  • 1. Data: 2002-01-02 20:33:05
    Temat: Ile znaków powinno mieć hasło do banku?
    Od: "Jan Werbiński" <j...@h...com>

    Ile znaków powinno mieć hasło dostępu do e-banku?
    Zakładając, że trzecia próba zalogowania nieprawidłowym hasłem powoduje
    zablokowanie konta do odwołania, czy jest sens stosowania haseł dłuższych
    niż np czteroznakowe?

    W razie użycia trojana każda długość hasła nie zabezpieczy przed włamaniem.

    crossposted pl.comp.security; pl.biznes.banki

    --
    Jan Werbinski +48 68 3630000 +48 606 269777
    j...@p...pl ....._[:]) bul, bul, bul, bul

  • 2. Data: 2002-01-02 21:28:47
    Temat: Re: Ile znaków powinno mieć hasło do banku?
    Od: "Szymon" <s...@w...pl>

    Witam :)

    haslo do e-banku zalezy od typu czlowieka:

    - blondynka - 4 cyferki
    - informatyk po studiach i dopiero zaczal pracowac - 6 cyferek
    - informatyk po studiach, ze stazem, pracujacy w duzej firmie zagranicznej -
    6 < x < 20

    Pozdrawiam,

    --
    SzYmOn

  • 3. Data: 2002-01-02 23:38:41
    Od: Witold A. Markow <P...@o...szczecin.pl>

    Dnia Wed, 2 Jan 2002 22:28:47 +0100, "Szymon" <s...@w...pl>
    uzyl(a) nastepujacych klawiszy:

    >- blondynka - 4 cyferki
    >- informatyk po studiach i dopiero zaczal pracowac - 6 cyferek
    >- informatyk po studiach, ze stazem, pracujacy w duzej firmie zagranicznej -
    >6 < x < 20

    Przepraszam do ktorej grupy zaliczamy studentow informatyki? ;->

    WAM
    --
    Na ferie nad morze?
    Tylko z NadMorze.pl

  • 4. Data: 2002-01-03 05:25:33
    Od: r...@w...pl (Roman k.)

    From: "Jan Werbiński" <j...@h...com>

> [...]
    > Zakładając, że trzecia próba zalogowania nieprawidłowym hasłem powoduje
    > zablokowanie konta do odwołania, czy jest sens stosowania haseł dłuższych

    Hasło powinno być na tyle długie, by nie dawało się go zapamiętać i istniała
    konieczność zapisania go na karteczce (przyklejonej do monitora). ;-)

    Pozdrowienia
    Roman K.

  • 5. Data: 2002-01-03 08:16:08
    Od: "Jan Werbiński" <j...@h...com>

    > IMO, jest. Żeby je złamać zawsze to trzeba sie
    > trochę dłużej napracować. Waro tez hasła zieniac
    > co pewien czas.

    A jaką metodą byś łamał takie hasło??? Chyba nie brute force?
    Nadal nie widzę sensu stosowania długich haseł. Oczywiście zakładam, że
    hasło jest skomplikowane a nie np. aZor.

  • 6. Data: 2002-01-03 10:30:29
    Od: "Maciej Muran" <t...@f...net.pl>

    "Jan Werbiński" <j...@h...com> wrote in message
    > Ile znaków powinno mieć hasło dostępu do e-banku?

    W razie podglądnięcia hasła podczas wpisywania ma to sens.
    Ale i tak na niewiele się przyda w przypadku korzystania z tokena, przy
    konieczności stosowania identyfikatora łącznie ze wskazaniem tokena, który w
    każdej chwili tez można zmienić (identyfikator)
    Poza tym długość hasła typu 6 znaków jest wprowadzana ze względu na zapisy w
    ustawach dotyczących np. danych osobowych. Być może nawet któryś fragment
    Prawa Bankowego to precyzuje. Ogólnie mówiąc im więcej znaków tym lepiej :)
    --
    * tytoos <at> netcom.waw.pl

  • 7. Data: 2002-01-03 17:37:58
    Od: Roman Kubik <W...@p...com.pl>

    "Jan Werbiński" <j...@h...com> wrote:
> [...]
    > niż np czteroznakowe?

    > W razie użycia trojana każda długość hasła nie zabezpieczy przed włamaniem.

    ale w razie zawistnego spojrzenia kogos kto Ci zaglada przez ramie
    4 znaki moga byc zbyt latwe do zauwazenia/zapamietania....

    pozdrawiam

    romek

  • 8. Data: 2002-01-03 18:52:37
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@h...com>
    napisał w wiadomości
    zieniac

    > A jaką metodą byś łamał takie hasło??? Chyba nie
    brute force?

