  • Data: 2024-04-06 17:56:27
    Temat: Re: Co z prezesem NBP?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > Tzn. w ogóle to mogliby. Ale na znacznie mniejszą skalę, w uzgodnieniu
    > z resztą strefy. "Mniejsze zło".

    Tak w ogóle to przeciwnicy nazywają to "utratą suwerenności". I to
    rzeczywiście jest jakaś tam utrata suwerenności - z jaką mamy do
    czynienia we wszystkich wspólnotach (wspólnota = zrzekamy się części
    swoich praw "naturalnych" w zamian za to, że pozostali zrzekają się
    swoich, tworząc z tego prawo wspólne dla wszystkich). Więc może jednak
    nie "utrata", ale "konwersja".

    To jest konwersja części suwerenności państwa jako organizacji
    (a dokładniej - niewielkiej części aparatu centralnego rządzącego
    państwem) - nie należy mylić państwa ze społeczeństwem. Dla
    społeczeństwa, waluta wspólna dla większej liczby osób jest korzystna -
    nawet przy braku złej woli rządzących, waluty narodowe podlegają
    większym skokom i niepewności, a wspólna waluta takie efekty wyrównuje.
    --
    Krzysztof Hałasa