eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Rynek doradztwa finansowego rośnie

Rynek doradztwa finansowego rośnie

2008-07-02 11:48

Przeczytaj także: Doradcy i pośrednicy finansowi, czyli zwykli sprzedawcy?


Polski rynek doradztwa nie jest regulowany. Aby świadczyć usługi doradcze wystarczy otworzyć działalność gospodarczą. Nie ma też ograniczeń w dostępie do zawodu doradcy. Największe firmy, którym zależy na najwyższym standardzie świadczonych usług, certyfikują swoich doradców przy współudziale zewnętrznych podmiotów. Poza tym, licencji nadzoru wymaga sprzedaż niektórych produktów, np. funduszy inwestycyjnych. Ewentualne wprowadzenie licencji czy to dla osób czy firm doradczych – co sygnalizowała Komisja Nadzoru Finansowego - prawdopodobnie zmusiłoby część najmniejszych podmiotów do rezygnacji z prowadzonej działalności.

Budowanie zaufania

Celem działania doradcy finansowego powinno być budowanie długoterminowych więzi z klientami. Niezbędne jest do tego zdobycie zaufania klienta, na co zwykle pracuje się latami. Nie wszystkie firmy doradcze wychodzą jednak z takiego założenia. Czasami można odnieść wrażanie, iż celem niektórych podmiotów jest po prostu sfinalizowania jednej transakcji po skuszeniu klienta np. atrakcyjnym „gadżetem’.

Usługi doradcze są szczególnie ważne dla osób, które po raz pierwszy chcą skorzystać z danego produktu, np. kredytu mieszkaniowego. Pionierzy nie znają zwykle procedur aplikacyjnych oraz cech danej grupy usług bankowych.

Nieco inaczej jest w przypadku produktów inwestycyjnych. Do podjęcia decyzji nie wystarczy bowiem sama znajomość produktu, konieczna jest też usystematyzowana wiedza o tym, jakie są tendencje w poszczególnych segmentach rynku finansowego, czyli na rynku akcji, walut czy surowców.
Badania wskazują, że profesjonalne doradztwo w wielu krajach jest najistotniejszą cechą oferty, ważniejszą np. od ceny produktu. Z takiego założenia wychodzą np. Szwedzi, Hiszpanie i Francuzi. Takie podejście to bardzo dobra perspektywa dla rozwoju rynku pośrednictwa finansowego.

Konkurencyjny internet?

Powstaje pytanie, w jakim stopniu konkurencyjne dla doradców są nowoczesne kanały dystrybucji, przede wszystkim internet, który oferuje coraz lepsze narzędzia służące do porównywania ofert produktów finansowych. Obecnie w Europie kilka procent kredytów hipotecznych udzielanych jest przez kanały nowoczesne. Oczekuje się, że do 2010 roku ich udział przekroczy 10%, a do 2020 przekroczy 20%. Z internetu korzystają jednak przede wszystkim osoby mające już pewną wiedzę o danym typie produktów oraz takie, które już po raz kolejny dokonują transakcji, a zatem znają proces aplikacyjny. Kwestią dyskusyjną jest czas – czy z internetu korzystają osoby, które mają czas na to, aby samodzielnie studiować dostępne tam oferty, czy też wprost przeciwnie – osoby zapracowane, które nie mają czasu na wizytę w placówce doradcy. Wydaje się, że mimo rozwoju kanałów nowoczesnych, większość klientów korzystających z produktów finansowych będzie potrzebowała przynajmniej raz na jakiś czas, kontaktu z „żywym” doradcą.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: