eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Usługi finansowe tylko dla kobiet

Usługi finansowe tylko dla kobiet

2007-10-22 11:59

"Czemu słuchać porad finansowych z Marsa, skoro jesteś z Wenus?" - takim sloganem specjaliści od marketingu starają się dotrzeć do kobiet zainteresowanych pomnażaniem własnych oszczędności.

Przeczytaj także: Produkty finansowe dla kobiet

Największe banki na całym świecie otwierają oddziały dostosowane do potrzeb pań, tworzą dla nich specjalne karty kredytowe, ubezpieczenia czy nawet fundusze inwestycyjne. O tym, że kobiety znacznie częściej niż płeć brzydka korzystają z prawej półkuli mózgowej nie trzeba nikogo przekonywać, ale czy ma to jakiekolwiek przełożenie na sposób wydawania pieniędzy? Firmy przeznaczają całkiem niemałe pieniądze na badania preferencji pań, również w zakresie usług finansowych. Po co to wszystko zapytają zapewne polscy bankierzy, jeśli do tej pory w większości standardowe produkty cieszą się jednakowym zainteresowaniem obu płci? Szersze spojrzenie na dane demograficzne czy zmiany zachodzące w stylu życia zdają się sugerować, że mamy do czynienia z narodzinami nowego trendu – odpowiedź na pytanie "Czego pragną kobiety?" częściej zadawać sobie będą nie tylko panowie zabiegający o ich względy, ale także firmy, które zdają sobie sprawę z potencjału nowej niszy rynkowej.

Zanim zajrzymy do kobiecego portfela sprawdźmy co skłoniło gigantów światowych finansów do tworzenia od podstaw nowych marek oferujących usługi wyłącznie dla pań. Marketingowcy mówią często, że są kłamstewka, kłamstwa i statystyka, ale odstawmy żarty na bok i prześledźmy co mówią, liczby (dane dotyczą w większości rynku amerykańskiego i Europy Zachodniej).
  • Panie żyją dłużej: przeciętna długość życia kobiet wynosi 83 lat wobec 73 lat dla mężczyzn.
  • Połowa kobiet w wieku powyżej 65 lat przeżyje swoich mężów o ok. 15 lat.
  • Do roku 2010 ponad połowa kapitału w USA będzie należała do kobiet.
  • Przeciętna kobieta w wieku produkcyjnym poświęca ponad 10 lat na opiekę nad rodziną (urlopy macierzyńskie, trudności ze znalezieniem pracy spowodowane ciążą, itp.) podczas gdy mężczyzna przeznacza na ten sam cel tylko 16 miesięcy.
  • Kobiety kupują lub decydują o zakupie 80 proc. sprzętu AGD, ok. 70 proc. leków bez recepty i większości dóbr konsumpcyjnych.

Panom dziękujemy

Pomysł banku dla kobiet wbrew pozorom nie jest nowy i nie dotyczy wyłącznie najzamożniejszych krajów – w Pakistanie od 1989 roku działa tego typu instytucja. Kilka miesięcy temu w Kenii Equity Bank otworzył pierwszą placówkę dla pań i pozyskał z programów ONZ ponad 75 milionów dolarów na rozwój.

Bank Mujer Banorte, pionier "bankowości na obcasach" w Meksyku oferuje np. ubezpieczenia na wypadek chorób kobiecych, ale to jeszcze nic w porównaniu z Indiami. Czołowy gracz z azjatyckich rynków finansowych – Standard Charted, bank z ponad 150 letnimi tradycjami, otworzył w Kalkucie oddział, w którym wszystkie posady od kadry zarządzającej po ochroniarzy (czy raczej ochroniarki), objęły kobiety. Takie posunięcie ma zachęcić żeńską klientelę do częstszych wizyt w banku i jest odpowiedzią na bariery w komunikacji z męskim personelem, jakie kobiety napotykały często w tradycyjnych placówkach. W poczekalni panie znajdą specjalne materiały szkoleniowe z zakresu planowania finansów czy inwestycji. Pomysł najwyraźniej się przyjął, gdyż bank zapowiada wprowadzanie marki do innych indyjskich miast. Panowie wprawdzie nie będą wyrzucani za drzwi, ale wizyty w celach niekoniecznie finansowych nie wchodzą w grę.

 

1 2

następna

oprac. : Open Finance Open Finance

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: