  • 1. Data: 2024-03-11 20:46:17
    Temat: Przelew natychmiastowy niemożliwy z konta oszczędnościowego?
    Od: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    Czy to normalne, że z konta oszczędnościowego nie da się wykonać
    przelewu natychmiastowego, i jest to powszechnie znany fakt?

    Sytuacja wygląda tak, że mam w pewnych 2 bankach konto oszczędnościowe,
    ale nie mam w nich konta podstawowego/osobistego/RORu. W ostatnią sobotę
    chciałem z jednego z tych kont wykonać przelew natychmiastowy (czego
    akurat stamtąd nigdy nie próbowałem robić, stąd niespodzianka, o której
    za chwilę). Interfejs użytkownika na stronie przelewu pozwala tam na
    wybranie jednej z 3 opcji: "Przelew zwykły", "Express Elixir" i
    "Sorbnet". Na początku mogłem się swobodnie przełączać między nimi, ale
    po wypełnieniu wymaganych pól danymi do przelewu nagle opcje 2 i 3
    wyszarzyły się, pozostawiając mi jedynie możliwość wykonania zwykłego
    przelewu (podjąłem kilka prób, efekt zawsze ten sam). Coś mnie tknęło i
    zalogowałem się na konto oszczędnościowe w drugim banku. Tam z kolei mam
    dostęp tylko do 2 opcji: przelewu zwykłego i przelewu Sorbnet, przelewu
    natychmiastowego nie ma wcale (nic nowego, po prostu dawniej jakoś nie
    zwróciłem na to uwagi). W tym momencie mnie olśniło, że w żadnym z tych
    2 banków nie mam konta osobistego, i że może jest coś na rzeczy. Czy
    zaobserwowany efekt jest normalny, wynika z jakichś ograniczeń
    technicznych, i w każdym banku przelew natychmiastowy jest możliwy tylko
    z konta podstawowego, albo przynajmniej jego wykonanie wymaga posiadania
    takowego?

    Dla mnie to nowość, a wujek Google jakoś milczy na ten temat, więc pytam
    tutaj - wykryłem ciekawy przypadek brzegowy czy "oczywistą oczywistość"?

  • 2. Data: 2024-03-11 21:27:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Mar 2024 20:46:17 +0100, Piotrek wrote:
> [...]
    > wyszarzyły się, pozostawiając mi jedynie możliwość wykonania zwykłego
    > przelewu (podjąłem kilka prób, efekt zawsze ten sam).

    W mbanku można. Przynajmniej tak się wydaje.
    Ale
    -na początku jest tylko zwykły elixir,
    -jak wybiore konto własne, wpisze rachunek odbiorcy i kwotę, to sie
    pojawia Express Elixir do wyboru.

    -ale jak wybiore zdefiniowanego odbiorcę ... to juz nie mogę wybrać
    konta oszczędnosciowego.

> [...]
    >
    > Dla mnie to nowość, a wujek Google jakoś milczy na ten temat, więc pytam
    > tutaj - wykryłem ciekawy przypadek brzegowy czy "oczywistą oczywistość"?

    Chyba jednak zdecydowanie nie taka oczywistosc.
    Rachunek jak rachunek - czemu nie miałoby się dać zrobić szybkiego
    przelewu.

    No chyba, ze nie dodali ceny w cenniku, i czujny program nie pozwoli
    :-)

    J.

  • 3. Data: 2024-03-11 21:46:14
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-03-11 o 21:27, J.F pisze:

    > Chyba jednak zdecydowanie nie taka oczywistosc.
    > Rachunek jak rachunek - czemu nie miałoby się dać zrobić szybkiego
    > przelewu.

    W niektórych bankach jest tak, że jest opcja przelewu
    natychmiastowego w danym rachunku ale "wyszarza się" jak wpiszesz
    odpowiednio dużą kwotę :-) i nie ma natychmiastowo
    a na pewno nie tyle ile chciałeś...

  • 4. Data: 2024-03-11 22:09:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Mar 2024 21:46:14 +0100, cef wrote:

    > W niektórych bankach jest tak, że jest opcja przelewu
    > natychmiastowego w danym rachunku ale "wyszarza się" jak wpiszesz
    > odpowiednio dużą kwotę :-) i nie ma natychmiastowo
    > a na pewno nie tyle ile chciałeś...

    ograniczenie kwoty jedno jest w samym KIR, drugie w banku
    https://www.expresselixir.pl/faq/

    Maksymalną wartość pojedynczego przelewu ustala bank, nie może ona
    jednak przekraczać ustalonego limitu (obecnie jest to 100 000 zł dla
    standardowych przelewów natychmiastowych oraz 250 000 zł dla przelewów
    do organów celno-skarbowych). System nie nakłada ograniczeń co do
    liczby transakcji realizowanych w ciągu doby.

