  • 61. Data: 2022-02-11 11:11:06
    Temat: Re: skąd tyle pieniędzy w PL
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 lut 2022 o 11:41, J.F pisze:

    > Kiedys mowilem, ze jak rzad przestanie wykupywac obligacje,
    > to padnie, wiec bedzie sie staral wykupic.
    > Ale Tusk mnie z glupoty wyleczyl ...

    Masz na myśli OFE czy coś innego?
    Tusk akurat padł.
    Polacy (jak zauważyłem) mają luźne podejście do słowności. :)

    -=-

    Kto by pomyślał -- jedna spacja...

    podejście dosłowności
    podejście do słowności

    -=-

    Mnie na lekcjach religii uczono, że nie wolno
    nikomu wierzyć, chyba że Bogu...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 62. Data: 2022-02-11 16:17:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Feb 2022 21:54:51 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > "J.F" 1...@4...net...
    >
    > W jakim celu miałby postawić się? Pisałem -- zostałby powieszony
    > jako bandyta, gdyby nie stan wojenny. Żyłem, pamiętam...

    A czym ci sie narazil do 12 grudnia 1981?

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Pieriestrojka
    > Od 1985 roku...
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Głasnost
    > od 1987 roku...
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/R-36M
    > Nie wiem kiedy, ale ponoć taką właśnie
    > Michaił Gorbaczow podarował Amerykanom...

    Ale ja o krajowych dzialaniach.

    Amnestia, ulatwienia paszportowe, spolki j.v., reaktywacja
    Solidarnosci, referendum Jaruzelskiego, ustawa o DG Wilczka,

    > W jakim celu miałby trzy_mać? ZSRR (gwarant bezpieczeństwa dzieci
    > Stalina) padał...

    Patrz na Kube.

    > Należało szukać lepszych rozwiązań niż kurczowe
    > trzymanie władzy.

    Dobrze piszesz, ale betonowi moglo to nie przyjsc na mysl.

    > Komunizm nakładał ograniczenia -- komuniści nie
    > mogli bogacić się, jeździc po świecie, jawnie kształcic dzieci...

    Eee tam.

    A po oddaniu wladzy szybko sie okazalo, ze tez ma ciezko.

    J.

  • 63. Data: 2022-02-11 16:20:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 11 Feb 2022 09:35:20 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Za jakiś czas będą to mo_net_y?

    Złote?
    Kto wie ;-)

    J.

  • 64. Data: 2022-02-11 16:36:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 11 Feb 2022 10:49:00 +0100, Olin wrote:

    > Gawronika zapamiętałem, bo otworzył sieć kantorów już 3 dni po tym, kiedy
    > to stało się dozwolone. Normalni ludzie nie mieli dostępu do takich
    > informacji, więc zdominował rynek.

    Niby tak, ale czy to ustawa nie byla?
    Ustawa tajna nie jest juz na etapie projektu, choc przy braku
    internetu dostep do Sejmu jest utrudniony.

    Cos jeszcze pisza, ze zarzadzenie NBP bylo, wiec tu istotnie niewielu
    wtajemniczonych.

    Tak czy inaczej - wkrotce powstalo znacznie wiecej kantorow.

    > Był najbogatszym człowiekiem w Polsce, senatorem, a w końcu dostał wyrok i
    > taki to z niego był biznesmen.

    WIdac bogactwo z kradziezy.
    Albo zapomnial sie podzielic :-)

    J.

  • 65. Data: 2022-02-11 16:44:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 11 Feb 2022 11:06:37 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Może rekreacyjnie... Na piachu więcej było śladów bosych stóp niż
    > opon samochodowych? Ślady opon były -- prowadziły niechybnie do
    > mojego samochodu lub do Białegostoku... :)

    > W 2009 roku?

    To chyba jednak rekreacyjnie.

    > Nie wiem.

    Tak ogolnie to robotnikow sie bierze z bliska.

