  • 1. Data: 2010-02-25 07:29:19
    Temat: Spłacanie kredytu + oszczędzanie / inwestowanie
    Od: mic49 <m...@i...pl>

    Witajcie,

    Gdzieś doczytałem, że nie warto spłacać kredytu, jeśli nawet ma się
    środki. Możecie rozwinąć tę myśl. Dla przykładu:
    - kredyt 200 tys. zł w CHF, miesięczna rata 1100 zł (kapitał 600 zł,
    odsetki 500 zł). 30 lat.
    - na koncie również 200 tys. zł.

    Jakie stopy zwrotu należy mieć, aby to miało sens?

    Michal

  • 2. Data: 2010-02-25 14:40:07
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mic49" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...
> [...]

    >środki. Możecie rozwinąć tę myśl. Dla przykładu:
    >- kredyt 200 tys. zł w CHF, miesięczna rata 1100 zł (kapitał 600 zł,

    Wysoko oprocentowany ten kredyt w CHF skoro rata kapitałowa równa prawie
    odsetkowej

    >- na koncie również 200 tys. zł.

    >akie stopy zwrotu należy mieć, aby to miało sens?

    200tys ulokowane na 6%netto to 1000zł odsetetk miesięcznie

    Krzysiek

  • 3. Data: 2010-02-25 17:42:40
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "mic49" <m...@i...pl> wrote in message
[...]

    weź edpal Excela i sprawdź funkcje PMT... a dalej oblicz odestki należne
    itp,
    a potem od lokaty. jakoś wyjdzie,

    george

  • 4. Data: 2010-02-25 17:51:02
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 25 Feb 2010 18:42:40 +0100, w <hm6cvf$pgb$1@atlantis.news.neostrada.pl>,
    "george" <g...@v...pl> napisał(-a):

> [...]
    > odsetki 500 zł). 30 lat.
    > - na koncie również 200 tys. zł.
    >
    > Jakie stopy zwrotu należy mieć, aby to miało sens?

    Aby to miało jakiś sens, to musiałbyś rocznie uzyskać ok. 7% na rękę. Żeby po
    30 latach za zaoszczędzone 200 tys. kupić sobie jakiś nowy samochód :)

  • 5. Data: 2010-02-25 21:14:30
    Od: plusz <p...@g...com>

    On 25 Lut, 08:29, mic49 <m...@i...pl> wrote:
> [...]
    > środki. Możecie rozwinąć tę myśl. Dla przykładu:
    > - kredyt 200 tys. zł w CHF, miesięczna rata 1100 zł (kapitał 600 zł,

    wpłacasz te 200000 na fundusz obligacyjny hedgowany w CHF, w DB jest
    taki oferowany przez Franklin Templeton i masz zysk na poziomie 10% (a
    oprocentowanie kredytu w tej samej walucie ok 1,5%)

    oczywiście jak stopy pójdą do góry to fundusz pewnie nadal będzie miał
    ok 10% (tak było patrzac na historię) , ale i tak się będzie opłacało

    no i nie ma ryzyka kursowego

    inna opcja to trzymanie oszczędności w PLN - ale wydaje się, że jednak
    inflacja i różnice kursowe mogą zjeśc potencjalne zyski

    --
    plusz

  • 6. Data: 2010-02-25 22:59:52
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    mic49 wrote:
> [...]
    > lat. - na koncie również 200 tys. zł.
    >
    > Jakie stopy zwrotu należy mieć, aby to miało sens?

    Moja wersja tego twierdzenia:

    Jezeli posiadasz wolne srodki w wysokosci nie wiekszej niz ~150%(*)
    salda kredytu do splaty to kredytu nie splacaj jednorazowo

    Uzasadnienie nie ma nic wspolnego z lokatami.

    Zakladajac, ze w przyszlosci moze Cie spotkac wyjatkowo paskudne
    zdarzenie (nie zycze), jak np. ciezka choroba (swoja lub bliskich),
    niezdolnosc do pracy -> to warto (moim zdaniem) miec nieduze obciazenie
    miesieczne (1100 zl) oraz spory kapital do dyspozycji.

    Hipotetyczna sytuacja, o ktorej nie tak znowu rzadko mozna poczytac w
    ogoloszeniach prasowych, przesylanych mailach z prosba o 1% podatku:
    narodziny dziecka, wada wrodzona, jedyna szansa - szybka operacja w
    jakims Monachium, koszt liczony w setkach tysiecy zlotych, kazdy dzien
    opoznienia powoduje nieodwracalne szkody. Jak masz ta kase do dyspozycji
    - jestes wygrany.

    Ktos powie - skoro masz teraz na rate, to po splaceniu kredytu bedziesz
    mogl oszczedzac. Owszem, ale wymaga to a) dyscypliny b) sporo czasu,
    zeby odbudowac taki kapital. A gwarancji posiadania zdolnosci kredytowej
    i szybkiej realizacji pozyczki hipotecznej w przyszlosc tez nie masz.
    Wrzuc to w jakies obligacje/metale szlachetne/lokaty/akcje - co lubisz,
    ale cos bardziej plynnego niz grunty i jachty ;)

    Jezeli saldo Twojego kredytu spadlo o 50% wskutek zmian cen walut/zmiany
    faz ksiezyca - to przedwczesna splata jest IMO dobrym rozwiazaniem, w
    przeciwnym wypadku - nie.

    Wieslaw

    (*) wartosc z powietrza, zalezna od indywidualnych uwarunkowan

  • 7. Data: 2010-02-26 03:54:00
    Od: filip lach <f...@g...pl>

    Wwieslaw pisze:

> [...]
    > jakims Monachium, koszt liczony w setkach tysiecy zlotych, kazdy dzien
    > opoznienia powoduje nieodwracalne szkody. Jak masz ta kase do dyspozycji

    Dokładnie tak. Przy takich środkach zaoszczędzonych jeśli z
    jakicholowiek powodów stracisz źródło dochodów to teoretycznie masz rok
    lub więcej, zależnie od Twoich wydatków, na znalezienie czegoś co to
    źródło dochodów Ci zastąpi. Spokojny sen jest bezcenny.