  • 1. Data: 2002-02-20 09:43:17
    Temat: stopy procentowe
    Od: "aga" <a...@i...pl>

    Czy mozecie mi wytłumaczyc czym sie roznia te magiczne pojecia: stopa
    nominalna, realna i efektywna. Sory ze pytam o takie proste rzeczy ale nigdy
    nie moge tego zapamietac:))
    Aga

  • 2. Data: 2002-02-20 10:19:06
    Temat: Re: stopy procentowe
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Czy mozecie mi wytłumaczyc czym sie roznia te magiczne pojecia: stopa
    > nominalna, realna i efektywna. Sory ze pytam o takie proste rzeczy ale
    nigdy
    > nie moge tego zapamietac:))

    Realna - roznica pomiedzy oprocentowaniem twoich pieniedzy a inflacja.

    Czyli inflacja na 5%, oprocentowanie na 10% - realnie zarabiasz 5% (10-5)

    Nominalna - jesli bank podaje Ci oprocentowanie 16,5 w skali roku.
    Efektywna - jesli do nastepnej kapitalizacji uzywasz sume poczatkowa +
    narosle odsetki (czyli od wszystkiego liczysz procent).

    Przyklad. Wkladasz 100 zl na 2 miesiace do dwoch roznych bankow.
    Kapitalizacja w jednym przypadku jest na koniec okresu, w drugim co miesiac.

    Oba daja 16,5%.

    W jednym masz po 2 miesiacach 102.75 (100 + 100x16.5%/6)
    W drugim masz (100+100x16,5%/12=101,375+101.375x16,5/12=102.7689)

    Czyli realnie w tych dwoch miesiacach nie bylo 16,5% tylko 16,6134%

    Oczywiscie jak bedziesz miala za wiekszy okres - rosnie roznica miedzy
    nominalna stopa a realna

    P.S. Zrozumial mnie ktos?

  • 3. Data: 2002-02-20 10:34:00
    Od: g...@t...net.pl (Grzegorz Dabrowski)

    aga napisala:
> [...]
    > nominalna, realna i efektywna. Sory ze pytam o takie proste rzeczy ale nigdy

    Realna stopa procentowa - stopa procentowa z danego okresu skorygowana
    o stope inflacji z tego samego okresu.
    Wyjasnienie reszty pojec znajdziesz np tu:
    http://www.cafe.mbank.com.pl/e202.html

    Pozdrawiam Grzegorz

  • 4. Data: 2002-02-20 11:03:14
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "aga" <a...@i...pl>
    > Czy mozecie mi wytłumaczyc czym sie roznia te magiczne pojecia: stopa
    > nominalna, realna i efektywna. Sory ze pytam o takie proste rzeczy ale
    nigdy
    > nie moge tego zapamietac:))

    wejdz na http://www.faq4pbb.prv.pl/
    i tam jest wyszukiwarka wewnetrzna
    *** blad ***

  • 5. Data: 2002-02-20 11:08:16
    Od: Paweł P. Baran <d...@u...univ.szczecin.pl>

    > Realna - roznica pomiedzy oprocentowaniem twoich pieniedzy a inflacja.
    >
    > Czyli inflacja na 5%, oprocentowanie na 10% - realnie zarabiasz 5% (10-5)

    No właśnie, a czemu nie iloraz (minus jeden); przecież 107/102 różni się od
    np. 168/163?... Jakoś nikt mi tego nie chciał wytłumaczyć...

    Paweł

  • 6. Data: 2002-02-22 09:25:00
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org>

    Hello AMRA!

    20 Feb 02 11:19, AMRA -> do All:

    A> Realna - roznica pomiedzy oprocentowaniem twoich pieniedzy a inflacja.

    A> Czyli inflacja na 5%, oprocentowanie na 10% - realnie zarabiasz 5%
    A> (10-5)

    Prawie - ale NIE tak!
    "oprocentowanie w okresie"/"inflacja w okresie"="stopa realna"
    - w podanym przykładzie stopa realna =~4,76%
    1,10/1,05=1,047619
    Różnica jest tym wieksza im bardziej rożnią sie wskaźniki.
    _("stopa realna" to wskaźnik siły nabywczej)_.
    Odejmowanie inflacji od oprocentowania jest prawwdziwe TYLKO jeśli wartość
    uprocentowania i inflacji są sobie równe.

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 7. Data: 2002-02-23 19:23:59
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Wed, 20 Feb 2002 10:19:06 GMT, "AMRA" <a...@a...com>
    wrote:

> [...]
    >W drugim masz (100+100x16,5%/12=101,375+101.375x16,5/12=102.7689)
    >
    >Czyli realnie w tych dwoch miesiacach nie bylo 16,5% tylko 16,6134%
    a jaka wtedy byla inflacja :-) ?

    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 8. Data: 2002-02-24 00:51:14
    Od: "AK" <a...@p...onet.pl>

    "AMRA" <a...@a...com> wrote in message
    > nigdy
    >
    > Realna - roznica pomiedzy oprocentowaniem twoich pieniedzy a inflacja.
    >
    > Czyli inflacja na 5%, oprocentowanie na 10% - realnie zarabiasz 5% (10-5)

    to jest dosc duze uproszczenie... Pani profesor Podgorska pewnie nie bylaby
    zadowolona gdyby to przeczytala ;)

    aby obliczyc st. rzeczywista (realna) stosujemy nastepujacy wzor

    R = (n - i) / (1 + i)

    gdzie,

    R - szukana st. rzeczywista,
    n - oprocentowanie nominalne,
    i - stopa inflacji.

    Tak wiec dal podanych przez Ciebie danych R wynosi

    (0,1 - 0,05) / (1 + 0,05) czyli 0,476 wiec 4,76% a nie 5%

    Jezeli uwzglednimy jeszcze 'belkowe' to stopa rzeczywista spadnie do 2,86
    p.p. przy zachowaniu poprzednich danych :(

    pozdrawiam

    -adrian