> [...]
    > wcześniej studiowałem (nie skończyłem studiów) i za freeko pracowałem,
    > aby mieć dostęp do komputera, którym była niezbyt wierna kopia
    > PDP11/40 -- radziecki SM-4. Chciałem czy nie -- dostałem bardzo
    > szybko dodatkowe prace -- bardzo dobrze opłacane, choć z obietnicą
    > solidnej (z 4 na 10) podwyżki bez podania czasu wprowadzenia w życie
    > tejże podwyżki. Obietnica nie została dotrzymana, ale część pieniędzy
    > dostałem z góry na czas dłuższy niż pracowałem... Zarobki były bardzo
    > dobre, jak na tamte czasy -- nie narzekam. Wkrótce pracy miałem więcej

    Ja tam pamietam, ze gdzies na poczatku 1990 byla wielka wyplata.
    I przy okazji sie okazalo, ze to juz nie jest 20$.

    > Uczelni opłacało się takie zatrudnianie od strony finansowej,
    > co mi tłumaczono wyraźnie.

    Ekonomia uczelniana - osobny temat.

    > W 1989 r. była hiperinflacja -- waloryzowano pobory dwa razy w miesiącu.
    > Łatwo było o prace na uczelni, bo uczelnia w rok płaciła mniej niż
    > w pół dnia wyciągali sprzedawcy targowych szczęk?... Policzmy...
    >
    > Gdy miesięcznie nie dociągałem 100kPLZ, na ryneczku wyciągano
    > średnio 2GPLZ... Może nie tyle średnio, co średnio wśród
    > krezusów?... Ile to jest? -- 2GPLZ/100kPLZ?
    >
    > 2000M/0.1M 20000
    >
    > Podzielmy 20000/365 -- 5,47945205479452
    >
    > Dobrze rachuję czy źle? W jeden dzień
    > ponad 5 razy więcej niż ja w cały rok...

    W 1989 to latwo sie pomylic ...

    J.

  • 66. Data: 2022-02-12 01:53:25
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:su5cnq$161o$2@gioia.aioe.org>
    user Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

    > Mnie na lekcjach religii uczono, że nie wolno
    > nikomu wierzyć, chyba że Bogu...

    :D

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 67. Data: 2022-02-12 18:36:44
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 lut 2022 o 10:36, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Ludzie (nierzadko prości, zwyczajni) stali na dosłownych barykadach!

    https://youtu.be/jkHIpQrq69k?t=2031
    Odsunięcie Gomułki od władzy <-- trudno mi zająć stanowisko...
    [punkt widzenia zależy od punktu siedzenia...
    co wówczas, gdy leżę?...]

    > Umierali w walce -- nierzadko bici, choć bezbronni! Ginęli za: Polskę,
    > Ojczyznę, dzieci -- nie tylko swoje, sprawiedliwy świat, za Boga,
    > porządek, rozsądek, spokój, życie...

    > Kandydat na 45 i 47 prezydenta USA zapowiadał budowę granicznego
    > muru pomiędzy USA i Meksykiem -- na koszt Meksyku... Po latach
    > AŁukaszenka buduje mur na granicy polsko-polskiej za pieniądze
    > polskich podatników... [skandal -- bez płacenia tantiemów!]

    Czy białorusko-polski mur jest podobny do amerykańsko-meksykańskiego?

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 68. Data: 2022-02-12 18:49:15
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 11 lut 2022 o 16:36, J.F pisze:

    > Albo zapomnial sie podzielic :-)

    Mógł niepoprawnie podzielić?...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 69. Data: 2022-02-18 17:54:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" 17ycfvmyspamd$.1g0f1rgbn8w0b$....@4...net

    > A czym ci sie narazil do 12 grudnia 1981?

    Ani do, ani po -- mnie osobiście nie naraził się.
    (ale zbrodni nie akceptuję!)

    Zadaniem wojska jest obrona cywilnej ludności -- opłacającej
    wojsko podatkami. Żołnierz mordujący bezbronnych ludzi (także
    cudzych ;) cywili czy wojennych jeńców) jest zbrodniarzem
    a zbrodnie wojenne zazwyczaj nie przedawniają się.

