eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › IPO - Pierwsza Oferta Publiczna

IPO - Pierwsza Oferta Publiczna

2009-10-11 00:55

Przeczytaj także: Rynek IPO wyjdzie ze stagnacji?


WSPARCIE MERYTORYCZNE I WZROST STANDARDÓW BIZNESOWYCH

Upublicznienie spółki i emisja nowych akcji to proces, który w przeciwieństwie do pozyskania inwestora w postaci funduszu PE, nie wiąże się z bezpośrednim wsparciem spółki w zakresie strategicznym i operacyjnym przez potencjalnych inwestorów nabywających akcje podczas subskrypcji. Wsparcie to bywa jedynie realizowane poprzez niezależnych członków rady nadzorczej lub w przypadku zgromadzenia przez inwestorów giełdowych znaczącego pakietu akcji, poprzez ich przedstawiciela w radzie nadzorczej.

Proces ten związany jest jednak ze znaczącym wzrostem standardów biznesowych, głównie w zakresie raportowania i komunikacji z rynkiem i inwestorami. Związane jest to głównie z koniecznością okresowego raportowania na potrzeby rynku kapitałowego oraz z utrzymywaniem dobrych relacji inwestorskich, które odgrywają istotną rolę w procesie wyceny spółki przez inwestorów. Konieczność spotykania się z inwestorami oraz odpowiadania na ich pytania jest również związana z koniecznością posiadania bardziej rozbudowanych systemów analitycznych oraz stałym aktualizowaniem prognoz krótko i średniookresowych, co przekłada się na trafność podejmowanych decyzji przez zarząd. Wpływa to również na wyniki ekonomiczne osiągane przez podmiot.

Niestety konieczność stałego rozlicznia się z osiąganych wyników z rynkiem, wpływa także na skrócenie horyzontu w zakresie strategii spółki, co może zaowocować przedkładaniem przez zarząd krótkoterminowych zysków nad pozycję konkurencyjną spółki w okresie średnio i długoterminowym. Jest to częsta sytuacja, umocowana ponadto w wielu przypadkach przez nie do końca dopracowane plany motywacyjne, które determinują zarząd do wykazywania zysków w określonych momentach lub doprowadzania do wzrostu lub spadku kursu akcji na potrzeby posiadanych opcji menagerskich. Mając na uwadze powyższe czynniki należy jednak stwierdzić, że wzrost standardów i transparentności podmiotu wpływa korzystnie na jego odbiór oraz poziom wyceny jaką są w stanie zaakceptować inwestorzy. Często jednak ta transparentność znacząco pogarsza pozycję konkurencyjną podmiotu względem jego konkurentów rynkowych oraz odbiorców, co jest związane między innymi z koniecznością ujawnienia poziomu marż jakie generuje dany podmiot.

ROZWÓJ KONTAKTÓW BIZNESOWYCH I WZROST ZAUFANIA DO PODMIOTU

W przypadku procesu upublicznienia spółki następuje znaczący wzrost poziomu zaufania do podmiotu, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji. Ten wzrost zaufania objawia się z jednej strony polepszeniem wizerunku spółki w oczach kontrahentów oraz potencjalnych kontrahentów podmiotu. Skutkiem tego jest wzrost zaufania dostawców, mogący wpłynąć zarówno na polepszenie warunków kontraktacyjnych, jak również możliwość rozwoju nowych kontaktów biznesowych z dotychczas niedostępnymi podmiotami. Możemy tu również mówić o zmianie odbioru spółki przez jej odbiorców, a także znaczącym wzroście rozpoznawalności marki, co zwykle owocuje zwiększeniem portfela zamówień oraz ułatwia dotarcie do nowych grup odbiorców.

Wzrost rozpoznawalności marki, połączony z jej bardziej pozytywnym odbiorem, owocuje również często poprawą generowanych marż, co przekłada się na wyniki podmiotu. Polepszeniu ulegają również relacje z dostarczycielami finansowania dłużnego, dla których znacząco spada ryzyko finansowania podmiotu. Wpływa to zarówno na ilość dostępnego dla podmiotu kapitału, jak również na koszty pozyskanego kapitału. Zmiany wizerunkowe wpływają również w połączeniu z wzrostem dostępnych zasobów, na możliwości podmiotu w aspekcie przyciągania do siebie bardziej wykwalifikowanej kadry wyższego szczebla, co ma również niebagatelne znaczenie dla potencjału rozwojowego podmiotu i osiąganych wyników. Należy zatem stwierdzić, że status spółki publicznej znacząco oddziałuje na jakość relacji podmiotu, zarówno na obszarze wewnętrznym organizacji, jak i z jej kontrahentami zewnętrznymi.

poprzednia  

1 ... 4 5 6

następna

oprac. : Jakub Kocjan / ATF Consulting ATF Consulting

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: