  • 1. Data: 2009-02-27 17:25:39
    Temat: Co sie stanie jak wejdziemy do ERMu?
    Od: "Gonzo" <g...@n...net>

    Ostatnio tak sie zastanawiam: co sie stanie z polskimi rezerwami jak
    wejdziemy do ermu? Przeciez NBP nie stac na interwencje przeciwko wiekszym
    spekulantom, wiec bedziemy pozyczac? Jak to bylo w przypadku hiszpanii i
    innych biedniejszych krajow strefy euro?

  • 2. Data: 2009-02-28 11:02:08
    Temat: Re: Co sie stanie jak wejdziemy do ERMu?
    Od: "Duch" <n...@n...com>

    "Gonzo" <g...@n...net> wrote in message news:go97mt$18d$1@news.onet.pl...
> [...]
    > spekulantom, wiec bedziemy pozyczac? Jak to bylo w przypadku hiszpanii i
    > innych biedniejszych krajow strefy euro?

    Nie znam sie na tym, ale podobno to jest wlasnie problem - bedziemy zmuszeni
    do interwencji zeby trzymac kurs. I to bedzie raj spekulacyjny dla
    Goldmanów-Sachsów :)

    Duch

  • 3. Data: 2009-02-28 11:27:55
    Od: SlawcioD <s...@p...onet.pl>

    Duch pisze:

> [...]
    > zmuszeni
    > do interwencji zeby trzymac kurs. I to bedzie raj spekulacyjny dla

    a nasze wejscie do ERM2 nie bedzie tez obligowalo ECB do pomocy nam w
    utrzymniu sie w korytazu kursu walut?

    pozdrawiam
    SlawcioD

  • 4. Data: 2009-02-28 12:56:15
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    Uzytkownik "Gonzo" <g...@n...net> napisal w wiadomosci
> [...]
    > spekulantom, wiec bedziemy pozyczac? Jak to bylo w przypadku hiszpanii i
    > innych biedniejszych krajow strefy euro?

    Rezerwy dewizowe NBP w kwocie 46 mld EUR sa wieksze niz rezerwy brytyjskiego
    BoE.

    Problem bylby byc moze przy obronie górnych widelek na poziomie 3,50, a
    teraz do obrony 4,50-5,00 wystarczaja calkiem niewielkie kwoty - przy tych
    kursach potrzeba o 50% wiecej PLN zeby wykupic rezerwy dewizowe.

    Obecnie w obiegu jest 124 mld PLN gotówki M0 co stanowi równowartosc ok. 27
    mld EUR - kiedys nawet toczyly sie dyskusje o teoretycznej mozliwosci
    jednostronnego wprowadzenia EUR (polowa rezerw wystarczy na wymiane gotówki
    w obiegu a reszta to naleznosci i zobowiazania które wystarczy
    przewalutowac).

    Anatol

  • 5. Data: 2009-02-28 16:24:45
    Od: "Dieter" <d...@a...pl>

    Ja mam inne pytanie. Dlaczego Rudemu i jego bandzie wydaje sie, ze
    wprowadzenie Euro w Polsce spowoduje ogolny dobrobyt i rozwiazanie
    wszystkich naszych problemow?

    Czy Lotwa, obecny bankrut, nie jest w ERMII od maja 2005 r.?

    D.

  • 6. Data: 2009-02-28 16:40:51
    Od: "Endriu" <nmp3(wytnij to)@interia.pl>

    > Obecnie w obiegu jest 124 mld PLN gotówki M0 co stanowi równowartosc ok.
    > 27
    > mld EUR

    Skad masz takie dane, jesli moge zapytac ?.

    Endriu

  • 7. Data: 2009-02-28 16:54:04
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    Użytkownik "Endriu" <nmp3(wytnij to)@interia.pl> napisał w wiadomości

    > Skad masz takie dane, jesli moge zapytac ?.

    http://nbp.pl/statystyka/Pieniezna_i_bankowa/DWN/mia
    rypieniadza_nowe.xls

    rezerwy dewizowe:

    http://nbp.pl/statystyka/DWN/Rez98_2009.xls

    Anatol

  • 8. Data: 2009-02-28 16:58:42
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    SlawcioD <s...@p...onet.pl> pisze:

    > a nasze wejscie do ERM2 nie bedzie tez obligowalo ECB do pomocy nam w
    > utrzymniu sie w korytazu kursu walut?

    A jakiej skali "pomoc" będzie niby "prawnie egzekwowalna"? :-)

    "Gwarancje" wspólnej obrony w traktacie NATO też są sformułowane tak że
    jakby *USA* bardzo by się chciało wyłgać to by mogło.

    --
    Andrzej Adam Filip : Twoje pieniądze. Twoje ryzyko. Twój zysk *albo* strata.
    Co zaszkodziło, to nauczyło.

  • 9. Data: 2009-02-28 17:11:32
    Od: Aleksander Prokop <A...@N...poczta.oUSUNnet.eu>

    Anatol pisze:

    > Użytkownik "Endriu" <nmp3(wytnij to)@interia.pl> napisał w wiadomości

    > http://nbp.pl/statystyka/Pieniezna_i_bankowa/DWN/mia
    rypieniadza_nowe.xls

    Podoba mi sie ten pomysl jednostronnego wejścia do euro. Mysle,
    ze wystarczylo by zrobic referendum i już. Całośc operacji
    jakies 3-5 miesięcy.

  • 10. Data: 2009-02-28 17:18:33
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    Aleksander Prokop <A...@N...poczta.oUSUNnet.eu> pisze:

    rypieniadza_nowe.xls

    > Podoba mi sie ten pomysl jednostronnego wejścia do euro. Mysle,
    > ze wystarczylo by zrobic referendum i już. Całośc operacji
    > jakies 3-5 miesięcy.

    Było analizowane w przypadku Islandii - traci się prawo do miejsca w
    "radzie zrządzającej EUR". W przypadku Polski mogłaby być to utrata
    *na bardzo długo*. Po za tym istniałoby by ryzyko że daliby Polsce
    w jakiś dodatkowy sposób "po łapach" za olanie "standardowej ścieżki".

    --
    Andrzej Adam Filip : Twoje pieniądze. Twoje ryzyko. Twój zysk *albo* strata.
    Ja się boję Pana Boga i mojej żony czasami.