  • 1. Data: 2002-01-02 19:50:24
    Temat: citidirect - bezpieczenstwo
    Od: "Dobek" <d...@p...onet.pl>

    Witam,

    CitiD jest bardzo krytkowany za niskie bezpieczenstwo. Z drugiej strony
    otrzymal tytul bodaj najbezpieczniejszego bankowego produktu internetowego
    USA. Czy wynika to z tego, ze w USA jest to odmienny produkt, czy tez po
    prostu Polak musi ponarzekac? Czy te narzekania sprowadzaja sie tylko i
    wylacznie do krytyki sposobu logowania, tzn. weryfikacja nastepuje za pomoca
    numeru PIN, ktory mozna podejrzec i po skradzeniu karty wykonac transakcje i
    mozliwosci zapisania numeru karty na dysku (co prawda widoczne sa tylko 4
    ostatnie cyfry)? Czy tez krytyka ma jakies glebsze podloze, ktorego nie
    zauwazam?

  • 2. Data: 2002-01-02 19:56:56
    Temat: Re: citidirect - bezpieczenstwo
    Od: "RZ" <r...@h...pl>

    Użytkownik "Dobek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mozliwosci zapisania numeru karty na dysku (co prawda widoczne sa tylko 4
    > ostatnie cyfry)? Czy tez krytyka ma jakies glebsze podloze, ktorego nie

    Witam,
    CitiDirect dla KK pozwala tylko na ogladanie transakcji, wiec bezpieczenstwo
    srodkow jest zapewnione. Utrata kontroli nad PINem ma znaczenie tylko w
    przypadku utraty
    samej karty KK. Reasumujac - pilnujesz PINu - jestes bezpieczny.
    Nie znam procedur dotyczacych korzystania z CitiDirect dla rachunkow innych
    niz KK, wiec
    tu nic nie potrafie skomentowac.

    pozdrowienia

    Rysiek

  • 3. Data: 2002-01-02 19:59:36
    Temat: Odp: citidirect - bezpieczenstwo
    Od: "Dobek" <d...@p...onet.pl>

    > Nie znam procedur dotyczacych korzystania z CitiDirect dla rachunkow
    innych
    > niz KK, wiec
    > tu nic nie potrafie skomentowac.

    Jesli masz CD dla ROR, masz praktycznie pelna kontrole nad rachunkiem,
    zarowno dla ROR jak i KK - poza zleceniem przelewu na konkretny termin.

    dobek

  • 4. Data: 2002-01-02 20:23:06
    Od: "blad" <b...@i...net.pl>

    Użytkownik "Dobek" <

    > Jesli masz CD dla ROR, masz praktycznie pelna kontrole nad rachunkiem,
    > zarowno dla ROR jak i KK - poza zleceniem przelewu na konkretny termin.

    kolego Dobek - pytasz o bezpieczenstwo CD, ktos ci odpowiada zebys sie nie
    martwil bo "Utrata kontroli nad PINem ma znaczenie tylko w przypadku utraty
    samej karty KK", a ty dobrze wiesz jak widac, ze oznacza to rowniez pelna
    kontrole na ROR-em ;-))
    Nie rozumiem ani ciebie, ani odpowiadającego "RZ". ktory mniej się zna
    na temacie niż ty.
    może znajdziesz demo jakiejs wersji innego kraju - spróbuj na
    http://www.citibank.com/domain/index1.htm
    - podobno w innych krajach jest bezpieczniejszy login
    Sądząc jednak po ciągle żywe stronie http://www.shitibank.com/
    to mająch podobne zdanie o tym sympatycznym banku jest więcej ;-)))
    *** blad ***

  • 5. Data: 2002-01-02 20:39:13
    Od: Mariusz A. Jasiński <m...@p...onet.pl>

    Dobek wrote:

> [...]
    > USA. Czy wynika to z tego, ze w USA jest to odmienny produkt, czy tez po

    Citi w różnych krajach i dla różnych klientów
    oferuje różny poziom bezpieczeństwa, np. w Czechach
    jest odrębne hasło, i dłuższe niż 4 cyfry,
    w Polsce dla firm jest token

    na pewno takiej nagrody nie dostała by obecna
    wersja Citidirect dla klientów ind. w Polsce,
    niebawem zmieni się również poziom bezpieczeństwa
    w Polsce - świadczą o tym zapisy w nowym regulaminie
    czytaj na
    http://www.ebanki.pl/w2001-12.html#Citidirect

    > ostatnie cyfry)? Czy tez krytyka ma jakies glebsze podloze, ktorego nie
    > zauwazam?

    dokładnie, ma głębsze podłoże
    chodzi też o to, że pewnym zabezpieczeniem dla klienta
    są też inne regulaminy w stanach, klient nie odpowiada
    całkowicie za "zgubienie czy kradzież" jego PINu/hasła

    MJ

    /===================================================
    =======\
    Mariusz A. Jasiński Portal eBanki.pl
    m...@p...onet.pl http://www.ebanki.pl
    http://www.mja.w.pl
    \===================================================
    =======/

  • 6. Data: 2002-01-02 20:49:30
    Od: "Dobek" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    utraty
    > samej karty KK", a ty dobrze wiesz jak widac, ze oznacza to rowniez pelna

    kolego Blad, odwiedzilem w miedzyczasie strone polecona przez ciebie, i nie
    zauwazylem jakichs wiekszych roznic w zabezpieczeniach (byc moze zrobilem to
    zbyt pobieznie). Dlatego wlasnie nie rozumiem, skad ten tytul
    najbepieczniejszego produktu??? Mialem na mysli wlasnie ta kwestie -
    chociazby z tego wzgledu, ze jak slusznie zauwazyles, nie znam sie na tym
    zbyt dobrze (o ile dobrze zrozumialem ;-)))). Pomijam tu opinie na temat
    polityki banku wobec klienta - z samych wypowiedzi na pbb mozna by zlozyc
    calkiem pokazna ksiege.

    > Sądząc jednak po ciągle żywe stronie http://www.shitibank.com/
    > to mająch podobne zdanie o tym sympatycznym banku jest więcej ;-)))

    widze, ze mam troche czytania na dzisiejsza noc ;-)))) dzieki

    dobek

  • 7. Data: 2002-01-02 21:00:40
    Od: "Frodi" <G...@i...pl>

    A mnie ciekawi taki scenariusz:

    - PIN sklada sie z 4 cyfr 1..9 (zera chyba nie ma)

    - Daje to 9 ^ 4 kombinacji czyli 6561

    - Zlodziej zaprasza do wspolpracy 3 kolegow

    - Kazdy z przestepcow podglada nr karty u 3 znanych mu osob

    - Dla kazdej karty maja do sprawdzenia ~1640 kombinacji

    - Kazdy z przestepcow drukuje sobie swoje kombinacje i wykresla te, ktore
    uzna za malo prawdopodobne. Zakladam - i chyba slusznie - ze ludzie
    niechetnie beda uzywac pinow postaci "1111" albo "1234" albo "1112"
    chociazby dlatego, ze latwo takie piny podejrzec w POSach przy kasie. Jesli
    wciskam na klawiaturce "1111" to widac, ze nie przemieszczam palca i jesli w
    sklepie stoi za mna zlodziej i to zobaczy to pojdzie za mna i mi zabierze
    karte. Podobnie przestepcy moga zalozyc, ze malo prawdopodobne sa kombinacje
    latwe do podejrzenia jak np "2223" etc.

    - Po wyeliminowaniu tych "mniej prawdopodobnych" kombinacji kazdy z
    przestepcow sprawdza dziennie 3 kombinacje dla kazdej karty. W szczegolnosci
    kazdy ze zlodziei moze starac sie podejrzec sposob w jaki wklepuje pinkod
    ofiara w sklepie. Jest to dodatkowe ulatwienie.

    - Zalozmy, ze zlodziejom udalo sie ograniczyc swoje listy do 1000 kombinacji
    na kazdej liscie dla kazdej z kart powyzszymi metodami

    - Kazdy z nich sprawdza codziennie 3 kombinacje dla swoich 3 kart w
    kafejkach internetowych, dzwoniac z modemu etc. czyli wykonuje 9 sprawdzen
    dziennie

    - Zalozmy pesymistycznie dla przestepcow, ze zlamali kod raczej pod koniec
    niz na poczatku, czyli po 300 dniach dzialalnosci. Kazdy z czterech
    przestepcow poswiecal pol godziny na swoje 9 kombinacji dziennie. Pracowali
    oni w sumie 4 * 300 * 0.5 = 600 godzin.

