  • 1. Data: 2020-04-08 23:11:32
    Temat: cyfra kontrolna w nr rachunku bankowego
    Od: "n...@p...pl" <n...@p...pl>

    Jak wiadomo, nr rachunku bankowego
    w Polsce składa się z 26 cyfr, w tym
    z dwóch początkowych cyfr, tworzących
    sumę kontrolną

    nigdy nie spotkałem się z sumą kontrolną 00

    pytanie: jakie kombinacje dwucyfrowe NIE MOGĄ
    zostać użyte jako suma kontrolna?

  • 2. Data: 2020-04-09 00:14:38
    Temat: Re: cyfra kontrolna w nr rachunku bankowego
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.04.2020 o 23:11, n...@p...pl pisze:
> [...]
    > sumę kontrolną
    > nigdy nie spotkałem się z sumą kontrolną 00
    > pytanie: jakie kombinacje dwucyfrowe NIE MOGĄ

    Źle Ci wiadomo. Na pierwszych dwóch pozycjach jest LICZBA kontrolna, a
    kolejna na 10 pozycji obliczana z cyfr 3~9. Google jako pierwszą pozycją
    podaje https://www.najlepszekonto.pl/numer-konta-bankowego-
    iban Nie
    widzę powodu, by dwie pierwsze cyfry nie mogły być 00, ale faktycznie
    przeszukałem i Google nie znajdują takich rachunków, choć teoretycznie
    powinno ich być 1%.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2020-04-09 00:38:07
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    n...@p...pl napisał(a) w wiadomości: ...
    >Jak wiadomo, nr rachunku bankowego
    >w Polsce składa się z 26 cyfr, w tym
    >z dwóch początkowych cyfr, tworzących
    >sumę kontrolną

    https://www.iban.pl/structure
    Jak w Albanii, Azerbejdżanie, Burkina Faso, Beninie, Wybrzeżu Kości Słoniowej,
    Maroku, Mali, Nigerii, Senegalu, Togo, Hondurasie, Dominikanie, Gwatemali,
    Salwadorze, Libanie, Białorusi... OK na Cyprze i Węgrzech też.

    A Norwegia tylko 15, czyli bez NO i liczby kontrolnej 11.
    Najdłuższe Saint Lucja i Nikaragua.

    >nigdy nie spotkałem się z sumą kontrolną 00
    >
    >pytanie: jakie kombinacje dwucyfrowe NIE MOGĄ
    >zostać użyte jako suma kontrolna?

    https://romek.info/ut/banki.html

    krok wstępny : utwórz numer IBAN wraz z kodem kraju, a w miejscu cyfr kontrolnych
    wstaw 00
    krok 1 : przesuń 4 pierwsze znaki na koniec,
    - czyli końcówka dla PL to PL00
    krok 2 : zamień litery na dwucyfrowe liczby; A=10, B=11, ... Y=34, Z=35
    - czyli końcówka dla PL to 252100
    krok 3 : podziel całkowicie liczbę z kroku 2 przez 97 i resztę z dzielenia odejmij od
    98,
    - jeśli nie można podzielić całkowicie to normalnie, część ułamkową pomnóż przez 97
    krok 4 : jeśli reszta z dzielenia jest jednocyfrowa to dopisz 0 przed tą cyfrą.

    W kroku 3. jest odpowiedź.

    Arek

  • 4. Data: 2020-04-09 00:52:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.04.2020 o 00:38, Arek pisze:

> [...]
    97
    > krok 4 : jeśli reszta z dzielenia jest jednocyfrowa to dopisz 0 przed tą cyfrą.

    Możesz rozwinąć, bo nie ogarniam? Po pierwsze resztę z dzielenia oblicza
    się z całego numeru po przeniesieniu PL00 na koniec, a nie z tych
    ostatnich liczb. Po drugie co setny numer powinien się dzielić bez
    reszty przez te 97, czyli 00 wydaje się akceptowalne.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2020-04-09 01:08:53
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Arek napisał(a) w wiadomości: <5e8e5211$0$17349$65785112@news.neostrada.pl>...

