    From: "Szymon" <w...@p...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Moze bedzie lepiej z kartami :)
    Date: Wed, 3 Apr 2002 12:59:09 +0200

    Uzytkownik "Wojtek Piecek" <w...@p...waw.pl> napisal w wiadomosci
    news:20020403095739.GM30809@diuna.pingwin.waw.pl...
    > Ale z drugiej strony masz przeciez banki dajace karty za darmo, lub w
    > cenie oplaty miesiecznej. I nie sadze aby te oplaty sie jakos
    > dramatycznie zmienily.

    Zgadza sie, z tym, ze biora przyklad PEKAO SA - maestro tez kiedys bylo bez
    oplat. Ja wlasnie wybieram banki bez oplat, mam nadzieje, ze jeszcze takie
    beda istniec (Inteligo pokazalo, ze niekoniecznie bank nie-marmurkowy musi
    byc tani).

    > Jak bym nosil gotowke tez bym kupil to samo.

    Masz racje. Jakby Ci ukradli gotowke to np. 500zl na te zakupy. Jak ukradna
    karty - moze sie okazac, ze troche wiecej stracisz. Ludzie wlasnie czesto
    sobie tego nie uswiadamiaja. Potrzebuje 100zl, ale wezmie karte, bo ma
    zludne poczucie, ze jak ukradna to nie pieniadze. Tyle, ze potem moze sie
    okazac, ze jak wzialby 100zl to stracilby 100zl, a jak wzial 4 karty i 0zl
    to stracil pare tys.

    Nie mowie tu o Tobie, zapewne jestes swiadomym uzytkownikiem kart, ale nie
    wszyscy sa tacy, a w dzisiejszych czasach kazdy praktycznie musi miec konto.

    > A nie odnosisz wrazenia ze to moj problem?

    Dopoki okradna tylko Ciebie to tak - Twoj problem. Ale jesli bank wprowadzi
    obowiazkowa oplate za ubezpieczenia, to chociaz Ty masz karty przy sobie, a
    ja nie - obaj bedziemy bulic za ubezpieczenia rowno.

    > Karty wyrobilem drogie, ale dzieki temu nosze je wszedzie.

    Masz prawo. To tak jak z drogimi autami. Kto zabroni mi ubezpieczyc
    autocasco merca? nikt. Jak ukradna mi go, bo np. zostawilem uchylona szybe
    czy na Pradze Pn. albo Grochowie na noc na niestrzezonym parkingu to dostane
    odszkodowanie. Niby wszystko OK, ale potem jak ktos inny chce ubezpieczyc
    malucha to placi olbrzymie skladki, bo ubezpieczyciel stwierdza, ze ma
    straty na tych mercach, a tnie wszystkich rowno.

    > Ale ja sie pytam dlaczego nie wolno mi brac 4 ksiazeczek? Dlaczego mi
    > tego zabraniasz?

    Nie zabraniam. Tak jak mozesz wziac 100.000zl, wyjsc na dach i rozrzucic z
    gory. Nieprawde nie zabronie tego, ale pozwol, ze zastanowie sie nad
    sensownoscia takiego dzialania.

    > Przy takim rozumowaniu nie wiem w jaki sposob istnieje taki mbank
    > gdzie masz przelewy za darmo. Albo jakis multibank czy inne fortisy?

    mBank odnosi sie do WIBORu. Poprzez roznice (bodaj w regulaminie maja max. 4
    czy 5%) osiaga zysk. Wystarczy przeliczyc te 1 mld zl wkladu przez obecna
    roznice oprocentowania w stosunku do WIBOR i jasne skad maja pieniazki.
    Ostatnio tez daja kredyt...

    > w citku kosztuje 6.5 miesiecznie odpowiedzialnosc do 48h przed
    > zastrzezeniem - odpowiedzialnosc do 100zl. DC kosztuje mnie 150zl
    > rocznie - odpowiedzialnosc do $50.
    >
    > Stac mnie na ryzyko (ew. zebow szkoda).

    Gratuluje. Jestes ubezpieczony i bardzo dobrze. Za te dwie karty placisz
    rocznie polowe najnizszej krajowej, doliczajac jeszcze obsluge rachunkow itp
    itd. okazuje sie, ze wydajesz sporo. Masz prawo - Twoje pieniazki. To jednak
    wskazuje, ze karty sa drogie, a dzis niejeden biegnie na drugi koniec
    miasta, bo tam sa bulki po 20gr,a nie 30gr. I jesli tych ludzi bank bedzie
    chcial obciazyc kosztami to moze sie okazac, ze beda przymusowo dojeni, bo
    musza miec konto, gdyz np. pracodawca nalega. Juz w tej chwili latwo wskazac
    bank, w ktorym trzymanie 200-300zl miesiecznie powoduje, ze odsetki nie
    pokryja kosztow prowadzenia rachunku. A 50% Polakow zyje ponizej minimum
    socjalnego. I teraz odwroce Twoje pytanie: dlaczego im zabraniasz
    korzystania z dobr cywilizacji?

    > Ja nie bede narzekal. Klopot w tej ustawie polega na tym aby zmusic
    > _banki_ aby przestaly udawac ze problemy ma tylko klient. Wlasnie w
    > tym jest sztuka zeby koszty czesciowo pokrywal rowniez bank.

    Ja sadze, ze koszty pokryje bank z naszych oszczednosci. To latwo bylo
    kiedys dostrzec, teraz marmurkow juz prawie nie odwiedzam. Ale swego czasu
    bylo cos takiego: handlobank dawal 11%, a PEKAO SA dawalo 7. Wiec majac
    saldo srednie 300zl moglem pomyslec: 33zl rocznie w H, 21zl w PEKAO. Tyle,
    ze potem okazywalo sie, ze PEKAO dalo mi konto za darmo, a w H chcieli bodaj
    7 zlotych. Czyli ostatecznie -50zl w H, +21zl w PEKAO.

    Z tymi pokryciami banku bedzie to samo. Dadza Ci pokrycie, zniosa jedna
    oplate, a wprowadza inna.

    > A ze niektorych przestanie byc stac na karty? Moze, trudno sie mowi.

    ...lub sie ich zmusi. Po wprowadzeniu przez PEKAO przymusowej oplaty
    ubezpieczeniowej chcialem zwrocic karte maestro do eurokonta. Okazalo sie,
    ze nie mozna. Wiec podziekowalem za konto, bo (jeszcze) jest wybor w innych
    ofertach. Zwroc uwage, ze swego czasu (przy wyzszych stopach procentowych)
    niemal zaden bank nie mial czegos takiego jak oplata za prowadzenie
    rachunku. W tej chwili coraz mnie bankow ma w tej pozycji 0zl. Ich liczba
    raczej sie zmniejsza jak zwieksza...

    pzdr