  • 31. Data: 2021-12-22 14:02:06
    Temat: Re: Kursy waluty
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 21 grudnia 2021 o 21:09:21 UTC+1 cef napisał(a):
> [...]
    takie durne limity to nie poradzisz.

    grosz różnicy przy 5k euro to 50zł.
    planu, gdzie plastik wydają za darmo, a potem zaraz możesz zmienić na plan Light.

    w tych z bez/płatnością kont walutowych).
    > Ja nie jestem z gatunku tych co zakładają konta, żeby
    > kupić bułkę. Nawet jeśli coś jest darmowe, to jak tego nie potrzebuję,
    > to nie zakładam. Jak mi przestanie wystarczać, to będę kombinował
    > z citkami, aionami, aliorami itd

    Broń nas, Panie, przed bułką za 75zł. Oczywiście za 75zł obecnej wartości, bo i takie
    czasy były, że bułki były po 75zł, a pewnie i po wiele więcej.
    Cóż, masz wędkę - czyli aion, gdzie te dodatkowe 75 do 100zł na tej wymianie zyskasz.
    Chcesz, bierz, nie chcesz, nie bierz - choć dziwiłbym się widząc, że troche już tych
    wędek masz, co kolejna szkodzi?

    > Zdziwiło mnie tylko, że jest taki duży rozrzut w tych kursach, ale pewnie
    > nikt z nich nie korzysta i dlatego tak jest - bo te kantorowe online, to
    > już takie
    > są zblizone do siebie.

    Cóż, ludzie zwykle nie umieją liczyć.
    Ale to rzeczywiście ciekawe, czemu to się od tych ok. 6% do aż 12% kształtuje (tu
    liczę spread, czyli na wymianie w jedną stronę tracisz od 3% do 6%).
    Ale skoro ludzie płacą też kartami, gdzie koszt to też od 3,5% aż do 7,5% ze średnią
    w okolicach 5%, to widać mądrzejsze są te banki, co bardziej rżną ;>
    A najciekawszy jest mBąk - normalnie na debetówkach rżnie 6%, ale wystarczy włączyć
    sobie "funkcję wielowalutową" (a teraz nawet nie trzeba mieć czy zakładać żadnego
    konta walutowego!) - i już spada do "tylko" 3,5%.

    Aha, kantor santandera ma ciekawy bug - wydaje mi się, że zamiast spreadów o stałej
    wartości procentowej zrobili o stałej wartości bezwzględnej.
    Więc kursy euro, dolara i franka mają nieco gorsze niż np. kantor aliora - ale funta
    lepsze ;>

    A z ciekawości sprawdziłbyś kursy w "kantorze" bnp paribas - bo wnioskuję z postów,
    że masz tam konto w euro.
    Chyba że Ci się nie chce zakładać, bo ZTCP to wymaga to "podpisania" (czyli
    przepisania kodu z SMSa) osobnej umowy.

  • 32. Data: 2021-12-23 15:43:47
    Temat: Re: Kursy waluty - a niech ich dunder świśnie
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    cef napisał(a) :
    > Ostatnio musiałem sprzedać trochę euro i
    > sprawdziłem kursy walut w kilku bankach gdzie
    > mógłbym to zrobić i zastanawia mnie skąd takie
    > różnice rzędu 15-20 groszy pomiędzy bankami
    > przy kursie sprzedaży? Z czego to się bierze?
    > Spodziewałem się, że różnice będą, ale rzędu do 5 groszy.

    Potrzebowałem na szybko coś kupić za GBP. Marne 51. Z braku innych
    możliwości zapłaciłem przez neta kartą PLN Alioru. Ze średniego
    kursu 5,455 policzyli mi 5,875. Czyli dopłaciłem 22 zł. Prawie 8%
    dodatkowej marży. No ale tak wyglądają szybkie zakupy.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 33. Data: 2021-12-23 16:32:20
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 23 grudnia 2021 o 15:45:02 UTC+1 Zbynek Ltd. napisał(a):
> [...]
    > kursu 5,455 policzyli mi 5,875. Czyli dopłaciłem 22 zł. Prawie 8%
    > dodatkowej marży. No ale tak wyglądają szybkie zakupy.

    Wybrałeś najgorszą możliwą opcję dla karty złotówkowej.
    Gorsze byłoby tylko płacenie kartami walutowymi z kantoru aliora w innej walucie niż
    waluta karty.
    Alior ma nawet specjalny kurs dla transakcji kartowych - spread 15%. Bo "normalnie"
    ma spread "tylko" 12%.
    Naprawdę nie miałeś innej karty?

    Do zakupów zagranicznych polecam aion bank, N26 i/lub curve. Każda z metod ma swoje
    wady i zalety - ale łączy je zerowy lub bliskozerowy koszt.

    Ew. metodą najmniejszego oporu kantor aliora i jego karta wielowalutowa.
    Jeśli masz alior, to masz i kantor - trzeba tylko potwierdzić wolę dostępu i zamówić
    kartę.
    Do szybkich zakupów można mieć zakupione na zapas trochę euro i trzymać je na koncie
    w kantorze - bo w nocy i w weekendy kursy są gorsze (choć i tak nieporównywalnie
    niższe niż te 8%) - albo może nie być czasu na robienie wymiany.
    Tylko euro trzymać, a nie złotówki - bo będzie kosztować te samo 8%. Złotówkowe konto
    najlepiej wyczyścić, szczególnie jeśli ma się też "duży" alior - w razie potrzeby
    przelewy złotówkowe są natychmiast.

  • 34. Data: 2021-12-23 23:34:36
    Od: cef <c...@i...pl>

    > wtorek, 21 grudnia 2021 o 21:09:21 UTC+1 cef napisał(a):

    > Chcesz, bierz, nie chcesz, nie bierz - choć dziwiłbym się widząc, że troche już
    tych wędek masz, co kolejna szkodzi?

    Mam kilka i to już za dużo, bo ostatnio prawie wcale nie korzystam.

> [...]
    że masz tam konto w euro.
    > Chyba że Ci się nie chce zakładać, bo ZTCP to wymaga to "podpisania" (czyli

    Nie myślałem o tym, ale może się zainteresuję.
    Nie sądzę, żeby było lepiej niż w Santim.

  • 35. Data: 2021-12-26 16:23:35
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Dawid Rutkowski napisał(a) :

> [...]
    niż waluta karty.
    > Alior ma nawet specjalny kurs dla transakcji kartowych - spread 15%. Bo "normalnie"

    No nie miałem akurat :-)
    Tak wyszło.
    Ponieważ tu wszyscy piszą jak to jest wspaniale mieć karty
    odpowiadające konkretnym potrzebom, to uznałem, że warto opisać mój
    przypadek, jak to wygląda z punktu widzenia statystycznego
    posiadacza rachunku nieznającego się na niuansach i nie potrafiącego
    korzystać z optymalnej drogi. Pośpiech czasem jest wynikiem potrzeby
    i nie ma czasu na optymalizacje.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 36. Data: 2022-01-14 22:18:53