    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Odwrócona hipoteka - Nie dajmy się oszustom!!!
    Date: Tue, 27 Dec 2011 16:11:21 +0100

    W dniu 2011-12-27 15:50, mvoicem pisze:

    > 300 tys w nieruchomości + zobowiązanie do wypłacania 397 zł przez X lat

    Jeśli już, to nie "+zobowiązanie" tylko "-zobowiązanie". Tyle mam.

    Mam zatem nieruchomość za 300 tysięcy, minus zobowiązanie do zapłaty
    przez 26 lat (26*12*397)=124 tysięcy zł.

    > (lokatę możesz zerwać w każdej chwili bądź choćby przestać do niej
    > dokładać) + ryzyko związane z nieruchomością (dewastacja, pożar, wrogie
    > przejęcie przez wnuczka, spalarnię śmieci wybudują obok) a co za tym
    > idzie - potencjalnie konieczność dokładania do tej nieruchomości bez
    > możliwości dysponowania nią.

    Tak, wszystko rozbija się o to ryzyko, jest ono jednak w chwili obecnej
    znacznie wyolbrzymiane.

    Ale nie miałbyś mieszkania. Bo pani Władysława się rozmyśliła. Albo
    obciążyła je hipotecznie. Albo...

    Nie inwestujesz w panią Władysławę, tylko ona inwestuje w Ciebie,
    przekazując Ci mieszkanie za ułudną rentę.

    > Z którego to bycia włascicielem przez 26 lat nie miałem nic oprócz ryzyka.

    Bądź realistą, a nie pesymistą.

    > A tym razem skąd Ci się wzięła ta połowa?

    10 rat po 500zł są tożsame z płatnością 5000zł po 5 miesiącach.

    > Dlaczego? Są różne metody inwestowania pieniędzy, jedną z nich jest
    > oferowanie p. Władysławie odwróconej hipoteki.

    To porównaj to z odpowiednią lokatą - najpierw znajdź taką, za
    założenie której bank daje mieszkanie.

    > Ale sprzedający włada tym mieszkaniem niemalże jak swoim (tj. mieszka w
    > nim, nie może tylko go sprzedać, zastawić, być może nie może podnająć
    > (to pewnie zależy od umowy) ) i za to dostaje kasę już teraz, a władać
    > będzie do końca swoich dni.

    Nie aż tak długich, zaprawdę.

    > Gdyby sprzedający (a właściwie sprzedająca w tym przypadku) odkładała tą
    > kasę na lokacie, to jak raz na koniec swojego żywota (statystycznie
    > rzecz biorąc) miałaby odłożoną wartość mieszkania.

    Tutaj już jakoś ryzyko pomijasz ;)

    > Gdybym nie kupił, to bym miał. I teraz jasne jest, że na pieniądze
    > (nazwijmy to po twojemu - raty) nie przeznaczę więcej, niż
    > potrzebowałbym na lokacie (najbezpieczniejszym ale przynoszącym
    > najmniejsze zyski sposobie oszczędzania) żeby uzyskać ten sam zysk po 26
    > latach.
    >
    > Bo sam fakt bycia wymienionym w księdze wieczystej jako właściciel to
    > żaden dla mnie zysk.

    I dlatego zapewne takiego biznesu nie prowadzisz. Proste.

    > Dlaczego PONIŻEJ WARTOŚCI? Jeżeli liczymy "po lokacie", bierzemy okres
    > lokaty równy oczekiwanej długości życia dla kobiety w wieku 65 lat (17
    > lat jeżeli dobrze odczytałem z tabel GUSu), kwota lokaty na koniec się
    > zgadza z wartością mieszkania zaś wysokość renty z kwotą lokaty
    > comiesięcznego odkładania na tą lokatę, to nie jest to żadne poniżej
    > wartości, tylko jak raz dokładnie tyle ile mieszkanie jest warte.

    Byłoby tak, gdyby kupował mieszkanie po śmierci. A kupuje od razu, i nie
    można tego pomijać w obliczeniach, choćby dla wielu osób bycie
    wymienionym jako właściciel w hipotece było czymś bez znaczenia.

    > Formalnie nie ma przeszkód żebym z zabagnioną historią w BIKu wziął
    > kredyt hipoteczny bez dodatkowych zabezpieczeń, co nie zmienia faktur że
    > takiego kredytu nie dostanę.

    Fundusz na pewno dostanie, nie martw się. Przecież za to jacyś gołodupcy
    się przeważnie biorą.

    > No to dorzuć jeszcze to, że bank Ci wypłaci lokatę nie w pieniądzu a w
    > mieszkaniu, potencjalnie zdewastowanym i z lokatorem do eksmisji. Wtedy
    > tak - to warunki idalnie do porównywania.

    No, i wtedy można sobie to porównywać.

    > Ale ponieważ takich produktów nie ma, to trzeba porównywać to co mamy.

    Albo nie porównywać nieporównywalnego.

    --
    Liwiusz