  • 111. Data: 2008-10-28 13:21:41
    Temat: Re: przeciw wprowadzeniu euro - poprowadzę bezpłatnie stronkę www
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:

    > Polityczne science-fiction, choc w teorii mogloby przyniesc wiele dobrego.
    > Ale w realnych kategoriach mniej mozliwe do wdrozenia niz podpisanie
    > ukladu o rozwiazaniu armii przez USA, Rosje, Chiny i inne kraje.

    Nie pytałem się o możliwości, tylko o teoretyczne zyski. A chodzi mi
    o to, że moim zdaniem walut powinno być jak najwięcej. Nawet w Polsce
    dobrze będzie, jeśli byłoby kilka konkurencyjnych walut, wydawanych
    przez prywatne banki. Jaki jest sens pakowania się w europejską walutę?

    > Wielu dostawcow ropy przeszlo na rozliczenia za euro (w protescie
    > przeciwko polityce USA), wiec ryzyko kursowe bedzie duzo mniejsze.

    I to jest argument przeciwko euro: walut powinno być jak najwięcej. I
    brak obowiązku rozliczania się w walucie narodowej danego kraju. Niech
    konsumenci sami zdecydują, czy chcą otrzymywać pensje w złotówkach,
    euro, czy może w złocie.

    > A co do roznic kursowych, i ich wplywie dla przecietnego Kowalskiego:
    > ceny benzyny w ostatnich dniach w Niemczech spadaja, a w Polsce _rosna_.
    > Rosna (czy wzrosly), mimo ze cena ropy na swiecie spada.

    I co z tego? Jak cena benzyny w euro będzie rosnąć, a w dolarach
    spadać, to zmienisz zdanie i stwierdzisz, że trzeba przejść do strefy
    dolarowej?

    > Sensem prowadzenia firmy jest ryzyko? Z ryzyka bierze sie zysk? Czyli
    > jak panstwo zwiekszy ryzyko prowadzenia firmy, to wzrosna zyski, i
    > wszyscy na tym zarobia? Czy co chciales powiedziec?

    Nie. Sensem istnienia firmy jest zysk. Warunkiem koniecznym (*) zysku
    jest ryzyko. Spokojny , ale i marny zysk masz na etacie. Jeśli chcesz
    zarabiać prawdziwe pieniądze, musisz ponieść *ryzyko*.

    (*) - niekiedy można zagwarantować duży zysk bez ryzyka, np. poprzez
    monopol gwarantowany przez państwo, albo inny rodzaj utrudniania
    konkurencji. Nie ma to jednak nic wspólnego z wolnym rynkiem.

    Twierdzisz, że bazar z pietruszką nie jest firmą? Powiem Ci tak,
    bazar z pietruszką jest ważniejszy od Twojej firmy z linią produkcyjną.
    Jak zbankrutuje duża firma, to pracę straci kilka tysięcy osób dla
    przykładu. Jakbyś chciał zlikwidować firmy "bazary z pietruszką" to
    straty będą szły w miliony osób.

    Popełniasz typowy błąd dla osób, którym bliskie są ideały centralnego
    planowania przez urzędnika - wydaje Ci się, że duża firma jest lepsza od
    bazaru z pietruszką. A to nieprawda.

    Podajesz tylko złe przykłady, a co z tymi, co na ryzyku kursowym
    zarobili? Jest to dokładnie symetryczna i neutralna dla gospodarki
    sytuacja. Ktoś bankrutuje, ktoś dorabia się kokosów. Normalna kolej rzeczy.

    > A jak podpisze umowe dlugoterminowa, a kurs poleci w "zla" strone?

    To straci. W czym problem. Jeśli jest to importer, to zarobią krajowi
    producenci, ponieważ ich produkty będą wtedy kupowane. Jeśli jest to
    eksporter, to nieeksportując, tylko sprzedając na rynku lokalnym
    spowoduje obniżkę cen (większa podaż), co jest korzystne dla konsumentów.

    Nawet obecnie nie ma obowiązku zawierania umów w euro, można zawierać
    w złotówkach. Również wprowadzenie euro nie spowoduje tego, że ryzyko
    kursowe zniknie, bo ludzie będą nadal zawierać umowy w jenach, rublach i
    w innych walutach liczących się państw.

