie jest przesylany (o zgrozo!)e-mail'em i ze
    zestawione bezpieczne polaczenie jest prawidlowe.

    Jezeli sklep internetowy pracuje w systemie SET lub podobnym, to numer
    karty kredytowej nie trafia w niepowolane rece i bezpieczenstwo operacji
    jest bez porownania wieksze.

    Amerykanskie statystyki mowia, ze okolo 5% operacji kartami w Internecie
    jest zlodziejskie (to znaczy na kazdy wydany w sklepach Internetowych
    dolar przypada 5 centow wyludzen). Niektorzy twierdza, ze to malo, inni,
    ze duzo. Pewnie zalezy to od osobistych doswiadczen. Nie znam podobnych
    polskich statystyk.

    Na marginesie: znacznie bardziej niebezpieczne jest placenie karta
    kredytowa gdziekolwiek, gdzie nieuczciwy sprzedawca moze spisac dane
    klienta i numer karty, zeby potem placic nia w Internecie za rozmaite
    uslugi, z ktorych mozna korzystac zachowujac pelna anonimowosc.

    Marta

  • 6. Data: 2003-02-07 19:26:42
    Od: j...@p...onet.pl

    > bezpieczenstwo jest (scisle rzecz ujmujac) zadne, bo polega na
    > uczciwosci obslugi sklepu (a to jest wielka niewiadoma).

    O to mi właśnie chodzi! połączenie sieciowe może być jak najbardziej
    bezpieczne, ale i tak wszystkie niezbędne dane (nr.karty, ważność, personalia)
    są dostępne dla obsługi sklepu.

    > Jezeli sklep internetowy pracuje w systemie SET lub podobnym, to numer
    > karty kredytowej nie trafia w niepowolane rece i bezpieczenstwo operacji
    > jest bez porownania wieksze.

    Nie wiem w jakim systemie pracuje sklep w którym robiłem zakupy - nie
    sprawdziłem tego. Zastanawiam się teraz czy nie powinienem zablokować karty.

    Pytanie umieściłem na grupie, ponieważ panie w infolinii mojego banku nie
    potrafiły mi wyjaśnić czy i w jaki sposób zabezpieczane są tego typu
    transakcje, a ja nie mogę uwierzyć że wszystkie operacje kartami kredytowymi w
    internecie opierają się wyłącznie na uczciwości personelu sklepów i-netowy.

    Dzięki za odpowiedzi, pozdrawiam
    Jurek

  • 7. Data: 2003-02-07 22:52:12
    Od: "tyci" <t...@N...gazeta.pl>

    MartaW <m...@p...onet.pl> napisał(a):
    (...)

> [...]
    > klienta i numer karty, zeby potem placic nia w Internecie za rozmaite
    > uslugi, z ktorych mozna korzystac zachowujac pelna anonimowosc.

    Dokładnie mam podobne wrażenie. Do tej pory raz zapłaciłem karta w
    internecie. Oprócz nr karty musiałem podać datę ważności i 3 cyfry dodatkowe
    wydrukowane z tyłu karty za numerem. Zakładając, że nr karty drukuje się na
    wydruku z pos'a, sprzedawca myusi zapamiętać jedynie date ważności oraz owe
    trzy cyfry. Z tymi danymi może dokonać płatności w inecie. Jest to duże pole
    do nadużyć. Myslałem, zeby zakleic owe trzy cyferki, zeby łatwo nie wpadały w
    oko.
    Inna sprawa to reklamacja takich operacji w banku. Ktos miał doświadczenia z
    citi?
    Co o tym myślicie?

  • 8. Data: 2003-02-07 23:01:03
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    Użytkownik "tyci" <t...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Wszyscy wesza spisek :)

    > Inna sprawa to reklamacja takich operacji w banku. Ktos miał doświadczenia
    > citi?

    Citi bez najmniejszych problemow - zwracaja odrazu pieniadze.

    > Co o tym myślicie?

    Ze mania przesladowcza jakas panuje ;)

    --
    JaKi

  • 9. Data: 2003-02-07 23:15:17
    Od: "tyci" <t...@N...gazeta.pl>

    JaKi <j...@g...pl> napisał(a):

    > Ze mania przesladowcza jakas panuje ;)

    he he, pewnie tak, ale mnie zawsze cos intryguje gdy sprzedawca odwraca karte
    na druga stronę i ogląda numer . przecież podpis i zdjęcie ma na awersie.

  • 10. Data: 2003-02-08 00:41:01
    Od: "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org>

    > he he, pewnie tak, ale mnie zawsze cos intryguje gdy sprzedawca
    > odwraca karte na druga stronę i ogląda numer . przecież podpis i
    > zdjęcie ma na awersie.

    Przede wszystkim sprzedawca ma obowiazek sprawdzic date waznosci, nastepnie
    czy numer karty ze slipa ma cos wspolnego z numerem na karcie. Potem
    powinien przyjrzec sie hologramowi. Dopiero pozniej czas na weryfikacje
    podpisu.

    M.