  • 1. Data: 2022-12-29 23:17:18
    Temat: żegnaj kuno witaj euro
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Chorwacja w strefie euro i w Schengen od 1 stycznia 2023r.

    Wielu Polaków spragnionych kupy kamieni i niebieskiej wody
    nie będzie już stać w kolejce do kontroli granicznej.

    Lecz tani ochlaj i wyżerka mogą być zagrożone.
    Wprowadzenie euro może podnieść ceny.

    "Wejscie do strefy euro wymaga spelnienia pewnych kryteriów
    ekonomicznych, które swiadcza o dobrej sytuacji i stabilnosci
    gospodarki danego kraju. Spelnienie tych kryteriów to dla Chorwatów
    powód do dumy"

    https://turystyka.rp.pl/nowe-trendy/art37691591-eksp
    ertka-chorwaci-z-duma-przyjma-euro-to-dla-nich-wyraz
    -uznania

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 2. Data: 2022-12-29 23:37:05
    Temat: Re: żegnaj kuno witaj euro
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 29 Dec 2022 22:17:18 GMT, w <X...@1...0.0.1>,
    PiteR <e...@f...pl> napisał(-a):

    > Chorwacja w strefie euro i w Schengen od 1 stycznia 2023r.

    Zaraz upadną. Mówię ci. Tak samo mówią fachowcy po Wyższej Szkole Fryzjerskiej.
    Mądrość ludowa nie może się mylić.

  • 3. Data: 2022-12-30 10:19:45
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A tak przy okazji: jaką walutę mają w Czarnogórze?

  • 4. Data: 2022-12-30 11:45:33
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 30 Dec 2022 10:19:45 +0100, ąćęłńóśźż napisał(a):

    > A tak przy okazji: jaką walutę mają w Czarnogórze?

    Konfederosja chciałaby rubla, ale, jak zawsze, im nie wyszło.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 5. Data: 2022-12-30 14:54:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Dec 2022 22:17:18 GMT, PiteR wrote:
    > Chorwacja w strefie euro i w Schengen od 1 stycznia 2023r.

    No i jeden problem mniej

    > Wielu Polaków spragnionych kupy kamieni i niebieskiej wody
    > nie będzie już stać w kolejce do kontroli granicznej.

    A nawet dwa.

    > Lecz tani ochlaj i wyżerka mogą być zagrożone.
    > Wprowadzenie euro może podnieść ceny.

    Tani ochlaj mozna przywiezc ze sobą :-)

> [...]
    > powód do dumy"
    >
    > https://turystyka.rp.pl/nowe-trendy/art37691591-eksp
    ertka-chorwaci-z-duma-przyjma-euro-to-dla-nich-wyraz

    A kiedy my do euro?
    Bedziemu dumni ?

    J.

  • 6. Data: 2022-12-31 15:37:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > A kiedy my do euro?
    > Bedziemu dumni ?

    Obawiam się, że tak łatwo by nas teraz nie wpuścili. Musieliby
    mocno "przymknąć oko". Nie wiem czy to realne w sytuacji, gdy od
    dłuższego czasu o wszystko z nimi walczymy.

    Niestety euro to poważne zobowiązanie w obie strony.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 7. Data: 2022-12-31 16:02:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 31 Dec 2022 15:37:06 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > dłuższego czasu o wszystko z nimi walczymy.
    >
    > Niestety euro to poważne zobowiązanie w obie strony.

    Nie wiem czy tak bardzo by musieli przymykac - mielismy w miare
    stabilną gospodarke. A czy to takie powazne zobowiazanie ...
    sie wprowadzi euro, to bedzie obowiazywac.

    Zdaje sie, ze jeden z wymogow, to jakis stabilny kurs waluty.
    U nas rzadowi na tym nie zalezy, wiec nie ma, ale chyba moglby byc.
    moze nawet celowo nie ma, zeby to byla ich wina :-)
    A moze by wystarczylo jakis kurs chwilowy wziac do wymiany.

    Drugi wymog to chyba maly deficyt budzetowy - i tu ostatnio moze byc
    kiepsko, bo sie rzad nauczyl przekraczac i oszukiwac ...

    J.

  • 8. Data: 2022-12-31 18:07:25
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:1geklgosve34j.dadbmzvkz99n$.dlg@40tude.net>
    user J.F pisze tak:

    > Zdaje sie, ze jeden z wymogow, to jakis stabilny kurs waluty.

    On chyba jest stabilny?

    Codziennie modlę się o krach złotówki
    i jakoś nie chce ;)

  • 9. Data: 2022-12-31 18:50:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 31 Dec 2022 17:07:25 GMT, PiteR wrote:
    > in <news:1geklgosve34j.dadbmzvkz99n$.dlg@40tude.net>

    > On chyba jest stabilny?
    >
    > Codziennie modlę się o krach złotówki
    > i jakoś nie chce ;)

    A co - zamieniles wszystkie na euro i $ ?

    https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/joining-
    the-euro-area/convergence-criteria/

    1. Stabilne ceny
    Stopa inflacji może najwyżej o 1,5 punktu procentowego przekraczać
    inflację 3 najstabilniejszych pod tym względem państw członkowskich.

    2. Długotrwała równowaga finansów publicznych
    Zainteresowane państwo nie powinno być objęte procedurą nadmiernego
    deficytu.

    3. Stabilny kurs walutowy

    Zainteresowane państwo musi od co najmniej 2 lat uczestniczyć w
    mechanizmie kursowym (ERM II). W tym czasie jego waluta nie może
    wykazywać silnych wahań względem centralnego kursu ERM II, a jej
    dwustronny centralny kurs nie może być obniżany względem euro.

    4. Stabilne długoterminowe stopy procentowe

    Długoterminowe stopy procentowe mogą najwyżej o 2 punkty procentowe
    przekraczać stopy 3 najstabilniejszych pod względem cen państw
    członkowskich.

    Jesli chodzi o ERM II, to dopuszcza sie teraz fluktuacje +/- 15%

    przed Covidem chyba bylismy blisko, teraz nam raczej Euro nie grozi
    :-)

    Inflacja w Niemczech 10% ...

    J.

  • 10. Data: 2022-12-31 19:42:20
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:aq7fp6dgk6wa$.1nih2mg4yynux$.dlg@40tude.net>
    user J.F pisze tak:

    > A co - zamieniles wszystkie na euro i $ ?

    mam już tylko funty

> [...]
    > Stopa inflacji może najwyżej o 1,5 punktu procentowego przekraczać
    > inflację 3 najstabilniejszych pod tym względem państw

    oj

    > 2. Długotrwała równowaga finansów publicznych
    > Zainteresowane państwo nie powinno być objęte procedurą
    > nadmiernego deficytu.

    oj

> [...]
    >
    > Jesli chodzi o ERM II, to dopuszcza sie teraz fluktuacje +/- 15%
    >
    > przed Covidem chyba bylismy blisko, teraz nam raczej Euro nie

    Jarek is hepi

    > Inflacja w Niemczech 10% ...

    to Chorwacja takie orły sokoły?