    Wojciech J. miał na swym sumieniu znacznie więcej
    niż tylko Trójmiejską masakrę.

    > Ale ja o krajowych dzialaniach.

    Zabrakło wsparcia Krasnej Armii -- musiał działać...

    > Amnestia, ulatwienia paszportowe, spolki j.v., reaktywacja
    > Solidarnosci, referendum Jaruzelskiego, ustawa o DG Wilczka,

    Sugestie ;) Zachodu w obliczu plajty państwa polskiego.

    > Patrz na Kube.

    Za daleko ode mnie ta Kuba -- trudno mi o niej myśleć.
    Polacy mieli swą historię, w tym i suwerenność,
    i rynkową gospodarkę opartą o własność, i Kościół...
    Trudno mi wypowiadać się na temat Kuby...

    > Dobrze piszesz, ale betonowi moglo to nie przyjsc na mysl.

    Przyszło! Beton prosił Michaiła o wojskową pomoc -- Michaił
    proponował głasnost i pierestrojkę podobną do tej, którą sam
    wprowadzał... Żyłem, pamiętam -- Wojciech J. prosił, ale
    Moskwa hamowała jego zapędy... Trochę jak z Łukaszenką
    żądającym wojska do walki przeciwko RP.

    Ponoć są satelitarne fotki ukazujące polowe szpitale Układu
    Warszawskiego rozlokowane wokoło polskiej granicy pod koniec
    1980 roku. Problem w tym, że pułkownik Ryszard Kukliński
    zdradził Zachodowi zamiary ZSRR a przywódcy Zachodu (głównie
    chyba USA) postawili Związkowi twarde warunki -- rezygnacji
    z interwencji w Polsce. ZSRR był już wówczas zbyt słaby,
    aby stawiać się Amerykanom...

    Stało się jasne, że dosłownej pomocy nie będzie -- trzeba
    było wprowadzić coś delikatniejszego, rzekomo własnymi
    (polskimi) siłami. Wojciech J. przejmował władzę, grał
    rolę dobrego Polaka, ściągał sprzęt, ściągnął doradców
    (głównego przyjął na warszawskim lotnisku w przededniu
    operacji, co nie umknęło oczom wywiadu) i szykował się
    do wewnętrznej (domowej) wojny z założeniem nikłego
    rozlewu krwi... Pogłoski mówiły, że celowo nie zapewnił
    wojsku dostatecznej ilości paliwa, aby wojna wygasła
    samoistnie, gdyby wymknęła się spod kontroli generała...

    W tym momencie ZSRR tak sobie zależało na utrzymaniu Polski
    za wszelką cenę. Po 1981 r. pod tym (interwencyjnym) względem
    było już tylko gorzej, aż wreszcie Wojciech J. stał się niemal
    bezbronny. Wówczas ,,dialog'' z narodem (w tym referendum Urbana
    oraz dopuszczenie Solidarności do ,,orbity władzy'') było miękką
    koniecznością... Wojciech J. nie mógł wygrać wojny, ale mógł
    Polakom sprawić krwawą jatkę, co umiejętnie wykorzystał do
    zagwarantowania sobie bezpieczeństwa po niechybnej utracie
    pełni władzy...

    Zniesiono w Polsce karę śmierci a Wojciecha J. wybrano
    (spośród ;) jednego kandydata) na prezydenta państwa,
    dając mu (ogólnie prezydentowi państwa) władzę nad polskim
    wojskiem, co w oczach Wojciecha J. było niezłym zabezpieczeniem...

    Z jakiegoś powodu Lech Wałęsa otrzymał Pokojową Nagrodę Nobla.
    Prawdopodobnie był skutecznym współtwórcą tego (Wojciech J.
    uniknie stryczka, ale nie dokona kolejnej masakry) dealu...

    Podobnie z Michaiłem Gorbaczowem, który miast zniszczenia
    świata, wybrał miękkie lądowanie...

    Zarówno Wojciech J. mógł popełnić zbiorowe samobójstwo, jak
    i Michaił Gorbaczow -- ale obaj wybrali inne rozwiązanie.

    https://adventureua.com/pl/tour/museum-of-strategic-
    missile-forces
    https://youtu.be/d6duH9m232g?t=1146
    https://youtu.be/UMPzw-G_v6U?t=46

    Oczywiście możliwości Wojciecha J. nie były tak wielkie,
    jak Michaiła Gorbaczowa.

    [ze swej strony -- dziękuję Bogu za honorowe pogrzebanie
    resztek generała, skoro Polacy honorami okryli profesora
    Kopanię; mnie osobiście generał nie zaszkodził!]

    BTW Satanów -- dziś FR dysponuje ulepszonymi Satanami...

    > Eee tam.

    Komunizm zakładał równość...

    > A po oddaniu wladzy szybko sie okazalo, ze tez ma ciezko.

    Kto ma ciężko? Beton? -- kupił co mógł za bezcen...
    (twierdząc/uznając, że kupił za bezcen tylko to, co wpierw
    zbudował na gruzach pozostałych po II wojnie światowej)

    BTW -- Kaczyńscy też kupili to i owo...

    -=-

    Budowanie ,,dziejowej sprawiedliwości'' metodami
    niesprawiedliwymi do przesady -- jest kiepskim pomysłem.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 70. Data: 2022-02-18 19:09:39
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" x...@4...net

    > To chyba jednak rekreacyjnie.

    Chyba jednak nie... Dlaczego AŁukaszenka tak odważnie poczyna sobie
    z Polakami? Dlaczego mówi wprost o tym, że Białystok czy Wilno to
    białoruskie miasta? Albowiem wie, że w Polsce i na Litwie ma wielu
    zwolenników. Ma -- bo polskie czy litewskie władze tak sobie bronią
    ludności okołobiałoruskiej...

    Żyję pomiędzy ludźmi pozbawionymi swojego państwa.

    Do tej pory w wyobraźni widzę Jurka z podstawówki -- Białorusina,
    białostoczanina, prawosławnego, żyjącego wówczas w PRL, czyli
    niby w Polsce, ale poza własnym państwem, jakby na obczyźnie...
    Mówił po polsku, żył zwyczajnie, unikał konfliktów i czuł
    się obco w swej ojczyźnie -- tam, gdzie urodził się...

    Albo Leszka (nie mnie oczywiście) ze studiów -- patrzącego na
    swą przynależność podobnie... Także cichuteńki, ponadprzeciętnie
    inteligentny, nieskory do waśni...

    Ci ludzie zachowywali się podobnie do muzułmańskich Francuzów
    żyjących od kilku pokoleń we Francji, lecz raz zarazem słyszących
    dosłownie: ,,wracaj do domu!'' i szukających bezpiecznego schronienia...

    Dziś, za własne pieniądze, Polacy stawiają graniczną
    barierę -- dzielącą ich ojczyznę na dwie zwaśnione części...

    Wychowano mnie inaczej: żydzi, Białorusini, Litwini, Ukraińcy
    to Polacy... (żydzi małą literą z uwagi na religię -- dla mnie
    to była tylko religia, nie narodowość)

    Granica polsko-białoruska to de facto granica polsko-polska!

    Żyję na ziemiach zamieszkiwanych niegdyś przez: rzymskich katolików,
    żydów, prawosławnych, różnych protestantów, muzułmanów... (porządek
    zupełnie dowolny) Odrywanie innowierców (czy rzekomo obcych inaczej)
    jest czymś na kształt narodowego samobójstwa... Wrocław (otrzymany
    w zamian za Lwów) czy Szczecin (otrzymany w zamian za Wilno)
    niekoniecznie uratują polską sprawę...

    Pewnego dnia Brandenburgia upomni się o swoje? -- Tego nie wiem...

    To nie Prusy dokonały rozbioru RON -- lecz Brandenburgia, tyle
    tylko, że nazwana Prusami... Niemcy nie walczą o to, co nie jest
    istotne -- dlatego wygrywają. Pewnego dnia Polacy nie zdołają
    obronić swej suwerenności... Krasnych wojsk nie będzie lub
    wesprą niemieckie, Amerykanie nie znajdą tutaj swego interesu
    (jak teraz nie znajdują w Afganistanie) a potomkowie Piastów
    będą skakali sobie nawzajem do oczu i gardła...

    > Tak ogolnie to robotnikow sie bierze z bliska.

    Być może. Tak ogólnie Narewka jest bogata -- żyła z tego, co ukradła
    i przehandlowała, bo w pobliżu miała ogrom radzieckiego paliwa...
    Wiem, bo znam ,,złodziei'' osobiście... Mówią po polsku, ale
    z sentymentem spoglądają na WWPutina i Rosję... Gdyby Polska
    nie traktowała ich jak obcych -- kochaliby Polskę... Mają
    nawet rzymskokatolicki kościół -- stojący jak warowna twierdza
    pomiędzy/otoczona śmiertelnymi wrogami... Warto to zobaczyć... ;)

    > Ja tam pamietam, ze gdzies na poczatku 1990 byla wielka wyplata.
    > I przy okazji sie okazalo, ze to juz nie jest 20$.

    W dolarach moje pensje wówczas nieustannie rosły!
    Ponoć polski PKB kurczył się wtedy niemiłosiernie -- ja
    zarabiałem wtedy coraz więcej... Uczelnia (co najmniej)
    dbała o mnie...

    > Ekonomia uczelniana - osobny temat.

    50 razy. :)

    Zarobki uczelniane były symboliczne na
    tle bazarowych, choć nieustannie rosły...

    Wierzyłem, że za jakiś czas te zarobki będą istotne -- i są.
    Dziś bazary niewiele zarabiają w zestawieniu z uczelnią...
    Problem w tym, że dla mnie nie ma miejsca na uczelni...

    Kazano mi podpisać wykorzystanie płatnego urlopu -- gromadzonego latami...
    W 2004 r. bodajże wypłacano rządowe rekompensaty -- starczył jeden dzień
    bezpłatnego urlopu w miesiącu, by za ów miesiąc rząd rekompensaty nie wypłacił.

    Bezpłatne urlopy brałem, bo wtedy byłem bogaty i uznałem, że
    za jakiś czas mogę być biedny -- wówczas przyda się płatny...
    Wyszło dokładnie odwrotnie -- urlopy płatne mi zrabowano (nie
    dostałem ekwiwalentu/zapłaty) zaś za urlopy bezpłatne zabrano
    mi rekompensaty...

    [wg niemiłościwie nam panującego Kościoła rzymskokatolickiego
    z urodzenia (biologii) jestem nie-Polakiem, choć moja biologiczna matka
    jest Polką z urodzenia i mój biologiczny ojciec jest Polakiem z urodzenia;
    dziękuję Bogu za swą osobliwość -- łatwiej mi zrozumieć Jurka z podstawówki
    czy Leszka ze studiów... rzymskokatolicki Kościół broni poczętego życia...
    moje życie tymczasem niszczy od wielu lat -- zapewne brak mu dowodów na
    me poczęcie... być może brak też dowodów poczęcia kobiet pomordowanych
    w rzekomej obronie dzieci tychże kobiet -- poczętych, lecz umarłych
    przed swymi narodzinami...]

    > W 1989 to latwo sie pomylic ...

    Mniej więcej wtedy kantorowy kurs dolara aktualizowano dwa razy dziennie...

    -=-

    OhSpecs zwraca mi pieniądze za okulary -- za wszystko, choć powłoki
    są uszkodzone tylko na jednej soczewce. Obaczym, ile szmalu zabiorą
    banki i Visa za przewalutowania w tę i we w tę...

    --