2019-10-17 09:20
Jak wdrożyć PPK w firmie? © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: PPK 4x lepsze niż oszczędzanie gotówki
Nastała istotna przebudowa systemu emerytalnego. Mowa tu o ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, na mocy której od 1 lipca br. pracodawcy rozpoczęli wdrażanie PPK w ramach swoich organizacji. W pierwszej kolejności zabrały się za to firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. Ich doświadczenia we wdrażaniu PPK mogą stać się istotną wskazówką dla sektora MŚP.- Nationale-Nederlanden ma o tyle komfortową sytuację, że wdrożenie PPK zna z obu stron. Jesteśmy pracodawcą 250+, a jednocześnie instytucją finansową oferującą usługi przedsiębiorcom. Dlatego możemy z praktycznej strony opowiedzieć, jak wdrażać PPK w firmie – mówi Małgorzata Madej, kierownik działu ofertowania i zarządzania portfelem PPK w Nationale-Nederlanden. – Umowę o zarządzanie Pracowniczymi Planami Kapitałowymi zawarło z nami już ponad 300 instytucji – stąd wiemy, że firmy są na różnych etapach przygotowania i wdrażania PPK. Nasze własne doświadczenia są natomiast na tyle uniwersalne, że każdy może z nich skorzystać – dodaje.
- Nie znaliśmy dokładnych danych, niezbędnych do wdrożenia PPK, dlatego na samym początku upewniliśmy się, czy procesy obsługujące zawieranie umów i płatności są prowadzone prawidłowo. Oszacowanie poziomu kosztów programu, założenie poziomu partycypacji, a także oszacowanie wartości wpłat podstawowych umożliwiło nam podjęcie decyzji o realnej dacie przystąpienia do programu – wskazuje Madej.
- W zależności od struktury i branży zakładu inne środki przekazu będą najlepsze. W naszej firmie zbudowaliśmy taki wachlarz opcji, z których każdy wybierze coś dla siebie. Były to m.in.: materiały drukowane, elektroniczne, mailingi, filmiki, quizy online, spotkania i szkolenia bezpośrednie, jak i w formie elektronicznej. Dzięki dobrze zaplanowanej komunikacji po miesiącu działania programu nie mieliśmy w ogóle korekt list płac, co oznacza, że pracownicy byli naprawdę dobrze poinformowani i decyzję o uczestnictwie podjęli świadomie – dodaje Joanna Dobies, kierownik ds. polityki personalnej w Nationale-Nederlanden.
– Wszelkie działania można przeprowadzić drogą elektroniczną. Do zawarcia umowy o zarządzanie nie są wymagane podpisy kwalifikowane, skanowanie ani drukowanie dokumentów. Taki schemat działania proponujemy też naszym klientom jako instytucja finansowa. Wybierając operatora PPK warto też sprawdzić, czy oferuje on kompleksowe wsparcie na każdym etapie wdrożenia programu – mówi Małgorzata Madej.
– Opracowaliśmy harmonogram obsługi powdrożeniowej na każdy kolejny miesiąc. Uwzględnia on nowe i stałe elementy, takie jak przekazywanie wpłat do instytucji finansowej, czy zgłaszanie rezygnacji pracowników w ciągu 7 dni od ich wpłynięcia – dodaje Joanna Dobies. – Od samego początku widzimy, jak wielkie to ułatwienie, dlatego polecamy taką praktykę każdemu przedsiębiorcy.
oprac. : eGospodarka.pl
Nie wiesz czy zostać w PPK? Oto 5 argumentów na "tak"
2/3 Polaków nie wie, czy skorzysta z PPK
Małe i średnie przedsiębiorstwa niegotowe na PPK?
92% firm z minimalną wersją PPK
10 pytań o (nie tylko) rezygnację z PPK
Co było inspiracją do stworzenia PPK?
PPK. Co powinien wiedzieć każdy pracodawca?
PPK coraz mniej tajemnicze
Zastanawiasz się nad PPK? Oto 5 argumentów, które mogą cię przekonać
Jakie macie pomysły na oszczędzanie na emeryturę? Ja zastanawiam się nad skorzystaniem z III filaru lub odkładaniem na koncie ...
Czy należy mi się zwrot składek emerytalnych po zmarłym mężu?
GUS: koniunktura gospodarcza na minusie, wciąż najgorzej w gastronomii
Wycena nieruchomości bez podatku VAT?
Przekształcenie spółki komandytowej w jawną a uniknięcie podatku CIT
Budownictwo mieszkaniowe: 222 tys. mieszkań oddanych w 2020 roku
GUS: ceny produkcji w grudniu 2020 bez zmian
9 na 10 Polaków rozważa zmianę pracy. Jakie powody i motywacje?
Nowe mieszkania: deweloperzy nie spiszą 2020 roku na straty?