    > Bo przedsiebiorca ma na glowie inne rzeczy, niz spekulacje walutami.
    > Chyba, ze jest spekulantem walutowym.

    Każdy przedsiębiorca musi być po trochu spekulantem.

    > Jasne. Gorzej, jesli tej firmy nie bedzie mogl wybrac, bo padla, bo sie
    > nie ubezpieczyla.

    Ubezpieczenie dotyczy zdarzeń przyszłych. Zawsze zatem będziesz mógł
    wybrać firmę, w której aktualnie coś kupisz, a która nie ubezpieczyła
    się od ryzyka kursowego za dzień/miesiąc/rok. Może zbankrutują, a może
    osiągną ponadprzeciętny zysk. Co Ci do tego? :)

    > Pewnie, warto tez zlikwidowac policje - w koncu nasi przedsiebiorcy nie
    > sa pozbawieni odwagi i moga wziac na siebie oplacanie bandziorow i
    > korupcji.

    Policja jest od egzekwowania stanowionego prawa. Skoro już 460
    śmiesznych panów z cyrku chce uchwalać ustawy, to należy mieć też organ
    do pilnowania przestrzegania ustaw.

    A pilnowanie wolnej konkurencji? To absurd. Równie dobrze możnaby
    kontrolować prądy morskie, albo wiatry. Jeśli urzędnik ingeruje w rynek,
    to nie jest to już wolny rynek.

    > Wynika bardzo wiele.
    > Pewne rzeczy mozna zapewnic (stabilnosc prowadzenia dzialalnosci
    > gospodarczej, porzadne prawo i instytucje itd.), a pewnych nie.
    > Te, ktore wymieniles, sa wlasnie "roszczeniowe".
    > Co do wiekszej ilosci klientow - niektore firmy znalazly tych
    > dodatkowych klientow po wejsciu Polski do Unii i pozniejszym otwarciu
    > granic.

    Co ma wejście do UE wspólnego z otwarciem granic???

    > Jakies praktyczne przyklady panstw bez swiezych przezyc wojennych i
    > rozsypu instytucji panstwowych, ktore na taki krok sie zdecydowaly?

    Jeden z krajów przyjął w ten jednostronny sposób euro. Poza tym
    sugerujesz, że wyzbycie się własnej waluty jest charakterystyczne dla
    świeżych krajów po przeżyciach wojennych? Dlaczego zatem uważasz, że
    porzucenie złotówki jest ok?

    > Widze, ze jestes dobrym tego przykladem.
    > Rozumiem ze komputer, z ktorego wysylasz maile, byl _wyprodukowany_ (nie
    > zlozony) w Polsce? Moze komorka?
    > Nie trzeba kupowac rzeczy sprowadzanych z zagranicy - czyli co -
    > zamykamy granice, i wszystko produkujemy sami?

    Nic takiego nie powiedziałem. Zdaję sobie sprawę, że są rzeczy, które
    wyprodukować w kraju trudno. I zdaję sobie sprawę, że ceny tych
    produktów wahają się w zależności od kursów walut.

    Ponadto: ja nie jestem fanatycznym przeciwnikiem wprowadzenia euro.
    Mnie po prostu nikt nie przekonał, dlaczego mielibyśmy to zrobić. Bo to
    na chcących zmian spoczywa ciężar dowodu na opłacalność tej operacji.

    > A jakis fakt, potwierdzajacy ten "fakt" (ze Europa gospodarczo sie nie
    > liczy)?

    A co by Cię mogło przekonać? Czy na przykład zadłużenie na wiele
    pokoleń wprzód? Albo symulacja, że za 10-20 lat pracujący nie zdołają
    utrzymać emerytów? Albo że za 40 lat będzie więcej meczetów niż
    kościołów chrześcijańskich?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 112. Data: 2008-10-28 13:45:12
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    > Chętnie posłucham argumentów za euro. Bo do tej pory żadnych
    > racjonalnych nie znalazłem, a tylko takie, że nie trzeba będzie
    > przeliczać walut, że zniknie ryzyko kursowe itp.
    >
    > Jaki jest sens łączyć się z gospodarczym trupem, który się już nie
    > rozwija, to nie wiem.