    - Jesli wyciagna z kazdej karty z bankomatu 1000 zl i dodatkowo zrobia
    zakupy za 1000 zl - nie pamietam limitow w Citi - to maja 12 * 2000 zl = 24
    000 zl

    - Daje to za godzine zlodziejskiej pracy 40 zlotych na reke. Jesli zlamia
    pinkod pozniej to oczywiscie maja mniej za godzine. Jesli wczesniej to maja
    wiecej.

    - 300 dni to calkiem pesymistyczny wariant. Dla niektorych kart moze im sie
    udac znacznie wczesniej, np po 30 dniach.

    - Czy system Citi Online zlicza liczbe blednych logowac dziennie? Jesli tak
    to co sie dzieje dalej? Czy wlasciciel karty powiadamiany jest o tym? Czy
    bank radzi mu zmienic PIN? Niby powienien, ale przeciez to wzbudzi obawy u
    klienta banku, moze nawet rezygnacje z uslug. Czy bank bedzie wiec milczal?

    - Jak czesto zmieniacie PIN do karty? Ja mam 5 kart i rzadko zmieniam kody,
    bo i tak trudno je zapamietac.

    Pozdrawiam

    F.

    PS. Prosze powyzsze potraktowac z przymrozeniem oka ;-)

  • 8. Data: 2002-01-02 21:07:43
    Od: "AR" <ar_ar(nospam)@poland.com>

    "Dobek" <d...@p...onet.pl> wrote in message
    > Witam,
    >
    > CitiD jest bardzo krytkowany za niskie bezpieczenstwo.

    To jest problem całego CITI w Polsce. Miałem tam założyć konto, ale
    zrezygnowałem - właśnie ze względu na niskie bezpieczeństwo. I nie chodzi
    mi tu bynajmniej o CitiD.

    Problem tkwi w CItiCard.
    Jak mnie poinformowano w oddziale:
    1/ do CitiCard wydawany jest PIN.
    2/ CitiCard to system Maestro - czyli do zapłaty w sklepie musisz podać PIN
    3/ Za pomocą Citicard z użyciem PINu można wykonać przelewy w bankomacie i
    dokonać wypłaty :-)

    Wnioski:

    Wystarczy jeden nieuczciwy sprzedawca, a konto zostanie całkowicie
    opróżnione. Nie jest obecnie problemem skopiowanie karty i podglądnięcie
    pinu - wystarczy mała przeróbka POSu, której klient nie jest w stanie
    zauważyć.
    A bank nie uwzględnia reklamacji dokonanych z użyciem Pinu przed
    zastrzeżeniem. Czyli po pieniądzach.

    Pozdro
    AR

    PS: Z tymi zastrzeżeniami co do nieuwzględniania reklamacji z użyciem PINu
    to tak do końca nie jest. Zgodnie z prawem można taką transakcję reklamować
    i to skutecznie. Problem jest "tylko" z przeprowadzeniem dowodu. Czyli na
    dzień dzisiejszy reklamacje są w sferze science fiction.

  • 9. Data: 2002-01-02 22:11:25
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Wed, Jan 02, 2002 at 10:07:43PM +0100, AR wrote:

> [...]
    > i to skutecznie. Problem jest "tylko" z przeprowadzeniem dowodu. Czyli na
    > dzień dzisiejszy reklamacje są w sferze science fiction.

    Rozumiem ze bank, mimo odpowiednich wpisow w regulaminie prowadzenia
    konta, na wszelki uznaje ze miales racje, tak?

    Dlaczego uwazasz ze bank nie bedzie uwazal za stosowne podporzadkowac
    sie swoim wlasnym regulaminom?

    --

    --w

  • 10. Data: 2002-01-02 23:30:02
    Od: Lukasz Bajoński <l...@g...pl>

    "Dobek" <d...@p...onet.pl> napisał(a):

    > innych
    >
    > Jesli masz CD dla ROR, masz praktycznie pelna kontrole nad rachunkiem,
    > zarowno dla ROR jak i KK - poza zleceniem przelewu na konkretny termin.

    Jak najbardziej możesz realizować przelewy na konkretny termin, tylko
    musisz do tego użyć stałych zleceń a nie przelewów jednorazowych.
    Jeśli chcesz żeby zlecenie poszło tylko raz to dajesz datę wygaśnięcia
    na następny dzień po realizacji i wszystko jest OK.