  • 11. Data: 2004-01-29 20:39:04
    Temat: Re: nazwa odbiorcy
    Od: "Pulemiot" <p...@o...pl>

    > Prawidłowe księgowanie powinno zakończyć się odrzuceniem przelewu:
    > niezgodność nazwy odbiorcy z nr rachunku i zwrot do nadawcy.
    >
    > Piotr

    YYYYyyy A czy kolega może podać mi podstawę prawną takiego odrzucenia?

    Pulemito

  • 12. Data: 2004-01-30 10:08:01
    Od: bronek <b...@g...pl>

    Pulemiot wrote:

    > YYYYyyy A czy kolega może podać mi podstawę prawną takiego odrzucenia?
    Przelew jest tak naprawdę cesją wierzytelności
    Jeżeli wysyłam przelew Janowi Nowakowi ceduję na niego wierzytelność
    Jeżeli na dokumencie przelewu napisałem Jan Nowak to Jan Nowak powinien
    to otrzymać.
    Jeżeli jest wpisany rachunek Kowalskiego przelew otrzymałby Kowalski
    a to jest niezgodne z dokumentem przelewu.
    Przelew należy odrzucić.
    Bank, który nie odrzucił i naraża Nowaka na szkodę, za którą powinien
    odpowiedzieć cywilnie.

    Bronek

  • 13. Data: 2004-01-31 21:38:27
    Od: "Pulemiot" <p...@o...pl>

    > Przelew jest tak naprawdę cesją wierzytelności

    Bez przesady! Prawa tak jak i prezerwtywy nie można naciągać w nieskończoność.
    Przecież jak przelewam pieniądze z tytułu darownizny np. na Caritas, czy WOŚP,
    nie ma tużadnej wierzytelności jak i cesji. Przelew nie jest tak oderwany od
    świadczenia jak np. weksel, ale bez przesady.

> [...]
    > Jeżeli jest wpisany rachunek Kowalskiego przelew otrzymałby Kowalski
    > a to jest niezgodne z dokumentem przelewu.
    No tak, ale tu mamy szereg problemów, czy "Jan Nowak" to to samo, co "J.
    Nowak", bo jeśli nie, to mam przelew odrzucić. Poza tym w każdym banku będziemy
    mieli przynajmniej kilku Janów Nowaków. i tak dalej, i tak dalej
    Banki idą na skróty i księgują tylko po numerze rachunków. Powoduje to szereg
    kłopotów, a prawodawca udaje, że tematu nie ma.

    pozdrawiam

    P.