    Popatrz na kurs zlotowki to zrozumiesz, W Bukareszcie kichna a my mamy
    katar bo jestesmy trzecim swiatem ze swoja zlotowka.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 113. Data: 2008-10-28 13:48:50
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    > Na Boga, ale jak to wpłynie pozytywnie na gospodarkę? Czy w dobie
    > przeliczników walut w każdym telefonie jest to w ogóle jakiś problem?

    Spread walutowy czyli zyski exportera ida w "dupe bankowi" bo pensje
    placic trzeba w PLN

    > Co to ma do rzeczy? Kupuję takie produkty, jakie uznam za stosowne.
    > Ceny importowanych produktów są wyższe lub niższe, w zależności od kursu.

    No wlasnie ryzyko biznesowe wiec trzeba doliczyc wyzsza marze

    > Nie rozumiem, czy teraz firmy nie produkują na zagranicę? Ryzyko
    > kursowe? Nawet teraz można się ubezpieczyć, albo ponieść ryzyko (a więc
    > też możliwość większego zysku, niż po wprowadzeniu euro). Na zmianach
    > kursów część firm zyskuje, część traci. Dlaczego mamy robić dobrze
    > akurat tej jednej części?

    Ubezpieczenie kursowe to 5-6% obrotu firmy.
    Czy chcialbys zarabiac 6% wiecej ?

    > No i co z tego? Nikt nie ma obowiązku przeprowadzania obecnie
    > transakcji w euro i brania na siebie ryzyka kursowego.

    Chodzi o ryzyko w obrocie handlowym. Importuje playstation 3 do Polski i
    mam swietna oferte po 999zł i .... zlotowka leci a ja zostaje z TIREM
    niesprzedanych konsol

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 114. Data: 2008-10-28 13:49:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jan Strybyszewski pisze:

    > Popatrz na kurs zlotowki to zrozumiesz, W Bukareszcie kichna a my mamy
    > katar bo jestesmy trzecim swiatem ze swoja zlotowka.

    Zmiany kursów walut są jak najbardziej naturalne w gospodarce, nie
    widzę powodów, aby je znosić.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 115. Data: 2008-10-28 13:49:19
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Liwiusz pisze:

    > To tym gorzej. Kolejny argument, aby tych cudaków gospodarczych jak
    > najmniej papugować.

    Sam jestes cudak. 60% zapisane jest w konstytucji i nie ma to nic
    wspolnego z euro

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 116. Data: 2008-10-28 13:50:46
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    > Czy zatem według Ciebie wprowadzenie jednej waluty światowej (zero
    > spreadu, zero ryzyka kursowego) jest dobrym rozwiązaniem? A jeśli nie,
    > to dlaczego?

    Tak bylo do czasu upadku systemu z Bretton Woods.

    Jedna wspolna waluta jest ok pod warunkiem PODOBNEGO rozwoju
    gospodarczego. Tak jest w UE.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 117. Data: 2008-10-28 13:50:53
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 28 Oct 2008 14:49:19 +0100, Jan Strybyszewski napisał(a):

    > Sam jestes cudak. 60% zapisane jest w konstytucji i nie ma to nic
    > wspolnego z euro

    Cóż, w konstytucji napisano wiele rzeczy, które są niewłaściwe. Możliwość
    zadłużania się na poczet przyszłych pokoleń jest jedną z nich.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 118. Data: 2008-10-28 13:51:30
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-10-28, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Zmiany kursów walut są jak najbardziej naturalne w gospodarce, nie
    > widzę powodów, aby je znosić.

    Ale nie takie nagłe.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 119. Data: 2008-10-28 13:52:13
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > dobrze będzie, jeśli byłoby kilka konkurencyjnych walut, wydawanych
    > przez prywatne banki. Jaki jest sens pakowania się w europejską walutę?

    No to zacznij emitowac, nie jest to zabronione, wydawanie zetonow.
    Ty uprawiasz jakas ideologie ala Money as Debt czyli chore wizje
    poparancow ekonomicznych

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 120. Data: 2008-10-28 13:53:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jan Strybyszewski pisze:

    > Chodzi o ryzyko w obrocie handlowym. Importuje playstation 3 do Polski i
    > mam swietna oferte po 999zł i .... zlotowka leci a ja zostaje z TIREM
    > niesprzedanych konsol

    Importujemy playstation, a to nagle nam cena jena w euro rośnie... i co
    z tego ma wynikać?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz