  • 1. Data: 2002-07-12 07:56:03
    Temat: monety okolicznosciowe
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    Czy okolicznosciowe monety sa prawnym srodkiem platniczym w Polsce? T
    Czy kazy bank, sklep ma obowiazek przyjac taka monete ?
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 2. Data: 2002-07-12 08:07:08
    Temat: Re: monety okolicznosciowe
    Od: "Piotr Orzechowski" <news@USUN_SPAMpiotrorzechowski.com>

    "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> wrote in message
    > Czy okolicznosciowe monety sa prawnym srodkiem platniczym w Polsce? T
    > Czy kazy bank, sklep ma obowiazek przyjac taka monete ?

    jeśli to monety obiegowe to tak
    jeśli nieobiegowe to nie

    zależy w którym okienku w NBP są sprzedawane :)

    pozdrawiam
    Piotr Orzechowski

  • 3. Data: 2002-07-12 08:07:49
    Od: <j...@p...onet.pl>

    > Czy okolicznosciowe monety sa prawnym srodkiem platniczym w Polsce? T
    > Czy kazy bank, sklep ma obowiazek przyjac taka monete ?

    Ustawa o NBP
    Art. 31. Znakami pieniężnymi Rzeczypospolitej Polskiej są banknoty i monety
    opiewające na złote i grosze.

    Art. 32. Znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi
    na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej

    Art. 36. NBP może prowadzić w kraju i za granicą sprzedaż monet, banknotów i
    numizmatów przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele, na
    warunkach i według zasad ustalonych przez Zarząd NBP w drodze uchwały.

    Pytanie:
    Jak interpretować Art 36?
    Czy coś przeznaczone na cele kolekcjonerskie jest prawnym środkiem płatniczym.
    Skłaniałbym się ku odpowiedzi, że tak.

    Jacek

  • 4. Data: 2002-07-12 08:12:19
    Od: "Kasia" <k...@e...pl>

    Uzytkownik "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> napisal w wiadomosci
    > Czy okolicznosciowe monety sa prawnym srodkiem platniczym w Polsce? T
    > Czy kazy bank, sklep ma obowiazek przyjac taka monete ?

    No sa prawnym srodkiem platniczym - w zwiazku z tym kazdy ma obowiazek
    przyjac taka monete. Tylko ze to one sa warte wiecej niz nominal , to po co
    chcesz nimi placic ???

  • 5. Data: 2002-07-12 08:15:33
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Fri, 12 Jul 2002 10:12:19 +0200, "Kasia" <k...@e...pl> wrote:

> [...]
    >przyjac taka monete. Tylko ze to one sa warte wiecej niz nominal , to po co

    Bo mam taki kaprys ;-)

    A konkretnie to pytanie wynika z dosc ostatnio popularnych dwuzlotowek
    zrobionych chyba z nordic gold (taki kolorek imitujacy zloto) z jakas
    przyroda na odwrocie.
    Nie sa one identyczne z tradycyjna moneta obiegowa ale ich wartosc
    numizmatyczna tez jest dosc znikoma.
    Czy bank ma obowiazek przyjac taka monete ?

  • 6. Data: 2002-07-12 08:17:41
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Fri, 12 Jul 2002 10:07:08 +0200, "Piotr Orzechowski"
    <news@USUN_SPAMpiotrorzechowski.com> wrote:

    >jeśli to monety obiegowe to tak
    >jeśli nieobiegowe to nie
    >
    >zależy w którym okienku w NBP są sprzedawane :)

    No dobra, ale gdzie jest jakis katalog monet obiegowych ?

    IMO jak cos jest wyemitowne przez NBP, ma godlo i nominal w zlotych to
    jest pieniadz tak samo dobry jak kazdy inny. Ale potrzebuje podstawy
    prawnej.

  • 7. Data: 2002-07-12 08:23:19
    Od: "Pawel Kierski" <p...@m...com.pl>

    Użytkownik Kasia <k...@e...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:agm2uq$9kn$...@n...tpi.pl...

> [...]
    > przyjac taka monete. Tylko ze to one sa warte wiecej niz nominal , to po co

    Pytanie pewnie teoretyczne, chociaż zdarzyło mi się - jeszcze przed
    dewaluacją - odebrać w budce z oranżadą resztę z 20 000 (starych)
    w monecie 10 000 z Papieżem 8-) Pani nieśmiało zapytała: "Czy taka
    może być?". Potwierdziłem i szybko się oddaliłem, żeby nie zmieniła
    zdania 8-)

    Paweł Kierski
    p...@m...com.pl

  • 8. Data: 2002-07-12 08:23:22
    Od: <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > IMO jak cos jest wyemitowne przez NBP, ma godlo i nominal w zlotych to
    > jest pieniadz tak samo dobry jak kazdy inny. Ale potrzebuje podstawy

    Cytat ze stron NBP:
    Wszystkie monety kolekcjonerskie są prawnym środkiem płatniczym w Polsce.
    http://www.nbp.pl/banknoty/index.html
    I to chyba rozwiązuje sprawę.

    Jacek

  • 9. Data: 2002-07-12 08:23:32
    Od: "Kasia" <k...@e...pl>

> [...]

    > numizmatyczna tez jest dosc znikoma.
    > Czy bank ma obowiazek przyjac taka monete ?

    oto cytat:
    Poza zlotymi i srebrnymi monetami kolekcjonerskimi Narodowy Bank Polski od
    1996 roku emituje takze monety kolekcjonerskie o nominale 2 zlote, bite
    stemplem zwyklym ze stopu CuAl5Zn5Sn1 o charakterystycznej zlotej barwie,
    tzw. Nordic Gold. Monety te sa sprzedawane wg ich wartosci nominalnej.
    Wszystkie monety kolekcjonerskie sa prawnym srodkiem platniczym w Polsce.
    http://www.nbp.pl/banknoty/index.html

  • 10. Data: 2002-07-12 08:31:19
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Fri, 12 Jul 2002 10:23:32 +0200, "Kasia" <k...@e...pl> wrote:

> [...]
    >tzw. Nordic Gold. Monety te sa sprzedawane wg ich wartosci nominalnej.
    >Wszystkie monety kolekcjonerskie sa prawnym srodkiem platniczym w Polsce.

    znaczy te srebrne i zlote tez sa ok ?
    Kiedys jak szbko potrzebowalem kasy to srerne ilestam tysicy z
    soldiarnoscia wymienialem w PKOBP - oprocz zdziwienia zadnych
    problemow nie robili.