  • 11. Data: 2005-11-01 07:42:43
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny w Fortis Banku
    Od: "Zwolek" <z...@i...pl>

    Witam,

    czy jest już ktos, kto podpisal umowe (lub negocjowal z Bankiem) i moze
    podzielic się swoimi spostrzezeniami. Kredyt wyglada bardzo obiecujaco i nie
    widze na rynku (przynajmniej na dzien dzisiejszy) wiekszej konkurencji.

    Pozdrawiam
    Zwolek

  • 12. Data: 2005-11-01 13:56:02
    Od: Paweł P <p...@w...pl>

    Użytkownik "trainer" <t...@p...org> napisał w wiadomości

    > "jeżeli w Szwajcarii wybuchnie wojna i frank zleci na łeb to bank zmieni
    > walutę żeby wyskoczyć z CHF". tak po prostu prawnicy mieli wenę i przewidywali
    > wszelkie mozliwe okropienstwa na które bank jest narażony i wpisali do umowy.

    Dość optymistyczne podejście, ja widzę to na innym (też skrajnym biegunie):
    "jeśli na polskiej scenie politycznej będzie się działo to co ma miejsce
    obecnie, ewentualnie pojawi się niebezpieczeństwo że PiS dogada się "Endriu -
    mulatem", w następstwie tego oraz realizacji programu wyborczego PiS (lepiej nie
    wspominać o samoobronie) i polityki "roszczeniowo-rozdawniczej" i innych tym
    podobnym (jakże realnym zagrożeniom) wówczas mamy do czynienia z (jak to pisze
    fortis)"nadzwyczajnej zmiany sytuacji społeczno-politycznej".
    Co będzie jeśli CHF skoczy do poziomu 2,9 lub ponad 3 zł (jak to już miało
    miejsce ponad rok temu) i wówczas bank przewalutuje ci kredyt na PLN? -
    Pochlastać się!
    A co będzie jak bank zmieni Ci walutę na (znów cytat) "inna walutę
    wymienialną" - czyli z CHF na PLN z PLN na np. EUR? (po drodze dwa
    przewalutowania i dwa razy pokrywasz koszty spreadu walutowego!?
    A jak bank podejdzie gdy za kilka lat PL zmieni walutę na EUR (lub w referendum
    Kaczora naród odrzuci ta opcję - wbrew ustaleniom przed akcesyjnym?
    Wymieniłem tylko dwa możliwe scenariusze, w "zasięgu" jest ich sporo.

    Rzeczywiście - oferta jest bezkonkurencyjna. Jednakże umowa przebija te z
    DomBanku.
    IMHO za duże pole do SWOBODNEJ zmiany warunków kredytowania przez bank bez
    pytania się o zdanie kredytobiorcy.
    Ja bym takiej umowy na kilkanaście / dwadzieścia / trzydzieści lat nie podpisał.
    Może na 3 - owszem. natomiast na dłuższy okres czasu absolutnie.

    Nie tylko BPH, inne banki również umieszczają w umowie taki zapis. W praktyce
    jednak nie ma takiej konieczności. (Obyś tylko spłacał terminowo raty ) :)

    P.S. Starałem się napisać najkrócej jak to możliwe.
    Paweł

  • 13. Data: 2005-11-01 19:14:04
    Od: trainer <t...@p...org>

    Paweł P wrote:

> [...]
    > zagrożeniom) wówczas mamy do czynienia z (jak to pisze
    > fortis)"nadzwyczajnej zmiany sytuacji społeczno-politycznej".

    już skonczmy może z demagogią i histerią, liczą się fakty i czyny, a nie
    że ktoś jest zawiedziony, że skok na władzę się nie udał.
    toż przeciez nawet Belka który powinien najbardziej kurczowo trzymać się
    "salonu" ogłasza, że jest spokojny o gospodarkę.

    > Co będzie jeśli CHF skoczy do poziomu 2,9 lub ponad 3 zł (jak to już
    > miało miejsce ponad rok temu) i wówczas bank przewalutuje ci kredyt na
    > PLN? - Pochlastać się!

    a niby dlaczego miałby tak zrobić? w jaki sposób "nadzwyczajnie zmienia
    to sytuację społeczno-polityczną, względnie ekonomiczną Szwajcarii,
    mającej istotny wpływ na ocenę ryzyka związanego z walutą CHF (...)" ???

    w tym momencie konczę udział w tej miłej rozmowie bo widzę że niezdrowo
    się nakręcasz, a od wyborów już tyle czasu minęło i był czas na
    kontemplację wyników

    pozdro
    trainer

  • 14. Data: 2005-11-01 19:16:14
    Od: z...@i...pl

> [...]
    > Kaczora naród odrzuci ta opcję - wbrew ustaleniom przed akcesyjnym?
    > Wymieniłem tylko dwa możliwe scenariusze, w "zasięgu" jest ich sporo.

