  • 1. Data: 2022-02-06 20:13:37
    Temat: Kantor Alior
    Od: cef <c...@i...pl>

    Postanowiłem sobie otworzyć ten produkt jako kolejne miejsce
    gdzie mogę przechować bezkosztowo walutę.
    Nie bardzo rozumiem jednak opcję "różnowalutowości".
    Czy przy otwarciu rachunku muszę wskazać wszystkie waluty
    (spodziewane do użycia) czy można to potem jakoś rozszerzyć.
    Rozumiem, że jak nie będę miał otwartego rachunku w jakichś
    meksykańskich peso a zapłacę w tej walucie, to się normalnie przewalutuje
    z rachunku na którym praktycznie będę miał euro.
    Czy po prostu kliknąć wszystko i nie używać?

    Raczej będę tam przelewał nadwyżki i stamtąd przelewał jak mi zabraknie
    środków złotówkowych na życie. Płacenie kartą raczej incydentalnie, przy
    jakims wyjeździe,
    ale to mi się zdarza ostatnio raz w roku i raczej w sterfie euro.

    Jak zrozumiałem utrzymanie tego majdanu jest bezkosztowe.

  • 2. Data: 2022-02-06 22:02:50
    Temat: Re: Kantor Alior
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sun, 6 Feb 2022 20:13:37 +0100, cef <c...@i...pl> wrote:

    >Czy przy otwarciu rachunku muszę wskazać wszystkie waluty
    Nie.

    >(spodziewane do użycia) czy można to potem jakoś rozszerzyć.
    Tak, na klik + kod sms.

> [...]
    >z rachunku na którym praktycznie będę miał euro.
    >Czy po prostu kliknąć wszystko i nie używać?
    Nieużywane (saldo=0) zamykają po jakimś czasie. I można otworzyć na
    nowo.

    >Raczej będę tam przelewał nadwyżki i stamtąd przelewał jak mi zabraknie
    >środków złotówkowych na życie. Płacenie kartą raczej incydentalnie, przy
    >jakims wyjeździe,
    Możesz też płacić w PLN tą kartą - ale warto mieć PLN na rachunku.

    >Jak zrozumiałem utrzymanie tego majdanu jest bezkosztowe.
    Tak.

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?
    pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

  • 3. Data: 2022-02-06 22:22:26
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-02-06 o 22:02, WAM pisze:

> [...]
    > nowo.

    > Możesz też płacić w PLN tą kartą - ale warto mieć PLN na rachunku.

    Dzięki za tę relację :-).
    Zatem zdecydowane. Poczekam tylko aż mi się zmaterializują faktury.

  • 4. Data: 2022-02-07 11:20:14
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Możesz też płacić w PLN tą kartą - ale warto mieć PLN na rachunku.

    A jeśli płacę kartą w PL, zaś na koncie w PLN mam zero/na EUR są
    środki... to jak wygląda sprawa przewalutowania? Czy są wysokie prowizje?

    Jeśli płacę w PLN, a na koncie w PLN i EUR mam zero... ale na USD, CHF i
    RUB mam środki... to czy transakcja zostanie odrzucona czy zrealizowana?
    I z którego konta zejdą środki? Można to jakoś wskazać w systemie?

  • 5. Data: 2022-02-07 12:01:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 7 lutego 2022 o 11:20:27 UTC+1 Szymon napisał(a):
> [...]
    > RUB mam środki... to czy transakcja zostanie odrzucona czy zrealizowana?
    > I z którego konta zejdą środki? Można to jakoś wskazać w systemie?

    Zasady są na sztywno.
    Płacisz kartą X jednostek w walucie Y:
    1) Jeśli jest wystarczająco na koncie w walucie Y to schodzi z konta w walucie Y.
    2) Jeśli nie ma pełnej sumy na koncie Y, sprawdzane jest konto w EUR. Jeśli jest tam
    wystarczająco EUR na zapłatę X w walucie Y (całej sumy, nie zadziała uzupełnienie do
    tego, co jest na koncie Y) to płatność idzie z konta EUR przeliczona po kursie
    mastercard ~0,2%.
    3) Jeśli nie ma pełnej sumy ani na koncie Y ani na koncie EUR, to sprawdzane jest
    konto w PLN. Jeśli jest tam wystarczająco (znów cała suma, a nie tylko uzupełnienie
    do Y+EUR) to płatność idzie z konta w PLN - ale po kursie aliora ~7,5% (plus jeszcze
    ~0,2% dla MC).

    Czyli w przypadkach szczególnych:
    - jak masz EUR i chcesz płacić w PLN - koszt 0,2%
    - jak nie masz PLN ani EUR, to nie zapłacisz w PLN (ani w EUR - jedynie w tych
    walutach, jakie masz "bezpośrednio")

    Ogólnie więc warto trzymać tam tylko EUR + ew. zagraniczną docelowego miejsca
    podróży.
    Albo tylko i wyłącznie PLN i używać jak normalnej debetówki - zaleta to 100%
    darmowości, pamiętając tylko o zastrzeżeniu, że jedynie jedna wypłata z polskiego
    bankomatu darmowa na miesiąc (plus jedna też na miesiąc z zagranicznego).
    Ew. PLN przelewać gdzie indziej przed wyjazdem zagranicznym.