> [...]
    przez 97
    >krok 4 : jeśli reszta z dzielenia jest jednocyfrowa to dopisz 0 przed tą cyfrą.

    tu się autor z linku pomylił, nie reszta z dzielenia a wynik odejmowania

  • 6. Data: 2020-04-09 01:18:40
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Robert Tomasik napisał(a) w wiadomości:
    <5e8e559d$0$501$65785112@news.neostrada.pl>...

    wstaw
    00

    Tu pomyłka w linku: nie reszta z dzielenia a wynik odejmowania

    >Możesz rozwinąć, bo nie ogarniam? Po pierwsze resztę z dzielenia oblicza
    >się z całego numeru po przeniesieniu PL00 na koniec, a nie z tych
    >ostatnich liczb.

    Z całego oczywiście.

    > Po drugie co setny numer powinien się dzielić bez
    >reszty przez te 97, czyli 00 wydaje się akceptowalne.

    Reszta z dzielenia przez 97 może mieć wartości 00 - 96.
    98 - 00 = 98 (największa)
    98 - 96 = 02 (najmniejsza)
    Z tego wunika, że 99, 00, 01 nie mogą być.

    Arek

  • 7. Data: 2020-04-09 12:45:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.04.2020 o 01:18, Arek pisze:

    > Reszta z dzielenia przez 97 może mieć wartości 00 - 96.
    > 98 - 00 = 98 (największa)
    > 98 - 96 = 02 (najmniejsza)
    > Z tego wunika, że 99, 00, 01 nie mogą być.

    OK!

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2020-04-09 14:46:01
    Od: "n...@p...pl" <n...@p...pl>

    > OK!

    bardzo dziękuję za odpowiedzi
    to wyczerpuje temat

  • 9. Data: 2020-04-09 20:24:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
> [...]
    >widzę powodu, by dwie pierwsze cyfry nie mogły być 00, ale faktycznie
    >przeszukałem i Google nie znajdują takich rachunków, choć

    Reszta z dzielenia przez 97 ... na moj gust ogranicza ilosc liczb
    kontrolnych.

    Tylko trzeba by odwrocic algorytm jak do generacji w bankach.
    bierzemy bank, oddzial, konto, 2521 - niech to bedzie liczba N.
    dodajemy dwa zera, czyli mamy N*100.
    Liczymy reszte z dzielenia przez 97 - niech to bedzie R.

    Jesli akurat R=1, to liczba kontrolna moze byc 00 ... ale moze tez byc
    97.

    Wiki podpowiada, ze jest to zgodnie z norma ISO/IEC 7064:2003 - a
    normy to za pieniadze.

    Inna strona podpowiada
    https://www.ibantest.com/en/how-is-the-iban-check-di
    git-calculated

    ze na koncu obliczamy 98-R

    To nam nie wyjdzie 00, ani 01, ani 99.

    Choc oczywiscie moglo by byc, i powinno przejsc sprawdzenie ... chyba,
    ze gdzies tam w normie jest zastrzezenie, zeby najpierw sprawdzic czy
    nie 00 :-)

    J.

  • 10. Data: 2020-04-09 21:53:21
    Od: r...@g...com

    On Wednesday, April 8, 2020 at 11:11:33 PM UTC+2, n...@p...pl wrote:
> [...]
    > sumę kontrolną
    >
    > nigdy nie spotkałem się z sumą kontrolną 00
    >
    > pytanie: jakie kombinacje dwucyfrowe NIE MOGĄ

    Słusznie zauważono złe sformułowanie w algorytmie ze strony romek.info

    Opis algorytmu po uściśleniu brzmi tak:
    Wyliczenie składa się z następujących kroków:
[...]
    krok 4 : jeśli reszta z kroku 3 jest jednocyfrowa to dopisz 0 przed tą cyfrą.
    krok 5 : zamień 00 na końcu liczby z kroku 2 na wynik z kroku 4.

    Dziękuję za zwrócenie uwagi.

    Romek.Info