    Chyba jednak nie, mimo wszystko wierzę że sytem
    banku by zareagował (chociaz ostatnio w Lukasie
    wykazał nadgorliwość i zablokował mi po pierwszym
    wprowadzeniu prawidłowego hasła, zresztą nie tylko
    mi:-). Uważam jednak że może się zdarzyc taki
    splot nieoczekiwanych zdarzeń jak brute force i
    chwilowy brak systemowej ochrony ze strony banku
    (chwila słabości administratora, zapomnienia czy
    co w tym stylu itp. itd.). Może sytuacja wydumana
    ale strzeżonego Pan Bóg strzeże :-))

    > Nadal nie widzę sensu stosowania długich haseł.
    Oczywiście zakładam, że
    > hasło jest skomplikowane a nie np. aZor.

    A ja widzę i wykorzystuję wszystkie mozliwości
    jakie w tym zakresie oferują banki. I najwyżej
    cenię sobie 20 znakowy mBank ( w BZWBK jest 12
    jeszcze do przyjęcia a w Lukasie 8-uważam że za
    mało, przynajmniej e\w przypadku ekonta, bez
    tokena). Uważam że ma to swoje zalety, np.
    utrudnia prawidłową rekonstrukcje hasła (w
    niektórych bankach - telefon, internet - wymagają
    podania np. wybranych przez system znaków z hasla,
    raz tych, innym razem innych, częste łączenia
    takie prawdopodobieństwo zwieksza). Poza tym
    krótkie hasło jest bardzo łatwo zapamiętać w tzw.
    "jednym rzucie oka" (podglądnięcie) a spróbuj to
    zrobic z 20 znakowym.

    Sark

  • 9. Data: 2002-01-03 19:49:21
    Od: "Jan Werbiński" <j...@h...com>

> [...]
    > (chwila słabości administratora, zapomnienia czy
    > co w tym stylu itp. itd.). Może sytuacja wydumana

    Wasze dowody o słuszności długiego hasła padają w konfrontacji z 4 znakowym
    pinem.

    Używając komputera w domu narażam się na znikome ryzyko podejrzenia hasła w
    porównaniu z wklepywaniem jedynie 4-znakowego pinu w _publicznym_ miejscu,
    pod okiem kamer ochrony, pod okiem ludzi którzy mogą czekać w krzaczkach z
    lornetką i bejzbolem.

    Proszę zatem o głębsze uzasadnienie stosowania dłuższego hasła. Fakt
    stosowania długiego hasła aby nikt go nie podejrzał w kafejce internetowej
    jest już zupełnie bez sensu. W pracy natomiast, ok - tu się zgodzę.

  • 10. Data: 2002-01-03 20:18:53
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości

    > Wasze dowody o słuszności długiego hasła padają
    w konfrontacji z 4 znakowym
    > pinem.

    Do tokena ? a co e-kontem Lukasa

> [...]
    mogą czekać w krzaczkach z
    > lornetką i bejzbolem.
    >
    > Proszę zatem o głębsze uzasadnienie stosowania

    A ja prosze abys sprecyzował o który bank ci
    chodzi, bo w w prawie każdym jest to inaczej
    rozwiązane

    > Fakt stosowania długiego hasła aby nikt go nie
    podejrzał w kafejce internetowej
    > jest już zupełnie bez sensu.

    A to dlaczego, nie nauczysz sie 20 znakowego hasła
    na pamieć. Czy tez zakładasz ze w każdej
    kawiarance podsłuchają to co wprowadzasz z
    klawiatury. Tylko że wtedy należałoby napisac że
    bez sensu jest korzystanie z kafejek w tym ostanio
    wprowadzanych przez mBank czy w punktach
    Multibanku.

    > W pracy natomiast, ok - tu się zgodzę.
    A nie obawiasz się że ktoś porzuci ci trojana i
    też cię podsłucha ?

    Bronisz czteroliterowych haseł a jednocześnie
    napisałeś coś takiego:
    ////czy jest sens stosowania haseł dłuższych
    niż np czteroznakowe?///
    ////Oczywiście zakładam, że
    hasło jest skomplikowane a nie np. aZor.///

    Ja nie uważam aby, w ramach 4 znaków, dało sie
    stworzyć hasło skomplikowane; aZ19 czy może 8zK3
    jest dla mnie tak samo łatwe do zapamiętania czy
    podglądnięcia z zapamiętaniem.

    Przeskoczyłeś też nad sytemem przekazywania
    niektórych znaków z hasła przy logowaniu.

    Sark