  • 1. Data: 2022-02-07 13:24:09
    Temat: Transakcje walutowe kartą, VISA czy Mastercard
    Od: Mac Ka <m...@i...pl>

    Cześć,
    ostatnio chciałem odświeżyć swoją wiedzę nt. transakcji walutowych polskimi kartami.
    Na pierwszy ogień poszła weryfikacja kursów EUR z uwagi na to, że w tym regionie
    najłatwiej się poruszać bez zbędnych dolegliwości związanych z pandemią.
    Spotkałem się w przekonaniem, że kursy oferowane przez Mastercard są lepsze od kursów
    oferowanych przez VISA. Z uwagi na to, że obecnie dysponuję kilkoma kartami
    przeliczanymi bezpośrednio na PLN przez organizację, bez dodatkowej marży wydawcy
    karty, wykonałem test z 3 kartach
    1/ Mastercard PKO BP
    2/ VISA PKO BP
    3/ Mastercard Curve
    Wszystkie transakcje zostały wykonane w kilkuminutowym odstępie i na taka samą kwotę
    (10 EUR).
    Blokady i rozliczenie (taki sam kurs, wg daty transakcji) na kartach wyglądały
    następująco:
    1/ Vilnius LTU Płatność kartą -45,51 PLN
    2/ internet LTU Płatność kartą -45,53 PLN
    3/ Vilnius LTU Płatność kartą -45,51 PLN
    Bazując na powyższym przykładzie różnica pomiędzy kwotą obciążenia w PLN wynosi
    0,044%.
    Teoretycznie można byłoby skorzystać z kalkulatorów na stronach organizacji, ale...
    wtedy otrzymalibyśmy coś takiego

    VISA
    10 Euro = 45.531356 Polish New Zloty
    % Mark-up over European Central Bank Rate = 0.48
    https://www.visa.pl/wsparcie-visa/konsument/uslugi-p
    odrozne-visa/exchange-rate-calculator.html?amount=10
    &fee=0&utcConvertedDate=02%2F04%2F2022&exchangedate=
    02%2F04%2F2022&fromCurr=PLN&toCurr=EUR&submitButton=

    Mastercard
    1 Euro = 4.569185 Polish Zloty
    Kwota Twojej transakcji w 10,00 EUR = 45,69 PLN
    https://www.mastercard.pl/pl-pl/klient-indywidualny/
    pomoc/kalkulator-walut.html

    I jak to wyjaśnić?

    Generalnie do tej pory przy transakcjach zagranicznych używałem raczej karty z logo
    Mastercarda, ale biorąc pod uwagę różnice szkoda czasu aby się nad tym zastanawiać.

    Pozdrawiam
    MK

  • 2. Data: 2022-02-07 14:51:07
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 7 lutego 2022 o 13:24:11 UTC+1 Mac Ka napisał(a):
> [...]
    Mastercarda, ale biorąc pod uwagę różnice szkoda czasu aby się nad tym zastanawiać.

    Hmmm, coś bardzo nie tak wygląda ten kurs niby z kalkulatora MC.
    Nie pomyliłeś się w dacie?
    W sumie nie napisałeś dat transakcji i rozliczeń, więc nie ma jak sprawdzić.

    Druga sprawa to curve - tutaj w ogóle w grę nie wchodzi kurs MC.
    MC nie ma nic do przewalutowania - curve płaci za Ciebie w EUR, ty płacisz curve
    złotówkami za EUR wg kursu curve.
    Ten kurs curve, poza nocami/weekendami powinien być - jeśli się to nie zmieniało -
    międzybankowy, czyli taki np. jak w aion,
    czyli jeszcze lepszy niż kurs MC (w aoin narzut przy wymianie walut to ok. 0,01% -
    jedna setna procenta, czyli jedna dziesięciotysięczna - np. przy wymianie 10k tracisz
    złotówkę - albo jak wymienisz 10k na dolary i zaraz te dolary na złotówki - to w
    rezultacie masz mniej o 2,30zł).

