2022-06-21 11:06
Przeczytaj także: Transport ma prawie 2,2 mld zł zaległości
fot. mat. prasowe
Odsetek firm z należnościami przeterminowanymi o ponad 60 dni
Z cyklicznej ankiety wśród 500 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wynika, że 30 proc. miało w ostatnich 6 miesiącach klientów opóźniających przez ponad 60 dni rozliczenia za otrzymany towar czy usługi.
Warto zaznaczyć, że z uwagi na uwzględnianie co najmniej 30 dniowych opóźnień w spłacie, są to dane jeszcze sprzed wybuchu wojny w Ukrainie, która jak już wiadomo dobitnie daje się we znaki firmom przewozowym. Po dwóch miesiącach konfliktu 18 proc. biznesów transportowych mówiło, że odczuwa negatywne skutki tej wyjątkowej sytuacji. A wojna trwa. Konflikt szczególnie pogarsza położenie firm transportowych związanych z rynkiem wschodnim, ale wszystkim szkodzi utrata kierowców z Ukrainy i galopujący wzrost cen paliw. Do tego doszły jeszcze kolejne przepisy unijnego Pakietu Mobilności, które od lutego zobowiązują m.in. do innego podejścia do wynagrodzeń kierowców – zwraca uwagę Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor prowadzącego rejestr dłużników konsumentów i firm.
W rezultacie, obserwujemy skok średniego długu firm transportu pasażerskiego z 37 tys. zł do niemal 72 tys. zł. Fatalnie zaczął też ten rok śródlądowy transport pasażerski, który zwiększył zaległości z niecałego 1 mln zł do prawie 46 mln zł. Kłopoty, przynajmniej kilku podmiotów są tu bardzo poważne, bo średnia zaległość wypada w milionach złotych – 2,9 mln zł. Najwięcej nowych dłużników, prawie 2,2 tys. przybyło jednak w transporcie drogowym towarów. Na koniec I kw. kłopoty z płatnościami wobec dostawców i firm finansowych miało 25,6 tys. podmiotów. Wartość zaległości drogowego transportu towarów przekroczyła 1,72 mld zł i była wyższa o ponad 90 mln zł niż na koniec 2021 r. Zaległości transportu rosną, choć same firmy transportowe nie zaczęły jeszcze skarżyć się na większe problemy z pozyskiwaniem należności – zauważa Sławomir Grzelczak.
Firmy nie są już tak chętne, jak kiedyś do sprzedaży z odroczonym terminem płatności, a jeśli jest to konieczne, z większą uwagą przyglądają się zleceniodawcom. Chętniej sięgają po wsparcie profesjonalistów pomagających odzyskiwać należności. Część klientów zaczęła się też zachowywać bardziej odpowiedzialnie wobec dostawców ze względu na problemy z łańcuchami dostaw. W rezultacie już piąty kwartał w sektorze MŚP utrzymuje się stosunkowo niski jak na nasze warunki – ok. 30 proc. odsetek firm, którym zleceniodawcy nie płacą przez dwa miesiące od wyznaczonego terminu – wskazuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.Dodaje, że sytuacja jest dynamiczna i że wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja oraz obawy o spowolnienie gospodarcze będą wpływały na utrzymanie dotychczasowych postaw. W takich okolicznościach jednak może się pogarszać położenie przedsiębiorstw, które nie robią nic, by zapobiec opóźnieniom w spływie należności.
fot. mat. prasowe
Kwota zadłużenia i liczba dłużników w województwach
Jak wynika z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK, najwyższe kwoty zaległości mają firmy transportowe działające na Mazowszu, Śląsku i w Wielkopolsce.
oprac. : eGospodarka.pl
Firmy usługowe mają duże problemy z regulowaniem zobowiązań
Firmy transportowe z rekordowym zadłużeniem
Firmy transportowe zadłużone, ale nie przez wirusa
Firmy transportowe: obroty niższe o nawet 40%, jest światło w tunelu?
Firmy transportowe w długach. Rekordzista ma oddać 24,5 mln zł
Zatory płatnicze blokują polski transport
Polski transport hamuje przez długi i przepisy
Które sektory z największym wzrostem zaległości na początku roku?
Producenci żywności zadłużeni, ale nie przez pandemię
Witam, Mam pytanie jak wystawiać faktury za transport materiałów sypkich. Na zleceniu (umowie) wpis jest że cena jest "za fracht przy ...
Chciałabym zapytać, jaki kurs euro należy zastosować wystawiając fakturę dla polskiego kontrahenta (chodzi mi o przeliczenie frachtu na ...
Facility Management - usługa XXI wieku REKLAMA
Zbycie udziałów w spółce z o.o. - wynagrodzenie wspólnika a podatek VAT
Stagflacja niestraszna nieruchomościom
myPhone Tango LTE już dostępny
Logistyka e-commerce pod presją
Likwidacja spółki handlowej krok po kroku
5 wskazówek jak zachować prywatność w sieci