  • 151. Data: 2008-01-17 07:20:30
    Temat: Re: [mBank] TERAZ!!!!
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Bartosz 'xbartx' Nowakowski pisze:
> [...]
    > dywagacji "kto zawinił". Ja może z innej beczki. Ciekawi mnie bardzo
    > techniczny aspekt sprawy (oczywiście raczej się nie dowiemy szczegółów).
    > Mając na uwadze to co do tej pory zostało powiedziane, wychodzi że tym
    > razem ta "onlajnowść" mBanku i Multi nie wyszła im na zdrowie a wręcz
    > przeciwnie - okazała się wadą! Tylko jak to możliwe, że słychać głos iż
    > transakcję w sieci Euronet zostały rozliczone poprawnie a już w np BZWBK
    > nie. Patrząc tak tylko na te strzępki danych wychodzi na to, że wykryto
    > po prostu dobrze zakamuflowanego "buga" w systemie ;)

    Odbywalo sie to tak.

    Bankomat wyslal request o autoryzacje transakcji bank potwierdzil.
    Transakcja zostala zrealizowana i o tym informacja trafila do VISY
    ktora wyslalal ja kilkukrotnie do bankow. Dlaczego Euronet NIE ?

    Dlatego ze bankomaty euronetu wpiete sa do wlasnego systemu ktory to
    system jest podlaczony do bankow niejalo na skroty a VISA dostaje tylko
    informacje o transakcjach. Stad bierze sie ta bezplatnosc euronetu w
    niektorych bankach bo nie wszystko pchaja via VISA do rozliczenia.

  • 152. Data: 2008-01-17 07:25:29
    Temat: Re: TERAZ!!!!
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Michal Jankowski pisze:

    > Otóż to. Pierwszy taki klient z 16 identycznymi wypłatami bez
    > autoryzacji to czerwona lampka "możliwy wałek" przy tym koncie, drugie
    > takie konto to pomarańczowa lampka "coś tu śmierdzi" ogólnie, trzeci (*)
    > taki klient to czerwona lampka, dzwonek, rollback całości i
    > wstrzymanie operacji do interwencji ludzkiej.

    Mysle ze nawet bez rollbacku poki co ale to wiaze sie z odcieciem
    bankomatow WSZYSTKICH od systemu czyli nic nie wyplacisz co czasu
    diagnozy czego dotyczy problem (kilka godzin)

    > Czy banki są obowiązane księgować takie operacje od VISY tego samego
    > dnia? Bo na przykład wpłat od klientów nie są. Ani przelewów.
    > Niektórym to parę dni zajmuje...

    Mysle ze to realizowane jest automatem. Mysle ze ID transakcji byly
    takie same stad niektore banki sobie poradzily. A czemu wielokrotnie a
    bo system VISA zapewne nie dostal POWTIERDZENIA odebrania i
    zaksiegowania to ponowil probe. To cos jakby system poczty email
    przyjal poczte ale napisal blad wiec komputer ponowia wyslanie mailq i
    tak co jakis czas. Notabene takie ponawianie poczty to domena OE potrafi
    wyslac i wyrzucic blad zostawiajac maial w sktzynce nadawczej wysylajac
    wielkrotniez z tym samy MSG-ID. choc juz smtp nadaje im rozne

  • 153. Data: 2008-01-17 07:27:39
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Kamil Jońca pisze:
    > mvoicem pisze:
    > [...]
    >
    > Tak. Ale tutaj dobijamy do kwestii procedur, dostępu do danych
    > produkcyjnych, ich modyfikacji i takich tam pierdół.

    A jak ktos wybieral 4x50zl (bo chcial drobne 50zl sa tacy)
    To im tez cofnac 3 transakcje. Rollback danych transakcyjnych to
    proceduralnie (nie informatycznie) dosyc upierdliwy problem.

  • 154. Data: 2008-01-17 07:28:52
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Marcin Wasilewski pisze:

    > Użytkownik "Marek M." <m...@w...o2.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Nie rozśmieszaj mnie. Przecież te dane zewnętrzne, to nie są linie
    > sygnałowe, które trzeba obsłużyć w czasie rzeczywistym. Jeśli suma
    > operacji "karcianych" wzrasta nagle kilkunastokrotnie i do tego
    > przekracza dostępne środki u wielu klientów, to chyba żaden problem
    > takie zdarzenie wykryć

    O ile w systmie przywidziano na te okolicznosc jakiegos triggera.
    Zeby cos takiego wylapac trzeba bylo to przewidziec i wdrozyc procedure.

