eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Produkty bankowe dla studentów

Produkty bankowe dla studentów

2007-11-09 12:27

Produkty bankowe dla studentów

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Mimo, że niemal każdy z banków ma w swojej ofercie pakiet usług dla studentów i młodzieży, to walka o ten segment rynku nie ustaje. Początek roku akademickiego tradycyjnie już jest chwilą, w której o względy żaków zaciekle konkurują mniejsze i większe instytucje bankowe. Orężem staje się ostatnio nie tylko oferta produktowa, ale również sposób komunikacji z rynkiem. Ekspert Bankier.pl analizuje, co zmienia się w gamie bankowych produktów dla studentów i podejściu do kontaktu z tym specyficznym typem klienta?

Przeczytaj także: Konta studenckie: co oferują banki?

Atrakcyjny klient

Młodzi, bez dochodów, bez majątku – co tak atrakcyjnego jest w tym segmencie rynku można by zapytać? Przez wiele lat studenci byli traktowani jak gorszy typ klienta. Owszem – wiele banków przygotowywało specjalną ofertę dla akademickiej braci, ale często ograniczała się ona do podstawowych produktów. Najczęściej był to tandem – ROR i karta płatnicza, zwykle płaska, debetowa, o podstawowej funkcjonalności. Ta, podobno szyta na miarę, oferta w zasadzie różniła się od „normalnych” kont osobistych tylko mniejszym zestawem usług dodatkowych i obniżonymi opłatami. Zwykle student nie mógł liczyć na linię kredytową w ROR czy kartę kredytową – brak udokumentowanych dochodów stanowił nieprzekraczalną barierę.

Z czasem podejście banków do żaków zaczęło się zmieniać. Zabieganie o tę klientelę ma swoje ważne, marketingowe uzasadnienie. Studencki ROR jest dobrym sposobem na akwizycję nowych klientów, nawet jeśli produkt ten musi być subsydiowany lub przynosi tylko marginalny przychód. Banki mają nadzieję, że po kilku latach studiów wchodzący w dorosłe życie absolwent pozostanie lojalnym klientem, ale obsługiwanym już na standardowych warunkach. Wiele instytucji automatycznie przekształca akademickie konta w podstawowe ROR-y w momencie, gdy klient traci przywileje studenckiego stanu. Liczyć tu można nie tylko na lojalność – „lepka” natura usług bankowych powoduje, że korzystając z rachunku sami tworzymy sobie bariery wyjścia. Zmiana numeru rachunku (u pracodawcy, w urzędzie skarbowym itd.), ponowne przygotowanie stałych zleceń, konieczność zwrotu karty płatniczej, być może również spłaty zadłużenia – te drobne utrudnienia powodują, że z łatwością stajemy się klientem „przez zasiedzenie”. W przypadku studenckich kont jest to tym prostsze, że granica pomiędzy żakowskim życiem a dorosłością mocno już się zatarła – wielu studentów ostatnich lat pracuje i prowadzi samodzielne gospodarstwa domowe, a więc bankowy rachunek jest istotnym elementem ich osobistych finansów.

Dzisiejsi posiadacze studenckich kont w przyszłości będą, przynajmniej w części, dobrze zarabiającymi specjalistami. Warto zatem już teraz przywiązać ich do siebie – ROR jest tylko pierwszym krokiem. Będzie to tym łatwiejsze, im bardziej satysfakcjonujący będzie ten pierwszy kontakt. Zadowolony właściciel akademickiego konta będzie bardziej skłonny skorzystać z innych usług banku – szukając kredytu hipotecznego czy sposobu na ulokowanie oszczędności, swój wzrok skieruje w pierwszej kolejności na ofertę „swojego” banku. A krzyżowa sprzedaż to coś, co banki lubią najbardziej...

 

1 2 ... 4

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: