  • Data: 2018-10-04 12:45:15
    Temat: Re: kredyt hipo w opcji standard czy promocyjny?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-10-03 o 20:27, RobertS pisze:

    > zwyżka o 0,5pp na cały kwartał

    Brzmi na _aż_cały_ kwartał, a powinno być na _tylko_ kwartał.
    To nie jest groźne. Można w razie co nauczyć się na swoim błędzie.
    Ja mam zwyżkę 1pp bez możliwości cofnięcia.
    Nie wiem, może ktoś kiedyś takie karanie na potencjalnie 30 lat za
    jednomiesięczny błąd uznał za zapis niedozwolony, ale szukał nie będę.

    > jak ktoś aktywnie korzysta z karty to nie jest takie trudne

    Zależy z jakiej korzysta / planuje korzystać po wzięciu kredytu. Ja
    normalnie korzystam z kredytowej (po co wydawać swoje jak można banku).
    A debetową biorę pod uwagę zawsze po pierwszym aby wyrobić 1k (bo do
    takiej kwoty dostaję 5% zwrotu). Raz mi się zdarzyło myśleć, że już
    wyrobiłem, co nie było prawdą. Kapnąłem się jak zaczął się kolejny miesiąc.
    Taką sytuację miałem na myśli pisząc, że można kiedyś przegapić.

    > kredyty hipo na 5 lat są...dość rzadkie, zwykle ludzie biorą na 15-30
    > lat, nawet jak mają zdolność na mniej

    Nie lubię kredytów (skoro bank na tym zarabia to znaczy, że ja tracę -
    wiem, że to jest duże uproszczenie). Dlatego chciałem wziąć na jak
    najkrócej - 5 lat, ale bankowi wyszło, że nie mam zdolności i wziąłem na
    10. W sumie fajnie wyszło, bo WIBOR spadł i teraz płacę odsetki 2,7% i
    jestem ciekaw, czy niski WIBOR dotrwa do końca mojego kredytu (2021).
    Jak nie dotrwa to się będę zastanawiał nad wcześniejszą spłatą, ale
    obecnie nie ma uzasadnienia.

    > poza tym nawet jeżeli bierzesz na 30 lat to przecież możesz spłacić w 3...

    Tak, ale....
    Jak kredyt na 30 lat spłacisz jednorazowo np. po 5 latach to przez te 5
    lat płaciłeś odsetki od prawie całej kwoty kredytu, a jakby kredyt był
    od razu na 5 lat to zapłacisz średnio od połowy kwoty kredytu (zakładam
    ratę malejącą, bo przy stałej to płaci się więcej).
    A jeśli stać cię na systematyczną spłatę kredytu w 5 lat, a wziąłeś go
    na 30 to znaczy, że jesteś w stanie co miesiąc spłacić więcej niż wynika
    z harmonogramu. Mógłbyś dzięki temu zapłacić mniej odsetek, ale nie
    możesz tego prosto zrobić bo musisz co miesiąc składać jakiś wniosek. Do
    tego często w umowie taka możliwość jest przyblokowana na kilka
    pierwszych lat (znaczy nie zakazana, ale pociąga za sobą odpowiednio
    wysokie opłaty).
    P.G.