    Skarbonka - możliwe, że też nie wciągają organizacji w wymianę (albo nie wciągnęli w
    opisanych przypadkach bo płatność w EUR - a że karty premium, to dają zamiast kursu
    banku - międzybankowy).
    Choć visą jednak minimalnie gorzej - coś w tym jest.
    Trochę za mała kwota, wchodzą błędy zaokrągleń, ale te 2 grosze to 0,04%.
    Ale tak chyba ostatnio było, że visa przestała kroić przy przeliczaniu na złotówki,
    bo swego czasu - tak "dziwnie" się to zbiegło z "proklienckim" zmuszaniem polskich
    banków do zmiany
    waluty rozliczeniowej z EUR na PLN (kilka nie uległo, kilka, co uległo, potem wróciło
    do EUR) - rżnęli 0,4% (właśnie wtedy podnieśli),
    podczas gdy przy przeliczaniu na EUR było 0,2% - i tyle też miał MC

    PS.: Nic dziwnego, że do tej pory używałeś za granicą kart MC, przecież nie miałeś
    jeszcze visy infinite
    ze skarbonki. No chyba że miałeś platynową visę z bnpp - bo inaczej wygląda to tak,
    jakbyś zapomniał dopisać: "audycja zawiera lokowanie produktu" ;P

  • 3. Data: 2022-02-07 18:00:18
    Od: Mac Ka <m...@i...pl>

    poniedziałek, 7 lutego 2022 o 14:51:09 UTC+1 Dawid Rutkowski napisał(a):

    > Nie pomyliłeś się w dacie?
    > W sumie nie napisałeś dat transakcji i rozliczeń, więc nie ma jak sprawdzić.

    Data jest w linku z VISA, 4 lutego 2022.

> [...]
    złotówkę - albo jak wymienisz 10k na dolary i zaraz te dolary na złotówki - to w

    Curve zmieniło zasady rozliczania, nie ma prowizji za transakcje weekendowe i jest
    stosowany kurs Mastercard.

    > Skarbonka - możliwe, że też nie wciągają organizacji w wymianę (albo nie wciągnęli
    w opisanych przypadkach bo płatność w EUR - a że karty premium, to dają zamiast kursu
    banku - międzybankowy).

    Widzę, że zawsze wiesz lepiej. Musisz napisać do prezesa PKO, zeby zmienil w umowach,
    regulaminach i na WWW

    Jak rozliczane są transakcje zagraniczne?
    Transakcje zrealizowane przy użyciu karty dokonane w walutach obcych są przeliczane
    na walutę polską według kursów z dnia przetworzenia transakcji, stosowanych przez
    daną organizację płatniczą. Dzień przetworzenia transakcji przez organizację jest
    prezentowany na zestawieniu transakcji.

> [...]

    > jakbyś zapomniał dopisać: "audycja zawiera lokowanie produktu" ;P

    Nie bardzo rozumiem o czym piszesz, w portfelu od lat miałem co najmniej jedna kartę
    rozliczaną bezpośrednio i bez prowizji i wiele z tych kart było z VISA, ale
    opierające się na opinii, że MC ma lepsze kursy wybierałem MC. Teraz porównałem w
    praktyce.
    Nie zachęcam nikogo do korzystania z kart konkretnej organizacji czy wydawcy, ale
    raczej pokazuję, że nie ma sensu tracenie czasu na takie rozważania skoro różnicą
    jest 2 PLN na 1000EUR.

    MK

    PS. Miałem karty rozliczane po kursie organizacji z Fortis Banku, Polbanku,
    Raiffeisen Banku, eurobanku, Multibanku, mBanku, Citi i PKO BP. Kilka razy udało mi
    się uciec przed BNP i mam nadzieję, że już nigdy nie będę musiał ponownie przed nimi
    uciekać. Od Santandera też się trzymam z daleka.

  • 4. Data: 2022-02-07 20:14:47
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    A transakcje wykonane 4 lutego czy rozliczone?
    Może to wciąż blokady?
    Na czas wykonania transakcji masz wpływ, na czas rozliczenia nie.

    Hmm, "dzień przetworzenia", co to może znaczyć?

