  • 1. Data: 2014-12-19 00:30:14
    Temat: zgody marketingowe
    Od: janek z pola <a...@e...pl>

    Witam,

    trafiłem na umowę w polskim banku (no takim co działa na terytorium RP),
    gdzie można powiedzieć że elementem umowy jest oświadczenie o zgodzie na
    przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych. Tak w zasadzie to
    nie jest to ściśle w treści umowy, ale jest w takim dodatkowym oświadczeniu
    klienta, które bank wymaga. Na tym oświadczeniu są między innymi dane
    osobowe klienta.

    Zgoda jest 3-częściowa:

    a) bank odnośnie swoich usług i produktów: za pomocą środków komunikacji
    elektronicznej - informacji handlowej (ustawa 18 lipca 2002), za pomocą
    telefonu lub poczty elektronicznej - propozycji zawierania umów (ustawa 2
    marca 2000)

    b) podmioty powiązane kapitałowo z bankiem i współpracujących z bankiem -
    zgoda dotyczy udostępnienia danych do celów marketingowych i przetwarzanie
    ich w celach marketingowych

    c) podmioty powiązane kapitałowo z bankiem i współpracujących z bankiem -
    zgoda jak w punkcie a) (w sensie że te same 2 opcje)

    Bank udostępnia listę do punktów b) i c) i są w niej różne przedsiębiorstwa
    z okolic finansowych - firmy ubezpieczeniowe, etc.

    Problem mój jest taki, że otrzymałem od tego banku propozycję zawarcia
    umowy. Propozycja przyszła jako SMS i to jest jasne, że łapie się na punkt
    pierwszy powyżej. Propozycja przyszła jednak również pocztą zwykłą. No i tu
    jest problem.

    List pocztowy został do mnie zaadresowany (pełne dane), nie ma w nim niczego
    użytecznego (np. wyciągu, etc) - czyli w tym liście jest tylko i wyłącznie
    propozycja zawarcia umowy i informacja handlowa. Na kopercie jak również w
    środku jest jasna informacja, że nadawcą korespondencji jest bank (a nie np.
    jakaś agencja reklamowa w jego imieniu).

    Zastanawiam się czy wobec tego że w opisanej 3-częściowej zgodzie nie ma
    słowa o korespondencji tradycyjnej, to czy oznacza to że zgoda na taką
    korespondecję nie została wyrażona?

    W kwestii tych zgód które wypisałem, to nie wyraziłem tych zgód. Tzn.
    dokładniej to na tym pisemnym oświadczeniu mam zaznaczone rubryczki "nie
    wyrażam zgody".

    Zatem co z tym listem zwykłym? Podpada pod te zgody? Czy nie podpada i
    oznacza to, że zgody nie było? Czy może nie podpada ale oznacza to, że
    domyślnie jednak zgoda była?

    --
    Wysłane z pola.

  • 2. Data: 2014-12-19 10:11:59
    Temat: Re: zgody marketingowe
    Od: janek z pola <a...@e...pl>

    janek z pola wrote:

    > Zatem co z tym listem zwykłym? Podpada pod te zgody? Czy nie podpada i
    > oznacza to, że zgody nie było? Czy może nie podpada ale oznacza to, że
    > domyślnie jednak zgoda była?

    Znalazłem opis na stronie GIODO taką informację:

    http://www.giodo.gov.pl/1520008/id_art/3511/j/pl/

    Wynika z niej, że marketing bezpośredni własnych produktów lub usług nie
    wymaga zgody. Tzn. z samego faktu że bank zna moje dane osobowe wynika, że
    może taki marketing robić.

    Czy opisany na stronie GIODO przypadek dotyczy wysyłki tego listu?

    --
    Wysłane z pola.

  • 3. Data: 2014-12-19 13:55:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janek z pola" napisał w wiadomości
    janek z pola wrote:
> [...]

    Tu nie chodzi o list, tu chodzi o to, ze ktos przetwarzal bazy danych
    w celu wyciagniecia danych do tego listu.
    Przetwarzanie baz zawierajacych dane osobowe w celu wyciagniecia
    numeru telefonu, to ten sam przypadek.

> [...]
    >wynika, że
    >może taki marketing robić.
    >Czy opisany na stronie GIODO przypadek dotyczy wysyłki tego listu?

    Niby tak, ale cos mi sie tu wydaje ze to jakies naduzycie.

    "jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów
    realizowanych przez administratorów danych
    albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności
    osoby, której dane dotyczą."

    I ten niezbedny, prawnie usprawiedliwiony cel, to ma byc przyslanie
    informacji o kredycie na 30% ?

    No ale ja nie jestem GIODO :-(

    Raczej bym przeczytal:

    1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o
    usunięcie dotyczących jej danych;

    3) jest to konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane
    dotyczą, jest jej stroną lub gdy jest to niezbędne do

    podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie osoby, której dane
    dotyczą;

    Wiec wszystko zwiazane z prowadzeniem konta mozna zrobic, a marketing
    to patrz pkt 1.

  • 4. Data: 2014-12-19 15:01:57
    Od: Miroo <m...@R...o2.pl>

    W dniu 2014-12-19 o 00:30, janek z pola pisze:
> [...]
    > nie jest to ściśle w treści umowy, ale jest w takim dodatkowym oświadczeniu
    > klienta, które bank wymaga. Na tym oświadczeniu są między innymi dane
    [..]

    Jak mnie podstawili taką umowę to przekreśliłem cały akapit i podpisałem.
    Panienka się wściekła, powiedziała, że nie wolno przekreślać i że musi
    wydrukować całą umowę w wersji bez zgody na przetwarzanie w celach
    marketingowych. A mogła spytać przed drukowaniem :)