    No i tu ST moze dynamicznie pokazywać i chować :-)

    J.

  • 5. Data: 2024-03-12 00:03:19
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.03.2024 o 20:46, Piotrek pisze:

    > Dla mnie to nowość, a wujek Google jakoś milczy na ten temat, więc pytam
    > tutaj - wykryłem ciekawy przypadek brzegowy czy "oczywistą oczywistość"?

    Banki mają obowiazek utrzymywania rezerw na wypłaty. No i inaczej te
    rezerwy oblicza się dla rachunków obrotowych, a inaczej dla rachunków
    oszczędnościowych. Stąd wyższe oprocentowanie tych oszczędnościowych,
    ale brak możliwości natychmiastowego przelewu - zwłaszcza poza godzinami
    urzędowania banku. Po za tym być może możliwość dokonania przelewu
    natychmiastowego zależy od tego, czy chcesz przelać do tego samego
    banku, czy do innego.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 6. Data: 2024-03-12 15:01:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Mar 2024 00:03:19 +0100, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > oszczędnościowych. Stąd wyższe oprocentowanie tych oszczędnościowych,
    > ale brak możliwości natychmiastowego przelewu - zwłaszcza poza godzinami

    A w mbanku można.

    Nie wiem, czy to jest prawdziwy problem.
    Moze klient przelać na konto zwykłe, a potem szybki przelew - więc co
    to za zabezpieczenie?

    Mogą tez klienci normalne przelewy zlecic, i też zabraknie, choc do
    konca dnia roboczego jeszcze trochę czasu jest. W mbanku troche wiecej
    czasu, bo oni szybko zamykają trzecią sesję.
    Ale o ile wiedzą, ile pieniędzy wyjdzie, to nie wiedzą, ile przyjdzie.

    Chyba po prostu nie ma z tym większego problemu - i tak mają nadmiar
    pieniędzy.

    > Po za tym być może możliwość dokonania przelewu
    > natychmiastowego zależy od tego, czy chcesz przelać do tego samego
    > banku, czy do innego.

    No wiadomo - wewnętrznie bank może sobie przelac kiedy chce.
    Do innego banku to albo Sorbnet - a ten ma limit do 15:00,
    albo ekspres eliksir, albo jeszcze cos innego.

    J.

  • 7. Data: 2024-03-12 18:47:59
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-03-11 o 22:09, J.F pisze:

> [...]
    > liczby transakcji realizowanych w ciągu doby.
    >
    > No i tu ST moze dynamicznie pokazywać i chować :-)

    Mogli by pouczyć o tym konsultantów bankowych,
    bo zarówno ja, jak i córa przed wykonywaniem w tym trybie
    przelewów pytaliśmy czy nie będzie jakichś niespodzianek typu
    "nie da się bo masz zielony telefon" i nikt się nawet nie zająknął
    o limitach czy ograniczeniach a kwoty były wymieniane w rozmowie.

  • 8. Data: 2024-03-13 14:01:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Mar 2024 18:47:59 +0100, cef wrote:

> [...]
    > "nie da się bo masz zielony telefon" i nikt się nawet nie zająknął
    > o limitach czy ograniczeniach a kwoty były wymieniane w rozmowie.

    A były wysokie?
    Może miesciły się w limitach, to nie wspominał o istnieniu limitów :-)

    A poza tym ... sam rozumiesz, że konsultant to koszt, nieuzasadniony,
    więc pewnie mu mało płacą, więc on zmienia pracę ... i jak ma znac
    wszystkie szczegóły banku ...

    J.

  • 9. Data: 2024-03-13 16:58:57
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-03-13 o 14:01, J.F pisze:

    > A były wysokie?
    > Może miesciły się w limitach, to nie wspominał o istnieniu limitów :-)

    No skoro się nie zmieściły, to znaczy, że były za wyskoie.

    > A poza tym ... sam rozumiesz, że konsultant to koszt, nieuzasadniony,
    > więc pewnie mu mało płacą, więc on zmienia pracę ... i jak ma znac
    > wszystkie szczegóły banku ...

    I tak w większosci infolinii jest jakiś Maks czy Sam i żeby dostać sie
    do zwykłego białka
    trzeba się mocno nawysilać. Posadzą sztuczną inteligencję i będzie za
    darmo nawijać...

  • 10. Data: 2024-03-18 19:18:21
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 11.03.2024 o 20:46, Piotrek pisze:
    > Czy to normalne, że z konta oszczędnościowego nie da się wykonać
    > przelewu natychmiastowego, i jest to powszechnie znany fakt?

    Natychmistowo to się przeleje na konto osobiste. Dopiero póżniej można
    zrobić przelew tam gdzie się chce.