  • 91. Data: 2021-04-02 20:51:34
    Temat: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Wychodzi na to, ze halogenowa zarowka miga dosc istotnie.
    > Choc efektu stroboskopowego nie widac.
    >
    > Halogen 35W/230V - czyli cienkie wlokno.

    Tak jak napisałem - według moich testów najbardziej migają "rury"
    z dławikiem, następnie wszelkie żarówki, następnie świetlówki
    kompaktowe (ale @ XX kHz), a LEDy (rzecz jasna te, których używam)
    nie migają w ogóle.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 92. Data: 2021-04-02 22:19:09
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 02.04.2021 o 20:51, Krzysztof Halasa pisze:

    > a LEDy (rzecz jasna te, których używam)

    To może się pochwal, których używasz.

    MJ

  • 93. Data: 2021-04-03 14:24:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

    > To może się pochwal, których używasz.

    Głównie OSRAMów 13 W typowe mleczne "ekonomiczne" bańki (kształt
    żarówki) 4000 K, głównie z 2016 r. Mam jeszcze jakieś nieco nowsze
    Philipsy (bardzo podobne), ale czy je mierzyłem oscyloskopem, to nie
    jestem pewien - w odróżnieniu od sytuacji ze świetlówkami kompaktowymi,
    te są ("organoleptycznie") równie dobre co OSRAMy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 94. Data: 2021-04-06 16:47:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >No ale jakie, jakiś TSR podobny do "color.com"?

    Juz nie pamietam - czesc tak, ale potem musialy tez dzialac z Windows.

    >Na jakimś nietypowym tańszym to może tak - wątpię, ale trudno to w
    >tej
    >chwili wykluczyć. Natomiast na większości - nie.

    W miedzyczasie sie namnozylo roznych "SVGA" i monitory musialy sie
    ulepszyc,

    >Tam był dodatkowo taki problem, że od częstotliwości zależała
    >amplituda
    >odchylania (nie pamiętam już, czy napięcie anodowe było produkowane
    >z HSync, czy oddzielnie). Stąd wynikały te tryby pracy, z niewielkimi
    >możliwymi odchyłkami.

    Z Windowsem rozdzielczosc w zasadzie jedna - mozna uregulowac.

    >To działało zresztą w dwie strony, te monitory nie potrafiły
    >wyświetlać
    >sygnału PAL (w sensie częstotliwości). Karty potrafiły taki sygnał
    >wygenerować, i na telewizorze dało się to wyświetlić. Podobnie jak na
    >starym monitorze dual sync (50/60 Hz ~400 linii).

    A to juz chyba dosc dawno - 31kHz to nie jest 15.
    Zreszta po co komu PAL na monitorze SVGA.

    Gdzies tam byly "doublery" - wystarczy zapamietac przychodzaca linie w
    PAL i wyswietlic dwa razy na 31kHz.
    Troche pamieci to wymagalo.

    J.

  • 95. Data: 2021-04-06 16:49:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Tak jak napisałem - według moich testów najbardziej migają "rury"
    >z dławikiem, następnie wszelkie żarówki, następnie świetlówki
> [...]

    LED to sa rozne.
    W E27 jest miejsce na porzadna przetwornice, czy nawet prosty
    kondensator wygladzajacy.

    Ale zmiesc to w G9 ...

    Tym niemniej - ten halogen to mnie troche zaskoczyl ...

    J.

  • 96. Data: 2021-04-06 17:15:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-06 o 16:49, J.F. pisze:

    > Ale zmiesc to w G9 ...

    Niedawno zmieniłem na korytarzu halogeny w G9 na LEDówki w G9.
    Wczoraj zauważyłem efekt stroboskopowy przy machaniu ręką.
    Wcześniej nie zwróciłem na to uwagi.
    P.G.

  • 97. Data: 2021-04-08 11:36:47
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 6 Apr 2021 17:15:46 +0200, w <s4htv1$9d5$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>,
    Piotr Gałka <p...@c...pl> napisał(-a):

    > Niedawno zmieniłem na korytarzu halogeny w G9 na LEDówki w G9.
    > Wczoraj zauważyłem efekt stroboskopowy przy machaniu ręką.
    > Wcześniej nie zwróciłem na to uwagi.

    Było zamontować zwykłą żarówkę ;)

    Wolframowa, wbrew temu co niektórzy twierdzą, ma taką bezwładność termiczną, że
    świeci światłem ciągłym.

    LED-y, "neony" itp. nie zawsze będzie, mniej lub więcej, migotać.

  • 98. Data: 2021-04-08 13:46:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-08 o 11:36, r...@k...pl pisze:

    > Było zamontować zwykłą żarówkę ;)

    Tam mam problem, że oprawy są szczelne. Po wstawieniu (zgodnie ze
    specyfikacją) dwóch halogenów G9 60W jeden zawsze się bardzo szybko
    przepala, a drugi wytrzymuje rok/dwa. W drugiej mniejszej oprawie 2x40W
    - to samo.
    Kupiłem na próbę ileś różnych LEDówek G9 i w mojej ocenie ich jasność
    nie była monotonicznie zależna od deklarowanej mocy.
    Wstawiłem najjaśniejsze (choć niby nie o największej mocy - może 3W).
    Nie te w których jest ileś tam LEDów tylko taka jedna świecąca z dwóch
    stron płytka i chyba nie widać poza tym żadnej elektroniki.
    P.G.

  • 99. Data: 2021-04-08 19:09:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Juz nie pamietam - czesc tak, ale potem musialy tez dzialac z Windows.

    No to co. Windows też robił przecież int 10h.

    > W miedzyczasie sie namnozylo roznych "SVGA" i monitory musialy sie
    > ulepszyc,

    Ale znakomita większość monitorów SVGA to wciąż były fixed-synki, tyle
    że tam były ze 3 zakresy, nie 1.

    > Z Windowsem rozdzielczosc w zasadzie jedna - mozna uregulowac.

    W praktyce takie monitory musiały pracować w każdym z tych trzech (IIRC)
    zakresów. Windows dokładnie nic tu nie zmieniał.

    > A to juz chyba dosc dawno - 31kHz to nie jest 15.
    > Zreszta po co komu PAL na monitorze SVGA.

    Te monitory dual sync to nie były SVGA, one były generalnie
    CGA/Herc (+ ew. PAL/NTSC RGB/"digital"). 400 linii to nie jest SVGA.

    > Gdzies tam byly "doublery" - wystarczy zapamietac przychodzaca linie w
    > PAL i wyswietlic dwa razy na 31kHz.
    > Troche pamieci to wymagalo.

    Taki "doubler" miała praktycznie każda karta VGA (i np. EGA), i żadnej
    pamięci do tego nie było potrzeba. A żeby wyświetlić coś takiego na
    monitorze PAL RGB (50i/60i), to chyba wystarczył zwykły 6845 - np. CGA
    (doublescan wymagał chyba przeplotu na CGA/Herc).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 100. Data: 2021-04-08 19:11:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "r...@k...pl" <r...@k...pl> writes:

    > Wolframowa, wbrew temu co niektórzy twierdzą, ma taką bezwładność termiczną, że
    > świeci światłem ciągłym.

    Wszystko byłoby fajnie, tylko fakty są inne.

    > LED-y, "neony" itp. nie zawsze będzie, mniej lub więcej, migotać.

    Nie - to też nie jest prawda.

    Oczywiście w jakichś konkretnych okolicznościach mogą migotać.
    --
    Krzysztof Hałasa