    A tak trudno uciec przed bnp?
    Teraz dodali możliwość rezygnacji z KK w ST.
    Będę testował.
    Poprzednio musiałem iść do oddziału. Pani była mocno wkurzona, że akurat na nią padło
    ;>

    W santanderze nie miałem żadnych kłopotów z zamykaniem KK - a nawet zwykle przy
    zamykaniu coś zarobiłem ;>
    Jedynie "kąsultanci" nie wiedzą za bardzo, kiedy jest rozwiązywana umowa, do kiedy
    trzeba spłacać, kiedy znów można wziąć ten sam typ karty itp.

    A w curve od kiedy takie zmiany?

    mBąkowe/multiBąkowe oraz citkowe po kursie organizacji?
    Jakie to?
    Bo ja znam tylko "czarne" mc world elite.
    Inna sprawa, że też dla ludzi - w mBąku wystarczy mieć dochód 20k+

  • 5. Data: 2022-02-07 23:51:16
    Od: Mac Ka <m...@i...pl>

    poniedziałek, 7 lutego 2022 o 20:14:49 UTC+1 Dawid Rutkowski napisał(a):

    > Hmm, "dzień przetworzenia", co to może znaczyć?

    Rozliczenie transakcji przez organizacje płatniczą.

> [...]
    > Będę testował.
    > Poprzednio musiałem iść do oddziału. Pani była mocno wkurzona, że akurat na nią

    Zależy co masz na myśli, kilka banków przejęli, a jak przejmowali to oferta nie
    pogarszała.

> [...]
    > Jedynie "kąsultanci" nie wiedzą za bardzo, kiedy jest rozwiązywana umowa, do kiedy
    trzeba spłacać, kiedy znów można wziąć ten sam typ karty itp.

    Od stycznia.

    > mBąkowe/multiBąkowe oraz citkowe po kursie organizacji?
    > Jakie to?
    > Bo ja znam tylko "czarne" mc world elite.
    > Inna sprawa, że też dla ludzi - w mBąku wystarczy mieć dochód 20k+

    Poszukaj w kartach, które juz nie sa wydawane, ale fakt, były w kolorze czarnym.

    MK

  • 6. Data: 2022-02-08 03:24:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 7 Feb 2022 04:24:09 -0800 (PST), Mac Ka wrote:
> [...]
    >
    > VISA
    > 10 Euro = 45.531356 Polish New Zloty
    > % Mark-up over European Central Bank Rate = 0.48

    Jestes pewien, ze nie ma dodatkowych prowizji?
    PKO BP ... dziwne.
    Co to za karta/konto ?

    J.

  • 7. Data: 2022-02-08 03:29:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 7 Feb 2022 09:00:18 -0800 (PST), Mac Ka wrote:
> [...]
    raczej pokazuję, że nie ma sensu tracenie czasu na takie rozważania skoro różnicą

    A w innym banku/koncie/karcie jest 6% prowizji za przewalutowanie.
    Oj, warto sie upewnic, warto ...

  • 8. Data: 2022-02-09 10:47:05
    Od: Mac Ka <m...@i...pl>

> [...]
    >
    > Mastercard
    > 1 Euro = 4.569185 Polish Zloty
    > Kwota Twojej transakcji w 10,00 EUR = 45,69 PLN

    No, i juz wyjaśnione. Formularz Mastercarda wprowadza w błąd, jako datę transakcji
    należało wybrać D-1, czyli 3 lutego. Nie wiem wg. jakiej strefy czasowej to
    rozliczają, ale na pewno nie wg GMT lub CET :).

    MK

  • 9. Data: 2022-02-09 11:15:29
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 9 lutego 2022 o 10:47:07 UTC+1 Mac Ka napisał(a):
> [...]
    należało wybrać D-1, czyli 3 lutego. Nie wiem wg. jakiej strefy czasowej to
    rozliczają, ale na pewno nie wg GMT lub CET :).

    A, to może tłumaczyć, dlaczego w kalkulatorze visy można wybrać bieżącą datę, a w mc
    najpóźniejszą dostępną datą jest wczoraj.