    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Nie ma tygodnia bez Aligatora... ;)
    Date: Thu, 18 Aug 2022 13:30:50 +0200

    W dniu 18 sie 2022 o 11:57, Dawid Rutkowski pisze:

    > To ile już razem?

    Różnie ludzi mówią:
    - rosyjskich śmigłowców podczas tej wojny:
    - jakoś wyeliminowanych z walki 196 wszystkich
    - 12 udokumentowanych filmami zestrzeleń Aligatorów
    - ~26 zniszczonych Aligatorów, ale niekoniecznie
    zestrzelonych w locie i niekoniecznie udokumentowanych filmami

    > wiki niestety twierdzi, że "Number built: 100+"

    Ponoć wyprodukowano (gdzieś na bardzo dalekim wschodzie FR) tylko 127
    Ka-52 i kolejnych może już nie być, ale niekoniecznie wszystkie były
    sprawne 24 lutego. Jeden Ka-52 Aligator ponoć kosztuje ~2 Abramsy...

    > Więc nie będzie póki co tak śmiesznie jak na takim
    > memie - fiutin trzyma karabin, obok stoi szojgu i dialog:
    > f: "fajne, ile tego mamy?"
    > sz: "40."
    > f: "tysięcy?"
    > sz: "nie".

    Rosja na moje oko pęka, o czym świadczą:
    - zachowanie Szojgu
    (brak potrzeby użycia jądrowej broni w Ukrainie)
    - zachowanie Miedwiediewa
    (troska o ,,rosyjską'' Karelię, propozycja przejęcia
    funkcji Putina...)
    - zachowanie Zełenskiego
    (brak zakazu atakowania Krymu HIMARSami itp. bronią)
    - zachowanie Bałtów
    (blokady Królewca; próby wprowadzenia zakazu wjazdu Rosjan
    do Schengen; demontaż czołgowego pomniku/a...)
    - głośne nakłanianie USA i NATO do przekazania Ukrainie ATACMS itp.

    W jakim jednak celu PiS tak szybko zbroi Polskę? Wg mnie: PO, PSL, SLD
    itd. też by tak szybko zbroiły, i też tak samo... Militarna suwerenność
    Polski jest wg mnie fikcją -- dającą nadzieję na nasze (moje chociażby)
    przetrwanie... (ewentualna suwerenność dałaby niechybnie kolejną klęskę
    Rzeczypospolitej)

    -=-

    Aligator ma dwa wirniki nośne -- więc ma przewagę w maksymalnej
    szybkości poziomej nad Ah-64, ale ogólnie wypada źle, a w praktyce
    makabrycznie źle... W pionowej sile ważne jest zsumowanie liniowej
    szybkości łopaty i samego śmigłowca względem powietrza, więc nie
    można przyspieszać helikoptera bez końca, gdyż obie te szybkości
    znoszą się po jednej stronie, jeśli nie ma dwóch nośnych wirników
    przeciwbieżnych...

    Dużo tęgich głów budowała śmigłowce pozbawione małego śmigła ogonowego
    kompensującego ruch nośnego wirnika -- jak widać raczej ze słabymi
    rezultatami... Rosjanie też chcieli być najlepsi! Serwosterowanie
    jest raczej dobre do elektrycznych silników, nie do spalinowych...

    -=-

    BTW -- JF kiedyś pokazał mały dron z *trzema* nośnymi wirnikami.

    Nie:
    - z trzema parami nośnych wirników,
    ale z:
    - z trzema nośnymi wirnikami.

    Ten dron latał -- był sterowny!!!

    -=-

    Co więcej -- dali (chyba jako jedyni) katapulty swym helikopterom!
    Czy chociaż jeden raz te katapulty uratowały życie załodze Aligatora?
    Jedynie pytam.

    -=-

    BTW -- *chyba* ogólnie katapulty są rosyjskim wymysłem. Czytałem nawet,
    że w czasie zimnej wojny Rosjanie przekazali ów pomysł swym przeciwnikom
    za freeko...

    -=-

    Wg mnie bardzo smutne jest umieszczenie dwóch pilotów obok siebie,
    czyli zwiększenie prawdopodobieństwa wykrycia i trafienia...

    --