    Generalnie masz rację. Ale w umowie jest napisane o zmianach Szwajcarii a nie w
    naszej III czy IV RP. Więc mam nadzieję (być może naiwnie), że powyższe
    scenariusze nie powinny być powodem zmiany waluty kredytu.

> [...]
    > Ja bym takiej umowy na kilkanaście / dwadzieścia / trzydzieści lat nie podpisał.
    > Może na 3 - owszem. natomiast na dłuższy okres czasu absolutnie.

    A ja poważnie się zastanawiam nad tą ofertą. Wprawdzie "tylko" na 10 lat, ale i
    tak Twój komentarz rozbudził moje wątpliwości i znowu będę zastanawiał się nad
    lepszą ofertą. A z analizy samych kosztów kredytu oraz tzw. "atutów" nie widzę
    obecnie nic ciekawszego. Chyba, że ktoś ma jakieś sugestie.

    Pozdrawiam
    Zwolek

  • 15. Data: 2005-11-01 21:18:57
    Od: Paweł P <p...@w...pl>

    Użytkownik <z...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Generalnie masz rację. Ale w umowie jest napisane o zmianach Szwajcarii a nie
    > naszej III czy IV RP. Więc mam nadzieję (być może naiwnie), że powyższe
    > scenariusze nie powinny być powodem zmiany waluty kredytu.

    IMO omawiany fragment głównie dotyczy sytuacji społeczno-politycznej naszego
    kraju oraz sytuacji ekonomicznej samej Szwajcarii.

> [...]
    > lepszą ofertą. A z analizy samych kosztów kredytu oraz tzw. "atutów" nie widzę
    > obecnie nic ciekawszego. Chyba, że ktoś ma jakieś sugestie.

    Ja też się zastanawiałem. Są banki oferujące nieco wyższe warunki (i prowizję
    :( ) bez takich kwiatków w umowach. Ich nazw celowo nie podaję.
    Generalnie fortis odbieram pozytywnie, ale ten tekst w umowie daje do myślenia.
    Może poprosić fortis o dokładną interpretację ww. fragmentu?
    PZDR.

    Paweł

  • 16. Data: 2005-11-01 21:46:47
    Od: Paweł P <p...@w...pl>

> [...]
    > toż przeciez nawet Belka który powinien najbardziej kurczowo trzymać się
    > "salonu" ogłasza, że jest spokojny o gospodarkę.

    Demagogią? Odsyłam do artykułów autorytetów polityczno - ekonomicznych w prasie.
    (między innymi: GW, RZeczpospolita, Wprost, itp.). Oraz do szeroko cytowanych
    fragmentów prasy i analityków zagranicznych.
    Nie mam zamiaru dywagować tu na temat wyniku wyborów.
    A co miał powiedzieć pan Belka? Że będzie "przesrane" jak tak dalej sprawy będą
    się toczyć?
    Wiadomo jak po takich słowach zareagowali by rynek kapitałowy.
    Wypowiedzi takich osób jak p. Belka muszą być poprawne polityczne.

    > a niby dlaczego miałby tak zrobić? w jaki sposób "nadzwyczajnie zmienia to
    > sytuację społeczno-polityczną, względnie ekonomiczną Szwajcarii, mającej
    > istotny wpływ na ocenę ryzyka związanego z walutą CHF (...)" ???
    Jak pisałem: skróciłem jak tylko się dało poprzedniego posta.
    Pytasz "dlaczego". A dlaczego w okolicach kwietnia - czerwca 2004 roku osiągnął
    poziom 3,2?
    Opierając się na historii widać że jest to "w zasięgu". Policz sobie max. spread
    kursu CHF i np. EUR w ciągu ostatnich 2-3 lat.
    Co jeśli przy wysokim kursie CHF wybuchnie zadyma na polskiej scenie
    politycznej.
    Chodzi mi o to, że sam wysoki kurs CHF nie zmienia tak bardzo sytuacji
    społ.-polit. Polski, ale co wówczas gdy sytuacja taka nałoży się w czasie z
    wysokim kursem CHF.
    Niech bank nie bajeruje nas tekstami w stylu "mającej istotny wpływ na ocenę
    ryzyka zwi?zanego z walutą CHF".
    Rynek instrumentów pochodnych jest na tyle rozwinięty, że bank może wyeliminować
    lub ograniczyć takie ryzyko poprzez np. opcje.

    > w tym momencie konczę udział w tej miłej rozmowie bo widzę że niezdrowo się
    > nakręcasz, a od wyborów już tyle czasu minęło i był czas na kontemplację
    > wyników
    Nie rozkręcam się niezdrowo (ale to Twoje zdanie :) - nie polemizuję ). Znam
    dobrze rynek bankowy i niejedno już widziałem.
    Nie miej złudzeń, banki nie są instytucjami charytatywnymi a takie "kwiatki" jak
    tutaj omawiany nie trafiają do umów kredytowych bezcelowo.
    Dlaczego inne banki nie zastrzegają sobie takiej możliwości?
    Z czego fortis pokryje kredyty "stracone" lub "nieterminowo regulowane" a
    przypadki wyłudzania kredytów zdarzają się coraz częściej.
    Generalnie podoba mi się ten bank, ale nad podpisaniem takiej umowy zastanowił
    bym się bardzo długo.
    Może można z fortisem negocjować zmiany tego zapisu?
    Co z tego, że od wyborów minęło sporo czasu? Nie wiadomo, czy w połowie stycznia
    nie czekają nas kolejne.
    Dlaczego tak bronisz fortisa?

