Finanse domowe powodem kłótni Polaków
2012-05-22 11:46
Przeczytaj także: Finanse gospodarstw domowych w II kw. 2012
Wśród 11 krajów nasza wiedza znalazła się na siódmej pozycji
Jeśli chodzi o wiedzę na tematy finansowe, wypadamy nieznacznie poniżej średniej. W gronie 11 krajów Polska znalazła się na siódmym miejscu, po Turcji, Włoszech, Luksemburgu, Belgii, Holandii i Francji. Słabiej od nas odpowiadali na pięciopunktowy test (pytania na dole tekstu): Brytyjczycy, Austriacy, Hiszpanie i Niemcy. Średnio na pięć pytań udawało się udzielić 2,75 poprawnej odpowiedzi, w Polsce było to niewiele ponad 2,7. Generalnie poziom orientacji finansowej jest mocno zbliżony, bez względu na kraj pochodzenia ankietowanych.
Nie przeszkadza to jednak Polakom w postrzeganiu swojej wiedzy na tematy finansowe jako lepszej od tej, którą mają inni. W Polsce ok. 40 proc. ankietowanych uważa, że wie więcej niż reszta, taka sama grupa uznaje, że wie tyle samo co inni, a co piąty mówi, że wie mniej. Tymczasem podobny rozkład odpowiedzi, gdzie tak duża część osób jest przekonana, że ma lepszą wiedzę o finansach od swoich rodaków, można spotkać jeszcze tylko w Wielkiej Brytanii i Turcji. W pozostałych krajach najwięcej ankietowanych uważa, że wie tyle samo co reszta. Najwyraźniej lubimy dobrze wypadać w badaniach, bo na kolejne pytanie: „Czy otrzymałeś wiedzę o finansach?”, aż 80 proc. przyznaje, że tak. W innych państwach takich odpowiedzi udzieliło maksymalnie 70 proc. badanych.
Polak nie lubi wertować bankowych wyciągów
Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że wiedzę finansową mieć warto. Potwierdziły to badania, pokazując, że za kompetencjami podąża lepsza kontrola wydatków i finansów domowych. Im więcej badany udziela dobrych odpowiedzi na pytania z testu, tym skrupulatniej analizuje wyciągi z kont i kart płatniczych i z większą świadomością zarządza domowym budżetem. W porównaniu z mieszkańcami innych krajów Polacy przywiązują jednak małą wagę do rzetelnego, systematycznego analizowania wyciągów z kont i kart – robi to jedynie ok. 40 proc. ankietowanych. Szczególnie niekorzystnie wyróżniają się tu panowie, wśród których odsetek ten jest jeszcze niższy. Tymczasem we Włoszech finansowe wydruki wertuje ok. 80 proc. ankietowanych, a we Francji, Austrii, Turcji czy Wielkiej Brytanii grubo ponad 60 proc. Niewykluczone, że wynika to z dużego zaufania Polaków do instytucji finansowych. Potwierdzałby to w pewnym stopniu fakt, że w kraju nad Wisłą jest najwięcej osób niezmieniających raz wybranych produktów finansowych. Powód? Polacy lubią trzymać się jednego banku. Takiej odpowiedzi udzieliło u nas sześć na dziesięć ankietowanych osób. Tuż za nami są Włosi, Luksemburczycy i Austriacy, a na przeciwnym biegunie Brytyjczycy, gdzie w myśl takiej zasady działa jedynie co trzeci badany.
Media głównym źródłem wiedzy o finansach
Ankieta ING pokazała, że w Polsce w kształtowaniu świadomości finansowej wyjątkową rolę pełnią media i internet. Ponad połowa rodaków (53 proc.) sięga do gazet, loguje się do sieci czy też ogląda programy telewizyjne z myślą, aby zwiększyć swoją wiedzę finansową. W Niemczech, Holandii czy Wielkiej Brytanii podobnych wskazań udzieliło jedynie ok. 20 proc. ankietowanych.
oprac. : Halina Kochalska / Open Finance
Przeczytaj także
-
Jak recesja wpływa na sytuację finansową Polaków?
-
Popyt na kredyt konsumpcyjny wzrośnie?
-
ZPF: skłonność do wydatków rośnie, popyt na kredyty niski
-
ZPF: Polacy ograniczają zakupy, popyt na kredyty spada
-
Barometr Consumer Finance o 11 pkt w dół. A będzie jeszcze gorzej
-
Polacy chcą zwiększyć wydatki
-
Finanse gospodarstw domowych w III kw. 2019
-
Naszym problemem nie jest zadłużenie, ale ceny żywności
-
Finanse gospodarstw domowych w II kw. 2019
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)