  • 1. Data: 2004-02-02 08:17:21
    Temat: [press] Ratunek dla kredytobiorcow w pułapce ?
    Od: "Franz " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    http://www.pb.pl/content.aspx?sid=wiadomosci&id=2755
    61
    Lechosław Balcerzak

    W Sejmie czeka projekt ustawy o upadłości konsumenckiej

    PAP: Kredytobiorcy, którzy wpadli w pułapkę nadmiernego zadłużenia, będą
    mogli skorzystać z drogi upadłości konsumenckiej pod warunkiem wejścia w
    życie odpowiedniej ustawy.

    Jak dowiedziała się PAP w Biurze Informacyjnym Sejmu, nad projektem ustawy "o
    przeciwdziałaniu niewypłacalności osoby fizycznej oraz o upadłości
    konsumenckiej" pracują specjaliści Kancelarii Sejmu.

    Projekt ustawy zakłada, że kredytobiorcy będą musieli jednak liczyć się z
    koniecznością renegocjacji zadłużenia, a więc z istotnym obciążeniem swoich
    przyszłych dochodów, albo, w najgorszym przypadku, z utratą swojego majątku.

    Długów objętych postępowaniem upadłościowym, po zakończeniu upadłości nie
    będzie można dochodzić przed sądem ani zaspokajać w drodze egzekucji - i to
    jest główna zachęta dla dłużnika do skorzystania z drogi upadłości.

    Postępowanie upadłościowe lub zapobiegające niewypłacalności może być
    wszczęte tylko na wniosek dłużnika lub jego spadkobierców.

    Według projektu, dłużnik ma być niewypłacalny, jeżeli nie spłaca swoich
    wymagalnych zobowiązań, a wartość jego majątku jest niższa niż wartość tych
    zobowiązań.

    Upadłość dłużnika może być ogłoszona z możliwością zawarcia układu z
    wierzycielami albo obejmować likwidację majątku dłużnika.

    Zawarcie układu pomiędzy dłużnikiem i jego wierzycielami może nastąpić,
    jeżeli zgodzą się na to wierzyciele, wobec których łączna wartość zobowiązań
    wynosi trzy czwarte wartości wszystkich zobowiązań dłużnika.

    Projekt proponuje, by powołać Konsumenckie Kolegia Orzekające (KKO), które
    będą orzekać w tych sprawach. Takie Kolegium miałoby działać przy Delegaturze
    Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Istotną rolę przy postępowaniu upadłościowym mają też odegrać powiatowe
    ośrodki doradztwa finansowego i kredytowego.

    Od chwili złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości odsetki mają nie być
    naliczane. Z dniem ogłoszenia upadłości majątek upadłego staje się masą
    upadłości, która służy zaspokojeniu wierzycieli.

    Do masy upadłości nie wchodzi w zasadzie mieszkanie upadłego. W projekcie są
    przewidziane inne przepisy ochronne, pozwalające na to, by dłużnik mógł dalej
    w społeczeństwie funkcjonować, m.in. zakaz dyskryminacji, zakaz
    jakiegokolwiek szykanowania w życiu publicznym.

    Jeżeli ogłoszono upadłość obejmującą likwidację majątku upadłego, upadły
    traci prawo zarządu oraz możliwość korzystania i rozporządzania mieniem,
    wchodzącym w skład masy upadłości.

    Jeżeli ogłoszono upadłość z możliwością zawarcia układu, KKO może postanowić,
    że dłużnik sprawuje zarząd masy upadłości oraz określić zakres tego zarządu.

    Projekt przewiduje również tzw. konsumenckie postępowanie naprawcze. Ma być
    one stosowane wobec tych dłużników, którzy są tylko zagrożeni
    niewypłacalnością, a którym brakuje środków i kwalifikacji by samodzielnie
    negocjować z wierzycielami.

    Dłużnik, który wedle swej oceny jest zagrożony niewypłacalnością może zwrócić
    się do powiatowego ośrodka doradztwa finansowego i kredytowego o konsultację
    co do celowości wszczęcia postępowania zapobiegającego upadłości.

    Kolejnym krokiem jest sporządzenie planu naprawczego - plan taki może być
    sporządzony samodzielnie przez dłużnika lub przez ośrodek powiatowy.

    Plan naprawczy powinien zapewniać uchylenie stanu zagrożenia
    niewypłacalnością, a więc powinien zawierać skierowaną do wierzycieli
    propozycję redukcji zobowiązań dłużnika oraz zmiany terminów ich spłaty,
    zwłaszcza poprzez rozłożenie ich na raty.

    Projekt ustawy został złożony przez grupę posłów Prawa i Sprawiedliwości.

    --
    Franz

  • 2. Data: 2004-02-02 08:47:55
    Temat: Re: [press] Ratunek dla kredytobiorcow w pułapce ?
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Franz " <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    > Projekt proponuje, by powołać Konsumenckie Kolegia Orzekające (KKO), które
    > będą orzekać w tych sprawach. Takie Kolegium miałoby działać przy
    Delegaturze
    > Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    [...]

> [...]
    postanowić,
    > że dłużnik sprawuje zarząd masy upadłości oraz określić zakres tego

    Geez, kogoś naprawdę fest popier... Jakieś ciała, niewiadomo skąd,
    niewiadomo z jakimi kompetencjami, obsadzone z klucza partyjnego, mają
    orzekać czy bank A i wierzyciel B będzie się mógł zaspokoić czy też dłużnik
    go w balona zrobi???
    O przepadku majątku ma orzekać jakiś pan Kaziu??? Jestem wzburzony. Skończy
    się to tym samym, czym kolegia ds. wykroczeń i społeczny udział w orzekaniu
    w postaci mapetów, tfu, ławników.

    Absurd, skandal i żenada.

    Mam nadzieję, że ktoś orzeknie, że taki projekt jest niezgodny z konstytucją
    _zanim_ idioci z Wiejskiej go uchwalą.

    > Projekt ustawy został złożony przez grupę posłów Prawa i Sprawiedliwości.

    O, PiS. W zasadzie można się było spodziewać. Urwali się z choinki po raz
    kolejny. Brak poparcia chyba strasznie im we łbach miesza...

    Pozdrawaim,
    Washko