  • 155. Data: 2008-01-17 07:30:30
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Anna pisze:

    > A to jak trzeba się znać, żeby wiedzieć, że błędnie rozliczono
    > transakcje które nie miały miejsca? Jakoś inne banki poradziły sobie z
    > tym rezygnując z księgowania transakcji otrzymanych od Visy. TO które
    > banki zrobiły poprawnie - banki BRE Banku czy pozostałe, bo chyba
    > wszystkie poprawnie nie mogły tego zrobić.

    Inne banki mialy tez sam problem ale mniejsza skale wadliwych
    transakcji. Bo problem nie dotyczyl wlasnych bankomatow i euronetu.
    Jaki bank ma bezprowizyjne nie swoje bankomaty ? Jest ich niewiele w
    ogolnej liczbie.

  • 156. Data: 2008-01-17 07:31:55
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    kovalek pisze:

    > W Raiffessen (czy jak to się pisze) też zauważyli w pore...
    > Faktem jest iż klienci tych banków nie zostali pozbawieni kasy ani na
    > sekunde.
    > Na szczęście mBank po prawie 24 godzinach zwrócił kasę na konto.

    Masz zle informacje bardzo duzo bankow sie zlapalo tylko niektore
    zareagowaly szybko i mialy minimalna liczbe transakcji bo
    klinetow wyplacajacych za 5zl z obcych bankomatow maja niewielu.

  • 157. Data: 2008-01-17 07:41:15
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 17 Sty, 08:20, Jan Strybyszewski <g...@...pl> wrote:
    > Bartosz 'xbartx' Nowakowski pisze:

    > Odbywalo sie to tak.
    >
    > Bankomat wyslal request o autoryzacje transakcji bank potwierdzil.

    Wstawie tutaj wtret na temat transakcji bezstykowych, bo widze, ze
    dobrze wiesz jak to dziala "pod spodem".

    Jesli bym mial zalozony niski limit dzienny (zalozmy, ze karta mbanku
    obsluguje juz transakcje bezstykowe)i robil serie malych kwotowo
    zakupow bezstykowych, w sumie przekraczajacych ustawiony przeze mnie
    limit dzienny, to te transakcje sie wykonaja, bo transakcje bezstykowe
    nie wysylaja zapytania o autoryzacje?
    Czy tez chip karty bedzie trzymal info o dopuszczalnym limicie
    dziennym, ustawionym z poziomu ekonta, i dopilnuje, zeby nie
    przekroczyc limitu?
    Podobnie jak chyba chip (?) trzyma informacje o kwocie ktora zasilono
    bezstykowa karte prepaid.

  • 158. Data: 2008-01-17 08:12:36
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    > Alez zadnej AUTORYZACJI nie bylo. VISA przeslala rozliczone transakcje.

    No właśnie: nie było, a powinna być. Skoro tak, to właśnie "skrajną
    nieufność" powinien bank zastosować.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 159. Data: 2008-01-17 08:17:59
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Jan 16, 9:16 pm, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    > Coś mi się nie zgadza ... zawsze mi się wydawało że albo odsetki, albo
    > odszkodowanie za poniesione szkody, ale nigdy razem.

    Odsetki ustawowe należą Ci się, choćbys nawet nie poniósł szkody.

    BTW: warto poczytać KC. Na pamięć nie warto się uczyć, ale na "zawsze
    mi się wydawało" - wystarczy.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 160. Data: 2008-01-17 08:18:26
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Jarek Andrzejewski pisze:

    > No właśnie: nie było, a powinna być. Skoro tak, to właśnie "skrajną
    > nieufność" powinien bank zastosować.

    Ty tez autoryzujesz kazdy wydatek zony czy jednak masz jakas doze
    zaufania. Widac nie spodziewali sie ze VISA zrobi im taki numer.
    Dopisza teraz pare linijek i bedzie dobrze. Dont panic