  • 61. Data: 2021-06-09 08:37:35
    Temat: Re: Dlaczego progresja podatkowa jest uznawana niejako za normę?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 23 May 2021 18:38:09 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):

    > Dlaczego w większości świata progresje podatkową uznaje się za normę?
    > Bynajmniej nie chce argumentować za degresją. Ale skoro tak wielu mówi
    > że "podatki powinny być m.in. sprawiedliwe" to dlaczego podatek liniowy
    > nie jest normą dla większości?

    Progresja podatków jest jedną z form ochrony słabszych w społeczeństwie.
    Jest takich form wiele, np. systemy prawne z wpisaną zasadą równości
    wobec nich czy zasada równego podziału zysków. Maszoperie z wybrzża
    Bałtyku równo dzieliły rybę na rodziny we wsi.
    Ja np. uważam za nieetyczne przekazywanie w spadku wielkich majątków.
    Powinna być prawnie określona górna granica wartości spadku jaki można
    przejąć. Co więcej, idzie na skarb państwa lub na wspólne konto
    pomocowe. Mielibyśmy dalej Gatesów czy Musków ale ich dzieci musiałyby
    zakasać rękawy.

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 62. Data: 2021-06-09 11:18:05
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 9 czerwca 2021 o 08:37:38 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):

> [...]
    > przejąć. Co więcej, idzie na skarb państwa lub na wspólne konto
    > pomocowe. Mielibyśmy dalej Gatesów czy Musków ale ich dzieci musiałyby

    A co z dawaniem dzieciom prezentów (sprawdzić przypowieść o synu marnotrawnym)?

  • 63. Data: 2021-06-09 12:13:17
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > A co z dawaniem dzieciom prezentów (sprawdzić przypowieść o synu marnotrawnym)?

    Zgaduję, że też mogłoby podlegać limitom.
    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

  • 64. Data: 2021-06-09 13:59:34
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 9 czerwca 2021 o 12:14:04 UTC+2 Kamil Jońca napisał(a):

    > Zgaduję, że też mogłoby podlegać limitom.

    Pewnie tak, w sumie to w PL właściwie podlega, powyżej limitu płaci się podatek -
    jest jedynie dana furtka, że jeśli dany w najbliższej rodzinie prezent zgłosi się do
    US w ciągu 6 miesięcy (a przy kasie dodatkowo wymóg przelewu) to przysługuje
    zwolnienie z podatku. I właściwie dokładnie tak samo jest ze spadkami.
    Cóż, różnie być może - mówią, że trumna nie ma kieszeni... I "będąc przy zdrowych
    zmysłach wydałem wszystko" ;>

  • 65. Data: 2021-06-09 14:14:20
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-06-09, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    [...]

    > Progresja podatków jest jedną z form ochrony słabszych w społeczeństwie.

    Kim są Ci "słabsi w społeczeństwie"?
    Czy osoba niepełnosprawna, ale dobrze zarabiająca jest słaba, czy nie?
    Żeby daleko nie szukać taki Sephen Hawking zasługiwałby na obijęcie
    wysoką progresją?

    Czemu jest to determinowane jedynie przy podatkach dochodowych od pracy
    (i od niedawna) od najmu? Ilu z najbogatszych dorobili się na własnej
    (a nie cudzej) pracy? Ilu z prezesów zarabiają realne miliardy w postaci
    żywej gotówki, a nie np. pakietów akcji?

    Progresywne opodatkowanie pracy a nie kapitału to IMHO
    przeżytek sięgający poprzednich wieków.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 66. Data: 2021-06-09 14:25:19
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 9 Jun 2021 14:14:20 +0200, Wojciech Bancer napisał(a):

    > Kim są Ci "słabsi w społeczeństwie"?
    > Czy osoba niepełnosprawna, ale dobrze zarabiająca jest słaba, czy nie?
    > Żeby daleko nie szukać taki Sephen Hawking zasługiwałby na obijęcie
    > wysoką progresją?

    Masz zamiar budować wzorcowe społeczeństwo? No to przysiądź fałdów i
    zaproponuj kryteria. Czemu mnie wypytujesz? Są przesłanki ewolucyjne z
    których można wyprowadzić ściślejsze kryteria.
    A zgodnie z ogólną zasadą połowa społeczeństwa jest słabsza od drugiej
    połowy :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 67. Data: 2021-06-09 14:44:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 9 czerwca 2021 o 14:14:23 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):

    > Czemu jest to determinowane jedynie przy podatkach dochodowych od pracy
    > (i od niedawna) od najmu?

    O, a co takiego się _niedawno_ w najmie zmieniło?

  • 68. Data: 2021-06-09 15:07:58
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-06-09, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    [...]

    > O, a co takiego się _niedawno_ w najmie zmieniło?

    Polskim? No dodali zaczątki progresji stosunkowo niedawno (kilka lat
    temu), czyli od 100k masz 12.5%.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 69. Data: 2021-06-09 15:11:33
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-06-09, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > Masz zamiar budować wzorcowe społeczeństwo?

    Nie. Proszę o doprecyzowanie jak rozumieć pojęcie słabszego. :)
    Czy niepełnosprawny, ale ambitny to słabszy, czy pełnosprawny, ale
    leniwy to słabszy. :)

    Wg mnie pojęcie w polskim rozumieniu "słabszy" = "biedniejszy" i nijak
    nie jest to sprawiedliwe pojmowanie.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 70. Data: 2021-06-09 15:13:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > O, a co takiego się _niedawno_ w najmie zmieniło?

    Obiło mi się o uszy, że jak ktoś wynajmuje jedno mieszkanie to może być
    ryczałt, ale jak więcej to US (od niedawna) wymaga opodatkowania według
    skali.
    Ale to tylko obiło mi się.
    P.G.