    uufff.
    Paweł

  • 17. Data: 2005-11-01 22:06:08
    Od: anonim <***com@mail.com>

    on Tue, 1 Nov 2005 22:18:57 +0100 Paweł P <p...@w...pl> wrote:

    > Użytkownik <z...@i...pl> napisał w wiadomości
    > (...)
    > Może poprosić fortis o dokładną interpretację ww. fragmentu?

    ależ proszę:
    "jeśli CFH przestanie być tak stabilną walutą jak obecnie, zmienimy walutę
    twojego kredytu na inną, bardziej nam odpowiadającą"

    w zasadzie, udzielanie kredytu w CHF ma źródło w stosunkowej stabilności tej
    waluty. Jeśli stanie się coś, co spowoduje wahania kursu, wszystkie banki
    zmienią CFH na coś innego;
    ale stare kredyty, poza fortisem, zostaną w CHF, banki stracą, klienci zyskają
    :-)

    Sama zmiana waluty _w ofertach_ jest ok, ale przewalutowanie kredytu bez wiedzy
    i zgody* klienta jest troszkę kontrowersyjne.

    *wiedza i zgoda jest zawarta w umowie :-) ale nie jest przyjemna świadomość, że
    pewnego dnia możesz się obudzić z kredytem w jenach zamiast frankach :-)

  • 18. Data: 2005-11-01 22:32:32
    Od: trainer <t...@p...org>

    Paweł P wrote:

> [...]
    > Opierając się na historii widać że jest to "w zasięgu". Policz sobie
    > max. spread kursu CHF i np. EUR w ciągu ostatnich 2-3 lat.

    ja wiem, że wzrost kursu CHF/PLN jest możliwy, ale uważam, że całe to
    powyborcze biadolenie nie wpływa na sytuację polityczną, społeczną i
    gospodarczą w *Szwajcarii*

> [...]

    > Chodzi mi o to, że sam wysoki kurs CHF nie zmienia tak bardzo sytuacji
    > społ.-polit. Polski, ale co wówczas gdy sytuacja taka nałoży się w

    chyba zbyt gładko przechodzisz od sytuacji *Szwajcarii*, o której jest
    mowa w umowie, do sytuacji w Polsce, o której cytowany fragment umowy
    milczy.

    > Nie miej złudzeń, banki nie są instytucjami charytatywnymi a takie
    > "kwiatki" jak tutaj omawiany nie trafiają do umów kredytowych bezcelowo.
    > Dlaczego inne banki nie zastrzegają sobie takiej możliwości?

    dlatego, ze umowy są kopiowane: bank który dopiero wprowadza kredyt
    hipoteczny "kompiluje" główne pomysły od tych które już oferują od
    dawna, a w fortisie pewnie była dodatkowa sesja "burzy mózgów" i ktoś
    wpadł na pomysł żeby zabezpieczyć się przed sytuacją gdyby w
    *Szwajcarii* stało się coś co zmieniłoby CHF w garść bezwartościowych
    drobniaków

    > Co z tego, że od wyborów minęło sporo czasu? Nie wiadomo, czy w połowie
    > stycznia nie czekają nas kolejne.
    > Dlaczego tak bronisz fortisa?

    bronię fortisa bo nie umieszcza w swoich umowach aluzji do sytuacji w
    Polsce, tylko "nadzwyczajnej zmiany sytuacji społeczno-politycznej,
    względnie ekonomicznej *Szwajcarii*, mającej istotny wpływ na ocenę
    ryzyka związanego z walutą CHF"
    Ja rozumiem, że przeczytałeś omyłkowo, że chodzi o sytuację w Polsce, a
    ta wydaje Ci się alarmująca, ale warto czasem powrócić do źródła, o
    którym tutaj trwa dyskurs.

    trainer

  • 19. Data: 2005-11-02 09:11:20
    Od: Paweł P <p...@w...pl>

> [...]
    > wydaje Ci się alarmująca, ale warto czasem powrócić do źródła, o którym tutaj

    Witaj.
    Kwestia jest sporna (czy cytowany fragment dotyczy wyłącznie szwajcarii, czy w
    razie potrzeby bank może brać pod uwagę również nasz kraj.
    Piszą: "Na wypadek nadzwyczajnej zmiany sytuacji społeczno-politycznej,
    względnie
    ekonomicznej Szwajcarii"
    a dlaczego nie np.: "Na wypadek nadzwyczajnej zmiany sytuacji
    społeczno-politycznej lub ekonomicznej Szwajcarii".
    Ja pozostawiam to pod osąd potencjalnych kredytobiorców.

    Paweł