    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Co z prezesem NBP?
    Date: Tue, 26 Mar 2024 14:11:55 +0100

    On Sun, 24 Mar 2024 12:57:31 +0100, cef wrote:
    > Czy te 8 zarzutów, to jest faktycznie tak mocne, że można z tym osiągnąć
    > jakiś
    > zadowalający wynik przed Trybunałem Stanu?

    Juz mówią, ze procedura jest taka długa, ze szybko sprawa się nie
    rozpocznie.

    > Czy chodzi jedynie od odwołanie
    > prezesa, bo taki efekt da się pewnie jakoś proceduralnie osiągnąć samym
    > wnioskiem.

    Kiedy sam wniosek to za mało.

    Może liczą, ze sie przestraszy i sam odejdzie, ale przydałyby się
    poważne zarzuty.

    Jesli chodzi o skup obligacji/papierów skarbowych, to Konstytucja
    stwierdza jedynie:
    2. Ustawa budżetowa nie może przewidywać pokrywania deficytu
    budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa.

    Moze gdzie indziej są inne ograniczenia, ale na oko to NBP może
    skupic z własnej inicjatywy, czy nawet umówic sie rządem -
    byle zamiaru nie wpisać do ustawy :-)

    Ale być może zarzuty mają oparcie w ustawach, skoro sie powołują.

    > Generalnie wolałbym wywalenie go proceduralnie z powodu jakiegoś
    > regulaminowego
    > niedociągnięcia (tzn, że powinien coś tam zrobić a zaniechał) ale widać,
    > że władza
    > albo nie znalazła takich uchybień albo woli zrobić medialny szum.

    No to masz
    "utrudniał niektórym członkom Rady Polityki Pieniężnej oraz niektórym
    członkom zarządu NBP wykonywanie obowiązków konstytucyjnych i
    ustawowych, odmawiając im dostępu do wytworzonych w NBP dokumentów"

    czy
    "te działania realizował bez należytego upoważnienia od Rady Polityki
    Pieniężnej, co stanowiło naruszenie art. 12 ust. 2 pkt. 6 Ustawy o
    NBP".

    Na ile wyraźnie jest to zapisane..

    > A swoją drogą skoro nic mu zrobić pewnie nie będą mogli, bo nie udowodni
    > się,
    > że te jego działania były świadome, to może uznano, że lepiej utopić go
    > medialnie.
    > Eeech, polityka - bród, smród i układy...

    Za 4 lata być moze dzisiejszy rząd postawią, pod zarzutem
    "bez należytego upoważnienia odwołał PK, zarząd TVP itd" :-)

    J.