  • 1. Data: 2004-03-09 11:05:39
    Temat: rozliczenia miedzybankowe
    Od: "r.a.d.z.i.u." <c...@p...onet.pl>

    zastanawiam sie co mial na mysli dzisiaj moj wykladowca mowiac ze banki
    dokonuja rozliczen w formie "elektronicznej" i slynne ciezarowki KIR`u
    przestaja byc spotykane?

    wydaje mi sie ze kazdy pieniadz musi miec poparcie w gotowce (kreacja
    pieniadza i M3 to juz inna dzialka)

    Moglby ktos w skrocie napisac jak wyglada codzienne rozliczenie
    miedzybankowe? czy jest to fizyczne przewiezienie pieniedzy z jednego do
    drugiego czy moze jakos sprytniej rozwiazane? (naturalnie oczywiste jest to
    ze przewozi sie tylko zbilansowane sumy pomiedzy bankami)

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-03-09 11:43:58
    Temat: Re: rozliczenia miedzybankowe
    Od: Wojciech Skrzypinski <u...@h...pl>

    "r.a.d.z.i.u." <c...@p...onet.pl> wrote in

    > zastanawiam sie co mial na mysli dzisiaj moj wykladowca mowiac ze
    > banki dokonuja rozliczen w formie "elektronicznej" i slynne ciezarowki
    > KIR`u przestaja byc spotykane?

    Mial raczej na mysli Sybir itp. systemy polegajace na przeplywie
    papierowych dokumentow.

    > wydaje mi sie ze kazdy pieniadz musi miec poparcie w gotowce (kreacja
    > pieniadza i M3 to juz inna dzialka)

    Zgadza sie. Z tym, ze bilansowanie owych faktycznych - niewirtualnych -
    zobowiazan to juz w zasadzie zadanie NBP.

> [...]
    > do drugiego czy moze jakos sprytniej rozwiazane? (naturalnie oczywiste
    > jest to ze przewozi sie tylko zbilansowane sumy pomiedzy bankami)

    Wozic i tak trzeba, ale skoro bankow jest wiele to powstaje skomplikowana siec
    zobowiazan miedzy nimi. Wszystkie te zobowiazania te mozna wiec co jakis czas
    zbilansowac dzieki czemu rozliczenia staja sie prostsze.

    A co do KIRu - zobacz sobie schematy dzialania Elixiru i Sybiru :
    http://www.kir.com.pl/produkty_i_uslugi/index.html

    Wojtek

  • 3. Data: 2004-03-09 11:54:26
    Od: MacGregor <m...@p...onet.pl>

    Tue, 9 Mar 2004 12:05:39 +0100, na pl.biznes.banki, r.a.d.z.i.u.
    napisał(a):

    > zastanawiam sie co mial na mysli dzisiaj moj wykladowca mowiac ze banki
    > dokonuja rozliczen w formie "elektronicznej" i slynne ciezarowki KIR`u
    > przestaja byc spotykane?
    KIR nie ma ciężarówek ..;-)

    > wydaje mi sie ze kazdy pieniadz musi miec poparcie w gotowce (kreacja
    > pieniadza i M3 to juz inna dzialka)
    Eeeee tam. Po co manipulować gotówką. Bardzo drogie i niebezpieczne (może
    ktoś napadnie, albo co ...;-).
    A tak na poważnie to kopmensaty dokonuje się na rachunkach banków w NBP.
    --
    Pozdrawiam,
    MacGregor

    Usuń smieci z adresu!

  • 4. Data: 2004-03-09 12:10:07
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    MacGregor wrote:

    > KIR nie ma ciężarówek ..;-)

    a wejdz na stronę http://www.kir.com.pl/produkty_i_uslugi/sybir.html
    i kliknij na dole "schemat systemu SYBIR" to je zobaczysz :-)

    czymś tą pocztę bankową wozili, a czy to były cięzarówki KIRowskie czy nie to
    mało istotne :-)
    *** blad ***

  • 5. Data: 2004-03-10 21:51:44
    Od: Piotr \"Kazimierz\" Kuźmiak <kazmirz@(usuń)astercity.net>

    "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl> wrote in message
> [...]
    > i kliknij na dole "schemat systemu SYBIR" to je zobaczysz :-)
    >
    > czymś tą pocztę bankową wozili, a czy to były cięzarówki KIRowskie czy nie

    Potwierdzam. Jak dawno temu mialem praktyki w banku to widzialem furgonetke,
    ktora przyjechali panowie z KIRu i wyladowywali worki z przelewami.

    --

    Piotr "Kazimierz" Kuźmiak

  • 6. Data: 2004-03-11 08:49:53
    Od: MacGregor <m...@p...onet.pl>

    Wed, 10 Mar 2004 22:51:44 +0100, na pl.biznes.banki, Piotr azimierz"
    napisał(a):

    > "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl> wrote in message

    > Potwierdzam. Jak dawno temu mialem praktyki w banku to widzialem furgonetke,
    > ktora przyjechali panowie z KIRu i wyladowywali worki z przelewami.
    Ale ja nie twierdze, że nie jeżdzą, tylko, że to nie KIRowskie samochody.

    --
    Pozdrawiam,
    MacGregor