  • 1. Data: 2002-06-24 19:46:56
    Temat: odsetki od kredytów
    Od: c...@i...pl

    W prawie bankowym jest zdefiniowane, jak należy obliczać odsetki od
    lokat.

    "Art. 53. Środki pieniężne na rachunku bankowym mogą być oprocentowane
    według stopy stałej lub zmiennej w wysokości i na zasadach określonych
    w umowie. Do obliczania odsetek przyjmuje się, że rok liczy 365 dni."

    A jak oblicza się odsetki od kredytów? Znalazłem tylko zapis:

    "Art. 76. 1. Zasady oprocentowania kredytu określa umowa kredytu, z
    tym że w razie stosowania stopy zmiennej należy:
    1) określić w umowie kredytowej warunki zmiany stopy procentowej
    kredytu,
    2) powiadomić w sposób określony w umowie kredytobiorcę oraz
    poręczycieli o każdej zmianie stopy oprocentowania kredytu."

    Czyli obliczając odsetki od kredytów, niekoniecznie przyjmuje się
    rzeczywistą ilość dni trwania kredytu? Przykładowo: przy kredycie
    zaciągniętym na dwa miesiące: styczeń i luty, odsetki wyniosą zawsze
    tyle samo, bez znaczenia jest fakt, ile dni ma aktualnie luty?

  • 2. Data: 2002-06-24 20:10:26
    Temat: Re: odsetki od kredytów
    Od: <t...@p...onet.pl>

    [...]
> [...]
    > zaciągniętym na dwa miesiące: styczeń i luty, odsetki wyniosą zawsze
    > tyle samo, bez znaczenia jest fakt, ile dni ma aktualnie luty?

    Są generalnie dwie metody obliczania odsetek (pomijając kredyty dyskontowe):
    1. Tzw. raty malejące - uwzględniana jest faktyczna ilość dni
    2. Tzw. raty stałe - metoda umorzeniowa zakładająca, że rok ma 360 dni

    TM

  • 3. Data: 2002-06-25 06:01:07
    Od: "PiotR K" <p...@p...com>

> [...]
    > 1. Tzw. raty malejące - uwzględniana jest faktyczna ilość dni
    > 2. Tzw. raty stałe - metoda umorzeniowa zakładająca, że rok ma 360 dni

    Jest jeszcze jedna
    Najpierw liczy sie ktora metoda bank moze wiecej wziasc a potem sie ja
    stosuje :))

  • 4. Data: 2002-06-25 06:32:05
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik <c...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 2) powiadomić w sposób określony w umowie kredytobiorcę oraz
    > poręczycieli o każdej zmianie stopy oprocentowania kredytu."
    Wedlug mnie mylisz tutaj dwie sprawy co innego jest baza, w tym
    wypadku act/365 a co innego stopa %. Co prawda raz spotkalem sie, ze
    do obliczania kredytu w umowie byla podana baza act/360 (juz po
    zmianie bazy - to bylo juz po tym jak NBP zmienil baze z act/360 na
    act/365) - ale udali mi sie naklonic bank do poprawy :-)

    Pozdrawiam

    Przemek