  • 6. Data: 2022-02-07 14:07:03
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Zasady są na sztywno.

    A jeszcze takie pytanie: czy to się obługuje normalnie z kompa/laptopa
    czy jakaś aplikacja i dostęp głównie przez nią (jak w N26)?

  • 7. Data: 2022-02-07 15:00:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 7 lutego 2022 o 14:07:07 UTC+1 cef napisał(a):

    > A jeszcze takie pytanie: czy to się obługuje normalnie z kompa/laptopa
    > czy jakaś aplikacja i dostęp głównie przez nią (jak w N26)?

    Jest jedno i drugie, niezależne, potwierdzanie SMS.

    Zresztą tak samo jak w N26 - no powiedzmy, że w N26 apka jest niezbędna do
    potwierdzania przelewów, nie ma możliwości potwierdzania SMS (ani chyba te niestety
    przelewów "zaufanych"), ale już logowanie "z komputera" można wymusić, żeby było
    potwierdzone SMS (nie ma też "zaufanych urządzeń).

    Najgorszy jest aion - obsługiwać z kompa można, ale nawet zalogowanie wymaga apki.

    PS.: Jak chcesz spełnić dobry uczynek na koszt aliora to zarejestruj się z kodem
    rekomendacyjnym KU7SPAKZRYU8
    Jeśli w ciągu pół roku wymienisz waluty na łączną sumę ponad 500zł, to do mnie trafi
    50zł, które pójdzie na zbożny cel zgodnie z preferencjami - może być orkiestra, może
    być wikipedia.

  • 8. Data: 2022-02-07 15:16:29
    Od: Szymon <...@w...pl>

    Czyli w przypadkach szczególnych:
    > - jak masz EUR i chcesz płacić w PLN - koszt 0,2%
    > - jak nie masz PLN ani EUR, to nie zapłacisz w PLN (ani w EUR - jedynie w tych
    walutach, jakie masz "bezpośrednio")

    Dzięki za wyjaśnienia.

> [...]
    bankomatu darmowa na miesiąc (plus jedna też na miesiąc z zagranicznego).
    > Ew. PLN przelewać gdzie indziej przed wyjazdem zagranicznym.

    Jeszcze rozważam wariant: kupiłem EUR po 4,50, a kurs jest po 4,60. Gdy
    sprzedam to płacę podatek od różnicy w kursie. Ale gdybym zapłacił kartą
    to - wydaje mi się - obowiązek podatkowy nie występuje. Chociaż miałbym
    tutaj wątpliwość... Gdyby płacić za towar w EUR - brak podatku. Ale
    jeśli płacić EUR za towar kupiony w Biedronce w PLN... nie wiem czy nie
    istniałaby okoliczność zbliżona do krypto. Tam zapłata bitcoinem za
    cokolwiek powoduje konieczność odprowadzenia podatku dokładnie tak samo
    jak w przypadku sprzedaży BTC do PLN i zakupu towaru. A podatki w PL w
    ostatnich latach są wyjątkowo trudne do interpretacji (zdaje się, że
    także dla autorów stosownych ustaw, widząc, co się dzieje z Polskim Ładem).

  • 9. Data: 2022-02-08 13:41:09
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Jeśli w ciągu pół roku wymienisz waluty na łączną sumę ponad 500zł

    Co to znaczy wymienię?
    Kupię coś za tyle czy zrobię przewalutowanie?

  • 10. Data: 2022-02-08 14:33:34
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 8 lutego 2022 o 13:41:11 UTC+1 cef napisał(a):
    > Co to znaczy wymienię?
    > Kupię coś za tyle czy zrobię przewalutowanie?

    Wymienisz explicite waluty.
    Czyli np. kupisz od kantoru aliora euro za złotówki albo złotówki za euro.

    Raczej nie wliczają się transakcje kartą z przewalutowaniem - czyli dostajesz za
    fakturę euro i idziesz z kartą kantoru aliora do biedronki - musisz (oczywiście
    musisz tylko wtedy, gdy chcesz spełnić warunki promocji - albo jak będzie chciał
    spełnić ktoś, komu sam potem kantor aliora polecisz) najpierw explicite wymienić euro
    na złotówki i dopiero wtedy możesz iść z kartą kantoru aliora do biedronki.

    Ta łączna suma ponad 500zł nie musi nawet w części mieć czegokolwiek wspólnego ze
    złotówkami - możesz np. wymienić euro na dolary (kantor aliora pozwala na wymianę w
    parach dewizowych) - ważne, by suma wymian w przeliczeniu na złotówki dawała w ciągu
    pół roku więcej niż 500zł.

    Ostatecznie można nawet wymienić swoje 260zł na euro i potem z powrotem na złotówki -
    będzie to kosztować mniej niż 1,5zł, a 50zł wpadnie (polecającemu, choć były i takie
    okazje, że dawali też poleconemu - jakieś tam były dodatkowe warunki, ale niezbyt
    wygórowane).